Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #1 Skrevet 27. mai 2007 Jeg hadde en diskusjon med en veninde i går. Og jeg sitter igjen og er sjokkert. Jeg tror seriøst at jeg må ha mer menstrasjon enn de fleste andre..... For når jeg forklarte henne hvordan jeg blør, og slik så sa hun at hun aldrig hadde hørt om noen som blør slik..... Jeg har hele tiden trodd jeg hadde normale menstrasjoner, ja for hvordan kan jeg vite hva som er normalt? Det finnes jo ingen bøker med bilde av ett bind i, som viser en normal blødning feks. Slik er det hos meg: Jeg må bruke 2 bind heile tiden. Fra første til siste dag. Jeg bruker 2 stk Aiways nigth, og de ligger etter hverandre i trusa. Slik at jeg har bind fra over trekanten, til godt opp over enden av rumpesprekken. For blodet renner jo i rumpesprekken. Og så kommer det ut i enden av sprekken, og da må jeg jo ha bind som når heilt opp dit. Renner ikke blodet bakover i rumpeprekken hos dere???????? Hos meg gjør det det uansett om jeg sitter eller står, eller ligger. Det er åkke som det. Kan være ute å går tur, og jeg kjenner blodet rinne bak og oppover i rompesprekken, og så den varme fornemmelsen når det tyter opp og utenfor sprekken. Når jeg er ferdig på do, må jeg vaske ringen, forde det er blodete avtrykk etter rumpesprekken bak på ringen. Jeg vet ikke om det er mye eller noemalt jeg blør, men det blodet følger iallefall sprekken både frem og bak. Dersom jeg har bare ett bind på, går det ikke mange minutt før jeg har klissvåte store store blodflekker både forran og bak på trusa. Derfor MÅ jeg ha to nattbind, som må ligge etter hverandre, så de dekker fra over hårtrekanten og til godt over enden på rompesprekken... Jeg trodde alle hadde det sånn jeg. Jeg har jo stusset over at det finnes så små bind, og kan ikke heilt forstå hvordan noen kan bruke disse..... Det kommer også en del blpdklomper ut, og ofte kjenner jeg de gli ut, så jeg må på do og "tømme"de av bindet. Motbydelig? JA, men jeg trodde alle hadde det slik. Ikke hiv dere over tastaturet og skriv surt innlegg om hvor tåpelig jeg har skrevet, for dette ER seriøst meint. Altså, hvem skal jeg spørre om slikt da? Venninder?, min mannlige fastlege? Mamma? Ingen vil jo forklare i detalj hvordan trusa ser ut under mensen lissom. Kanskje lettere her hvor jeg og dere er anonyme.... Håper på seriøse svar.
mamma snart ;o) Skrevet 27. mai 2007 #2 Skrevet 27. mai 2007 Syens du skal ta dette opp med fastlegen din, evt. din mor hvis du har et fortrolig forhold til henne. Prøv å tenk at fastlegen din har nok vært borti mye rart og det er en del av jobben hans. Jeg ville kanskje ordlagt meg med at "jeg har enorme blødninger". Vet at søsteren min var veldig plaget av dette. Hun fikk p-piller som hjalp på blødningene. Men p-piller avhenger jo selvfølgelig om du prøver å få barn eller ikke. Men jeg ser helt sikker på at det finnes hjelp å få....det er hvertfall unødvendig at du skal gå slik. Jeg ville hvertfall tatt kontakt med fastlegen. Ikke tenk på at han er mannlig, men hvis du evt. synes det er vanskelig kan du kontakte en kvinnelig lege pr. telefon for råd før du går til din egen fastlege. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #3 Skrevet 27. mai 2007 Jaha, enorme blødninger... Men jeg vet jo ikke om de er ENORME, det er jo bare det at det rinner bak og opp igjennom rompesprekken.... Hvordan kan fastlegen min mannlige fastlege vite om det er normalt?
