NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 27. mai 2007 #1 Skrevet 27. mai 2007 Dette har egentlig ikke noe med aa vaere gravid aa gjoere, men lurte paa om noen vet noe om dette. Jeg var hos tannlegen sist sommer mens vi var i Norge, og siden jeg ble gravid ganske snart etter tenkte jeg at neste tannlegebesoek kunne vente til etter at babyen kom...altsaa naar vi er i Norge igjen. Tanken var at da slapp jeg tannlegebesoek under svangerskapet. Tannlege her i USA er ogsaa kjempedyrt dersom man ikke har forsikring, og det har altsaa ikke jeg... Torsdag kveld mistet jeg en fylling som var i en av tennene mine. Saken er den at vi reiser til Norge torsdag den 31 mai (om 5 dager), og frem til vi reiser er det kjempestress med pakking, flytting, osv. Det blir altsaa vanskelig aa finne en tid aa gaa til tannlegen. I tillegg er mandag en fridag, og tannleger har altsaa ikke aapent da. I dag (loerdag) har jeg merket at det begynner aa gjoere litt vondt i tanna, og jeg er redd for at det bare kommer til aa bli verre og verre. Haaper vel ennaa at det kan vente til vi kommer til Norge, men er sannnelig ikke sikker lenger. Dersom det ikke er uutholdelig paa mandag ringer jeg tannlegen min i Norge og proever aa bestille time til samme dag vi ankommer. Rett fra Gardemoen til tannlegen altsaa...jippi! Men blir det kjempevondt saa maa jeg vel bare faa meg en time her borte, koste hva det koste vil. Er det noen som vet hvor lang tid det gaar foer en mistet fylling kan skape problemer? Er det farlig for babyen om jeg venter med det--evt om tanna blir litt betent og jeg har tannpine? Og er bedoevelse og slikt hos tannlegen trygt for oss som er gravide?
*jumanji*fikk jente 31/5 Skrevet 27. mai 2007 #2 Skrevet 27. mai 2007 Jeg har vært hos tannlegen som gravid, og vet at det finnes bedøvning som overhodet ikke er farlig. Hvis det må tas bilder så får du blybelte over magen, så det skal ikke vare noen fare med røntgen heller. men uff, føler skikkelig med deg nå, det er vel typisk at slike ting alltid kommer når man står midt opp i alt annet? Her i Norge finnes det et middel på apoteket som heter Hextril (et skikkelig knallrødt munnskyllevann) det er veldig rensende og bakteriedrepende. Vet ikke om det finnes noe tilsvarende i USA, men det eneste jeg kan anbefale deg i mellomtiden er å prøve å holde det så rent som overhodet mulig, for å unngå tannverk eller infeksjon. (finner du ikke noe desifiserende, så får du trå til å skylle med ren sprit, det kan kansje forhindre at smertene blir outholdlige før du reiser?) Lykke til med tannlegen, og håper at du klarer deg frem til du lander på Norsk jord da!!! ;-)))))
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 27. mai 2007 #3 Skrevet 27. mai 2007 Uffa, stakkar deg! Det er nok mest sannsynlig ikke farlig om du vente rtil du kommer itl norge, for det tar gjerne litt tid fra man mister en fylling til det setter seg betennelse eller hull der. Men det er så klart viktig at du holder det rent. Anbefaler Corsodyl hviss noe slikt finnes i USA. Det er bakteriedrepende og fint å skylle med når det er litt vanskelig å komme til med tannkosten når man f.eks har trekt en tann og sånn... Uffa megen; ønsker det god bedring i alle fall og god tur til Norge:)
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 27. mai 2007 #4 Skrevet 27. mai 2007 Mistet en fylling tidlig i svangerskapet, og hadde litt smerter nå og da, men etter hvert ble de uutholdelige. Var hos tannlegen og hadde blyforkle på under røntgenfotograferingen, fikk lokalbedøvelse og midlertidig fylling. Tannlegen sa at ingenting av dette var skadelig for den lille i magen. Angrer ikke på at jeg gikk dit, skulle gått lenge før!! Har begynt å få vondt igjen, men det er en annen sak, fått time for å sjekke det, bare tull å gå rundt med smerter unødvendig, selv om det koster..
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #5 Skrevet 27. mai 2007 Har ikkje fylling sjølv, men ein ven av meg mista fyllinga rett før han skulle ut å fly, og han sa at han aldri hadde hatt så vondt før - trykket i flyet gjorde at han måtte dope seg på flyet for å overleve (det var ein lang flytur, London - Tokyo, men det er jo laangt frå NY til Oslo også...)
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #6 Skrevet 27. mai 2007 Enig med Tosofo- du kan få det fryktelige vondt på flyet pga trykket. Jeg ville fiksa det før du reiser. Ring nå hvertfall og snakk med en tannlege. Lykke til!
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 27. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2007 Takk for alle gode raad og ord. Faar se det an til tirsdag morgen hva jeg gjoer--som sagt har de fleste tannleger stengt her borte naa paa mandag. Tror uansett at jeg proever aa bestille en time hos tannlegen min i Norge, saa faar jeg se hva hun sier ogsaa. Ellers har jeg funnet saant skyllevann her borte--saa jeg bruker det, og proever aa holde det rent rundt det omraadet. I tillegg saa fant jeg ut at her i USA selger de faktisk saann midlertidig fyllingsmateriale paa apoteket--slik at man kan putte det inn selv for aa beskytte tanna foer man kommer seg til tannlegen. Mannen min skal stikke innom apoteket i dag og hente. Skulle oenske jeg hadde visst om det akkurat naar det skjedde, for da kunne jeg kanskje unngaatt bakterier. I dag har jeg faktisk ikke vondt i tanna lenger, saa jeg kommer til aa forsoeke aa rense omraadet godt og saa lage en midlertidig fylling selv--siden jeg uansett maa vente til tirsdag med aa gaa til tannlegen dersom jeg besoeker en her i USA. Dere som nevnte at det kan gjoere vondt paa flyet--er det bare hvis man faktisk har tannpine i forkant, eller kan det bli vondt selv om det ikke gjoer vondt naar man er paa landejorda? Akkurat naa har jeg nemmelig ikke vondt i tanna... Saa om det kan vente til vi kommer til Norge hadde det vaert veldig greit...
Gjest Skrevet 27. mai 2007 #8 Skrevet 27. mai 2007 Venen min hadde ikkje vondt før han kom ombord i flyet, men han mista fyllinga på flyplassen då - så han rakk ikkje ha vondt heller... Håper det går greit - det kan jo hende at sånn midlertidig fylling kan hjelpe på trykket på flyet! Lykke til!! Det er så rart at du skal kome hit no NewYorkMom, føler at det har vore noko som har vore sånn "langt der framme", men plutselig er jo tida her... Har du fått fyllt opp koffertane med FB eller?! *hehe*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå