Gå til innhold

Lavt blodsukker

gep68 har fått jenta:-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker sprøyter og ikke pumpe, men det er helt normalt å få mye følinger når man er gravid.

Jeg er gravid for andre gang og har hatt det slik begge gangene.

Det er verst i starten. På slutten av svangerskapet vil du kanskje få motsatt problem. Du må stadig øke dosene.

Da jeg var omtrent så langt som deg brukte jeg vel bare omtrent halve dosene av hva jeg gjorde til vanlig. Følinger merket jeg ikke før de var under 1,5. Har faktisk sittet å målt på 1,1 og 1,2 uten noen som helst form for symtomer i perioder.

Så jeg legger meg aldri uten et juceglass ved siden av meg.

Nå er jeg i uke 31 og merker godt følingene på rundt 2, men har heldigvis mye mindre følinger enn tidligere..

I mitt første svangerskap var jeg også oppe 1-2 ganger hver eneste natt igjennom hele svangerskapet og spiste eller drakk noe søtt. Denne gangen har jeg bare hatt det slik i starten og da bare en gang om natta stort sett. Tror egentlig det er mest normalt.

Forskjellen er også at sist jobbet jeg mesteparten av svangerskapet, mens denne gang har jeg vært sykemeldt hele veien.

Noe som er dødskjedelig, men har gjordt at dette svangerskapet har vært mye bedre.

Hei gep 68!

Jeg har også diabetes, type1, og er gravid med mitt tredje barn. Kjenner meg godt igjen i det du skriver.

Men å frakoble pumpen pga. lavt blodsukker blir det etter min erfaring mest tull med fordi insulinen i pumpa virker så kort og da får du utrolig fort høyt blodsukker og problemer med å få det ned igjen.

Jeg vet ikke hvilken type pumpe du bruker, men du bør nok redusere på basaldosen hele døgnet slik at du får mindre insulin.

I tillegg går det an å bruke "temporære basaldoser" hvor du kan sette ned insulintilførsel i noen timer. Dette kan du f.eks. gjøre i 1-2 timer i forbindelse med en føling.

Og så går det alltid an å spørre diabetessykepleieren, de kan dette ofte veldig godt...

Lykke til videre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...