vanillaface Skrevet 27. mai 2007 #4 Skrevet 27. mai 2007 Jeg tror nok at blødninger slik som du har er over normalen. Jeg har en venninne som får noen tabletter hos legen sin som hun skal ta under mensen for å redusere blødningen. Hun har blødninger slik som du beskriver. Så det finnes hjelp å få Gå til legen! Min venninne fikk nytt liv under mensen etter hun begynnte på de.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #5 Skrevet 27. mai 2007 Det høres ut som om du blør veldig mye. Jeg bruker nattbind kun om natta, og da bare ett. Det er fordi at det renner litt bakover i sprekken når jeg ligger på ryggen. Har ikke noe problemer med dette om dagen, samme om jeg står eller sitter. Det at du må tømme blodklomper av bindet gjør også at det høres ut som om du blør mer enn normalt. Jeg bruker vanlige bind (Always Ultra) og må da bytte hver 4-6.time på dag 3-4 når jeg blør mest. Snakk med fastlegen din du. Selv om han er mann er han utdannet og har peiling! Den mannlige legen min kan egentlig mistenkelig mye om sånne ting Etter en graviditet endre ofte blødningene seg. Er du heldig blir det mye mindre. Hvis du ikke er gravid eller vil bli det bør du høre med legen din om du kan begynne med P-piller. Det vil også sannsynligvis minske blødningen. Det høres i alle fall slitsomt ut å ha det sånn du har det!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #6 Skrevet 27. mai 2007 Etter at jeg fikk min datter har ikke blødningene forandret seg. Eneste som er anerleder er at jeg har mindre smerter. Ja dette er slitsomt. Jeg jobber i bhg og sliter veldig de første 3 dagene av de 7-8 dagene jeg blør, for da blør jeg aller mest. Så dette er ikke normalen det da?
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #7 Skrevet 27. mai 2007 det hørtes unormalt mye ut, jeg ville absolutt tatt det opp med fastlegen min. og det gjør jo ikke noe at han har mann, han har garantert hørt og sett værre ting ) lykke til!
mamma snart ;o) Skrevet 27. mai 2007 #8 Skrevet 27. mai 2007 Fastlegen/legen din skjønner at det er enorme blødninger ut fra dine beskrivelser. De er ikke leger....kan sånt ;o)
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 27. mai 2007 #10 Skrevet 27. mai 2007 Du bør ta det opp med legen din, ja. For dette hørtes ut som myyyye blødning. Finnes jo feks p-piller å ta for å minske det. Jeg trodde jeg blødde mye, men her holder det iallefall med ett enten litt stort bind eller nattbind. Ikke vær redd for å ta det opp. De er borti sånt og my "værre" ting hver eneste dag! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #11 Skrevet 27. mai 2007 Endelig en som har det slik jeg har det. Jeg er ikke plaget med enorme mengder blødning, men har samme problem som deg med at det "renner" frem og bak. På dagen bruker jeg alltid nattbind og om natten bruker jeg 2 nattbind etterhverandre slik du beskriver. Jeg har alltid trodd at jeg var unormal eller at det var fordi jeg er litt kraftig at det kommer baki rumpa og helt frem. Det går greit så lenge jeg står i ro, men hvis jeg setter meg og beveger meg blør jeg "overalt".
mammatilpia Skrevet 27. mai 2007 #12 Skrevet 27. mai 2007 Hvis du synes det er pinlig og snakke med din lege om dette, be om henvisning til en kvinnelig gynekolog.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #13 Skrevet 27. mai 2007 Åh, er vi flere.....Jeg trodde også at det var bare meg. Jeg føler jo selv at jeg ikke blør så enorme mengder, det er det at det renner forran og bak i rumpesprekken som er aller verst. Ja, p-piller kan muligens hjelpe, men vi er ufrivillig barnløse, og må få ass befr for å bli gravid, og selv om sjangsen er liten, så føles det heilt feil å bruke prevensjon, for TENK hvis vi greide bli gravide på egenhånd..... Takk til deg anonym, som skriver at du har det som meg. Da er jeg iallefall ikke heilt aleine!! HI
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #14 Skrevet 27. mai 2007 Da jeg fikk mensen i min ungdom, hadde jeg slike blødninger. Forferdelig slitsomt! Viste seg etter noen mnd. at jeg hadde lav blodprosent. Spurte legen om jeg kunne forvente mindre blødninger etter at blodprosenten steg. Det kunne jeg ikke, sa han. Gjett om han tok feil! I dag har jeg normale blødninger. Mellom 5-7 dager. Og jeg kan bruke vanlig bind. Deilig!
