Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hu skal ha selskap hele tia når vi er inne

Og om jeg må gjøre noe hun ikke kan, som betale regninger i nettbank f.eks så kommer hun til meg med den ene leken etter den andre, og bare roter. Hun tåler ikke og bli avvist, så hun maser. Og er med på alt hun kan hjelpe til med, henger opp tøy og rydder sammen med meg. Alt jeg gjør er gøyere en favoritt filmen PIPPI. Blir litt småsprø her ja, og merker jeg blir litt irritabel av å ha henne i beina hele tia.

Flere som hardet slik,og kanskje noen ideer tilmeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ros henne maaaaaasse når hun er flink å leker alene..

Ignorer når hun maser og når hun gir seg med å mase, så gir du henne oppmerksomhet igjen med en gang... og roser.

:-)

Skrevet

Min vil også hjelpe til. Så da beregner jeg ørten ganger så lang tid som jeg trenger og tar det som det vi faktisk gjør den dagen... Da "slipper" jeg å leke som jeg ikke synes er spesielt festlig ;o) Ting som virkelig ier håpløst å gjøre med henne tar jeg når hun er opptatt med noe annet eller venter med til mannen kommer hjem fra jobb, eller tar etter leggetid. Men med det meste prøver jeg å finne en måte så hun kan være med. Tørke støv - det gikk lenge at hun hadde en liten klut som var tørr eller som jeg vred opp for henne. Nå må hun "klare selv", og da har jeg en liten bøtte med litt vann i til henne (en desiliter eller noe, det blir ikke så mye om det søles ut) og har forsøkt å lære henne å vri opp kluten godt. Oppvaskmaskinen hjelper hun til med å ta ut av (tar ut en og en ting og strekker til meg), og hun setter fint inn bestikket. Vaskemaskinen er moro å ta ut av og putte inn i, og knapper er jo alltid en slager. Sortere tøy i hauger går fint om vi tar ut ett og et plagg og jeg forteller og peker på hvilken haug det skal legges i. Matlaging er jo moro, og hun kan som regel delta på mye av det. Hvis ikke - da gir jeg henne et par ting å vaske opp i vasken og fyller opp med masse skum og såpe. Det han hun drive med leeenge! Henge opp klær - hun får sokker og slike småting, eller hun rister klærne og gir de til meg som henger de opp. Vasker vi badet, da får hun drive med de "renere" områdene som f. eks. badekar eller dusj. Støvsuging vil hun gjøre selv, men det er forbausende hva en nesten to og et halvt år gammel jente kan få med seg av synlig bøss om man viser dem trikset med å "punkt-støvsuge" der det trengs mest. Samme med en våt fille og flekker på gulvet. Skikkelig støvsuging og gulvvask er vanskeligere med henne synes jeg, men akkurat nå om dagen har vi faktisk en som vasker her en gang i uka som tar seg av det. Så litt "punktvis" støvsuging og vask er egentlig det eneste vi trenger mellom de dagene hun er her. Rydding gjør vi mye sammen. Hun hjelper til med å bære og legge på plass ting. Ta av senga og legge på nytt er jo også kjempestas, hun klarer jo å hjelpe til med å ta av putevar og laken i alle fall, og så er det kjempemoro å hoppe litt i senga sammen mens vi holder på.

Alt vi driver med tar som sagt (og selvsagt) lang tid i forhold til om jeg skulle ha gjort det alene, men det er utrolig lærerikt for henne, og hva gjør det vel at det tar lang tid? Så lenge vi koser oss underveis... Vi tar det som et felles hyggelig prosjekt i motsetning til en kjedelig plikt slik jeg følte det før. Synger og danser og prater mens vi holder på - og avbryter og leser en bok eller går ut eller gjør noe helt annet innimellom. Ofte har vi også flere husarbeidsprosjekter på gang litt her og der i huset så vi kan veksle litt på hva vi gjør.

Lykke til!

Skrevet

jeg har ett ganske likt problem/kos her. som hun over beskriver har jeg aldri dårlig tid når jeg gjør husarbeid så hun får være med på alt jeg gjør bortsett fra gulvask og det er kjempe koslig og husarbeidet blir mer hyggelig. så det ser jeg ikk på som noe problem, men det største prob her er når jeg har besøk. syns det er helt greit at hun får masse oppmerksomhet, men det nesten ikke an å prate for hun maser og skal ha oppmerksomheten hele tiden. har blitt litt sånn at folk kommer på besøk etterhun har lagt seg for besøket får ikke pratet med meg likevel. hun kan være flink til å leke alene når det bare er oss hjemme. da kan hun sitte lenge å prate med dukkene sine og leke og styre, men så fort det kommer besøk så får jeg ikke pratet med voksne mennesker. jeg tilbringer mye tid å leker med henne når vi er alene så hun har ikke mangel på oppmerksomhet.elsker å sitte å lese bøker sammen og leker masse sammen med dukker og puslespill. tror heller det er motsatt at hun er vant til å ha så mye oppmerksomhet at hun blir sjalu når det kommer besøk. jeg er vant til å møte mitt barns behov, og sliter veldig med å overse når hun virkelig vil leke med meg. men når jeg har besøk syns jeg det blir litt feil at jeg må sette meg ned på gulvet å leke med henne. og det ender med mye snørr og tårer og frustrasjon fra oss begge.

innbiller meg at dette er en fase som vil gå over. de siste dagene har hun faktisk blitt litt mer selvstendig og lekt litt alene på rommet sitt til og med. så håper det er i ferd med å endre seg for hun er egentlig utrolig flink til å leke så er så synd at vennene mine ikke får sett denne siden av henne. de syns jo det er kjempe stas å prate med henne og hun blir ikke oversett når jeg har besøk, men hun skal liksom være hovedfokus hele tiden

Skrevet

Ja, får håpe at det går over. Går jo ok når vi har god tid, men jeg jobber fullt og er alene med henne mange uker om gangen så jeg føler virkelig for noen 5-minuttere i blandt. Nå går det i ett fra tidlig morgen til leggetid, og jeg søvner veldig tidlig hver kveld. Så skal fortsette og skryte av henne når hun har lekt litt alene.

Gleder meg til hun klarer og trø på trehjulsykkelen selv, da kan jeg nok sitte ute med kaffekoppen noen minutter, og smile og heie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...