Gå til innhold

Fy f**n!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at dette antagelig vil bli sett på som et klageinnlegg - og det er det og! For selv om jeg er mer enn takknemlig for å være gravid, så må det vel være lov til å si at ikke alle dager er like gode..?

Fredag sa jeg til kjæresten min at jeg var så lettet over at svangerskapet hittils hadde gått så bra. Det eneste jeg hadde kjent av symptomer var ømme bryster og slapphet - og det kan man absolutt leve med!

Vel... jeg var nok litt snar der ja! Samme kveld kom kvalmen snikende, og midt på natten måtte jeg stå opp for å kaste opp, men deretter sovnet jeg og sov resten av natten. Jaja tenkte jeg, det er vel kanskje litt greit å kjenne at det skjer noe i kroppen min - MEN DET VAR LENGE FØR JEG SKJØNTE HVORDAN DET SKULLE BLI!! Har vært oppe og kastet opp ni ganger fra kl sju og til nå! Fytti fysj altså! Og enda er jeg ikke noe bedre. Jeg håper virkelig ikke det er sånn det skal være ut første tri. Blæhh. Dere som har slitt med det samme, hva gjør man med jobb? jeg kunne aldri i verden fungert hvis jeg skulle vært på jobb i dag!

Jaujau, det var min lille utblåsning..

 

PS. sorry detlajer, men jeg måtte kaste opp igjen mens jeg skrev dette innlegget, og plump - der lå hele mobilen i "oppkastbøtta". Dermed har den tatt kvelden - blir bedre og bedre dette her :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff pelin det var skikkelig dumt at du skal bli sååååå kvalm!

 

Jeg er i uke 9+3, og har vært kvam siden begynnelsen på uke 6, kom snikede, plutselig klarte jeg ikke lukten av sjokolade, som er favorittretten min!

 

Jeg vil bare gi deg de rådene som jeg har hatt god effekt av, først og fremst finn deg en god akupunktør first thing tirsdag! Det hjelper virkelig utrolig masse, om det ikke tar kvalmen helt så tar hvertfall toppen, og kan gjøre dagen mulig å komme gjennom.

 

Hvil masse, glem jobben nå som du er såååå dårlig. Jeg er sykepleier og har ikke sjangs til å jobbe. Dagen min går for det meste ut på å få i seg nok varm mat og hvile, og gjøre litt aktiviteter.

Jeg opplevde at jeg var skikkelig kald på bena når jeg var på mitt kvalmeste, det forklarer akupunktøren min med at er fordi all energien min er fokusert på magen. Etter 5 behandlinger var det akkurat som varmen kom tilbake i hele kroppen.

 

Prøv å få i deg varm mat, det gir kroppen mye mer energi enn kald. Magen jobber annerledes. Uansett hvor kvalm jeg er og hvor lite matlyst jeg har når jeg står å rører i gryten (havregrynsgrøt/risgrøt) så blir det litt bedre etter jeg har spist.

 

Ellers kan du lese på nyttig info - forbedret versjon fra 22/5, der står et stykke om hva som kan hjelpe på kvalmen.

 

Håper du blir litt bedre :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er innom fra 2 trimester. . . håper dette ikke fortsetter for deg. . men det kan også være at du har fått flunsa. . det går noen i HELE landet. . jeg spydde for noe dager siden og det er det verste jeg har vært med på. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg,

 

Jeg føler VELDIG med deg. Har også vært i ok form, men nå i helgen har det tatt helt av. Dundrende hodepine, lyssky osv. Nå ligger jeg i sengen og ser med et halvt øye på tv og føler jeg balanserer på en knivsegg. Føler meg kronisk fyllesyk rett og slett. Trøsten har jeg fått av en venninne som er sykepleier at jo sykere man selv er jo friskere er barnet!?! Får håper dette stemmer. Jeg har termin ca 20 januar forresten.

 

God bedring!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg, stakkars deg :(

Jeg syns virkelig synd på deg, var litt kvalm i mitt forrige svangerskap (i 2 uker), men slik du har det nå må da være ille..

Håper inderlig at det snart gir seg, kroppen din kan jo ikke holde på slik lenge, du må jo ha næring..

Ønsker deg iallefall lykke til :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige meldinger og gode råd og tips! Her kommer fortsettelsen på historien min for dem som er interessert:

Etter at jeg hadde skrevet innlegget over, gikk jeg på do og kastet opp et par ganger til. Kjente meg bare dårligere og dårligere, og bestemte meg for å ta tempen når jeg først var i gang; og joddah - der var det feber vettu :) Satte meg på do, litt lettet over at kvalmen kunne skyldes noe annet enn graviditet, men så da til min store skuffelse at det var blod både i trusen og på papiret. Wrææææl! Jeg gikk ut og fortalte det til min kjære som begynte å gråte (stakkars!!) og vi bestemte oss for å ringe legevakten. De ba oss komme ned, og etter å ha ventet i evigheter fikk jeg endelig en seng å slappe av i. Var da så dårlig at jeg trodde jeg skulle svime av. Ble liggende i to og en halv time før jeg endelig fikk hjelp av en snill og flink lege. Han sjekket både blod og urin, og ellers alle mulige steder på kroppen. Han spurte om jeg hadde smerter i magen, og det hadde jeg heldigvis ikke, men da han tittet i halsen min sa han "ja, se her ja!" Og der var det streptokokker i massevis, og derav kom nok også både feberen og oppkastet. Blodet sa han kunne komme av at jeg hadde anstrengt meg såmye hver gang jeg hadde kastet opp, og for sikkerhets skyld tok han en gu som viste at alt var i skjønnste orden der inne :) Puh.. Så da ble det penicelin og paracett (stikkpiller, for å være heelt sikker på å gjøre dagen min komplett) :P Og etter noe over tre timer der nede er jeg nå endelig hjemme i min egen seng. Ha en strålende dag alle sammen - nå skal jeg ta igjen all tapt søvn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Det er lov å klage litt:)

 

Jeg har ikke vært så kvalm som deg, men en venninne av meg kastet opp i starten. Hun fikk afipran av legen (resptbelagt). Det er kvalmestillende, som ikke er skadelig for fosteret. Det hjalp henne veldig.

Det var mitt lille råd:)

Lykke til, får håpe det går over snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)) Og takk for råd - jeg skal spare på dem i tilfelle jeg blir eksrtemt plaget av morgenkvalme i senere tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag i vei, det er helt ok og klage litt når kroppen er i så stor endring. Er sjikkelig kvalm selv, men har heldigvis slippet å ligge over do skålen!

Sjefen min blr sykmeldt fordi hun var så kvald i svangerskapet, er jo ikke noe vist å være der hvis du uanset skal tilbringe mesteparten av dagen på do. Fortsetter det så ville jeg ha snakket med legen min!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, stakkars deg, streptokokker er helt grusomt vondt, har hatt det selv, det sammen med denne kvalmen kan ikke være digg!

 

Masse god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takketakk :) Det ække så veldig behagelig å kaste opp m streptokokker i halsen nei.. Men jeg kjenner meg kaaaanskje noe bedre nå, og det er jeg evig takknemlig for! Satser på at morgendagen blir litt bedre enn i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyst på litt trøst? venninna mi ligger på sykehuset for hun spydde så ille at hun endte med å spy blod...

nå føles det vel hakket bedre?:)

synes alltid det hjelper å høre at noen har det verre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

glad jeg slapp den kvalmen jeg... men halsbrann derimot er min uvelkommne følgesvenn:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff her er det svangerskapskvalme som er problemet. Var virkelig plaget i forrige svangerskap, kastet opp dag og natt fra uke 5 til uke 10, var syltynn til slutt, men det er jo de som spyr hele svangerskapet og de har det jo verre enn meg..Denne gangen var det helt overkommelig, og jeg tenkte at nå var det nok bare vanlig morgen kvalme og jeg var så lykkelig, helt til jeg gikk inn i 6 uke, da ble det bare verre og verre. Nå er jeg sykmeldt og konsentrerer meg om å klare å holde på noen måltider hver dag. Blir så slapp av å være så kvalm hele tiden og ikke få i seg tilstrekkelig med mat. Huff.......

 

God bedring til deg, håper medisinen virker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i mitt tredje svangerskap, med forventet termin midt i januar. Lærte meg i tidligere svangerskap at det var viktig å motvirke kvalmen før det ble for vanskelig. Det viktigste er at du må unngå begynnende sultfornemmelse, ha alltid en eplebit i beredskap i lommen/vesken, på jobb og buss. Knask gjerne en grønn Fishermans Friend eller sitrondrops (det går nok et par år før du nærmer deg slike pakninger igjen, men pytt sann!) For tiden har jeg kastet meg over en banan, straks jeg kjenner en bitteliten fornemmelse av kvalme, og med en gang maven er fylt er kvalmen borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...