Salsa Skrevet 27. mai 2007 #15 Skrevet 27. mai 2007 Høres ut som du blør mer enn det som er vanlig, men som du selv sier: hvordan skal man egentlig vite uten å spørre. Jeg har aldri måtte bruke to bind etter hverandre, men bruker gjerne nattbind om natten. Klarer meg fint med vanlig always-bind, men må bytte ofte de to-tre første dagene. Hender det klumper seg, særlig om natten når man ligger og det ikke kan renne fritt. Det er koagler - altså halvstørknet blod. Aldri vært plaget med at det renner opp bak, heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #16 Skrevet 27. mai 2007 Hei HI Det er så forskjellig hvor mye vi blør, og det du beskriver er ikke unormalt, men du er en av de som blør mye. Jeg kan heller ikke ta på et sånt frimerkebind og være beskyttet gjennom dagen. Helt tampong og et bind for sikkerhets skyld. Noen blør i 2 dager, noen i 7 dager. Sånn er det bare. Når det er sagt, så kan du si til legen din at du har kraftige mensblødninger, og ev. få p-piller som gjør at du blør mindre. Synes det er flott at du tar opp og beskriver hvordan du har det, du er alldeles ikke alene om dette.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #17 Skrevet 28. mai 2007 Høres ut som om du blør mye, ja. Jeg synes du bør snakke med legen din. Som mange har skrevet over her finnes det p-piller som gjør at du blør mindre. Kanskje har du lav Hb og bør ta jerntilskudd. Det finnes også spesielle tilstander som gjør at noen blør mye, det er ikke veldig vanlig altså, men det kan jo være greit å sjekke opp.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #18 Skrevet 28. mai 2007 Nei jeg vil helst ikke bruke prevensjon, vi er uforklarlig barnløse, og det ER en viss sjangs dersom vi ikke bruker prevensjon. Når jeg var gravisd og de skjekket blodprosent og jern og sånn var alt heilt perfekt heile tia!! Mulig det finnes annen medisin som kan redusere blødningen??
Miriam 27.04.06, fikk 13.03.06 Skrevet 28. mai 2007 #19 Skrevet 28. mai 2007 det er noe som heter Cyklokapron som skal hjelpe for og redusere blødningene. Dette må du få på resept hos legen din. gå inn her; http://www.felleskatalogen.no/ også søker du på cyklokapron, der kan du lese litt om den.. ;0)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #20 Skrevet 28. mai 2007 Selv kunne det holde med 4 tamponger de 5-6 dagene jeg har mensen... Nesten en slags mellomblødning, aldri hatt mens som du beskriver. Gjett hvem som ble seriøst kvalm av renselen... Venninen min har alltid hatt forferdelig intens mens. Smertefull også, trengte ofte paralgin. Hun fikk en sånn pille slik at blødningen ble lettere. For henne forandret mensen seg etter hun fikk barn. Mye mindre blod og mindre vondt!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #21 Skrevet 28. mai 2007 Bare et lite tips som fungerer veldig bra for meg. Når jeg har sånne kjempeblødninger så låner jeg en bleie fra min datter. Med en stram truse så sitter den veldig bra. Får jo ikke brukt tapen i sidene da men.....Det funker vertfall! Bruker de bare om natta.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #22 Skrevet 29. mai 2007 du blør nok i overkant mye i forhold til gjennomsnittet. jeg har en venninne som blør mye, men etter hva du forklarer slår du henne glatt. p piller minsker ofte blødningene bare så du vet det hadde aldri orket en sånn mens som du har, men nå har jeg veldig små blødninger da. Bruker kun truseinnlegg om natten for da blør jeg så godt som aldri. og en blå ob kan jeg ha i 8 timer uten problem.
Gjest Skrevet 29. mai 2007 #23 Skrevet 29. mai 2007 Synes det høres ut som du blør ganske mye, jeg. Ta det opp med fastlegen din, han har nok vært borti "verre" ting enn det der:) Ingenting er mer naturlig enn at vi damer blør, men synes det høres ut som du blør en god del. Hvordan er formen din under og etter mens?
Frøken Johansen og jeg Skrevet 29. mai 2007 #24 Skrevet 29. mai 2007 Det høres ut som at du blør unormalt mye ja. Har du hørt om endometriose? Syns det kan høres ut som du lider av dette, les litt om det på nettet du, også en viktig grunn for ufrivillig barnløshet.... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #25 Skrevet 29. mai 2007 Jeg blir så forundret når jeg leser hvor lett dere har det under mens, hvor lite dere blør.... Ja da må jeg nok være en slik som blør mye ja. Huff. Formen llers under mens er sånn passe. Før jeg fikk min datter hadde jeg mye mye store smerter, Etter at jeg fikk henne har jeg mindre smerter, men blør like mye, Må nok ta en runde med fastlegen ja. Pokker så trasig dette, HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå