Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #1 Skrevet 26. mai 2007 Når er det anbefalt å starte med dette og når startet du å gi?
nickoline og supermann Skrevet 26. mai 2007 #2 Skrevet 26. mai 2007 Fra ca 9 mnd tror jeg. Når vi var på 1 årskontrollen var det liksom en selvfølge at vi skulle begynt med!
Gjest Skrevet 26. mai 2007 #3 Skrevet 26. mai 2007 jeg ble anbefalt av hs å begynne når hun klarte å tygge eller suge på den.. vi begynte når hun var ca16 mnd..
*Magic* Skrevet 26. mai 2007 #4 Skrevet 26. mai 2007 Vi fikk beskjed på HS om at vi ikke skulle begynne før ved 3 års alderen (samtidig med den første tannkontrollen hos tannlege). De begrunnet det med at så lenge man pusser tennene morgen og kveld med litt tannkrem, så får de små i seg den mengden fluor som de trenger. For mye fluor kan gi flekker på tennen, og man får også i seg fluor via drikkevannet hver dag. Dette var som sagt det vi fikk beskjed om, men vet at det er mange forskjellige syn og meninger på dette med fluor:)
lowe Skrevet 26. mai 2007 #5 Skrevet 26. mai 2007 Snuppa mi begynte for noen uker siden Hun er 21 mnd....
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #6 Skrevet 27. mai 2007 flour ska de begynne med med en gang de har fått sin første tann, uansett alder.. det finnes fluortabletter på apoteket med 0,25mg fluor med banansmak. 1 dagen..
Nickeguri Skrevet 27. mai 2007 #7 Skrevet 27. mai 2007 Dette tror jeg nok ikke du finner et fasitsvar på. De lærde strides om dette, og det har vært mange heftige debatter. Dette fant jeg på denne siden: http://www.plusstid.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=LeftPage_6780&MainPage_6659=6780:0:4,3230:1:0:0:::0:0&LeftPage_6780=7057:22756::1:6783:4:::0:0 Hva anbefaler Helsetilsynet? - Frem til 1996 anbefalte Helsetilsynet fluortabletter som det beste fluormiddel til alle barn. Nå anbefales fluortabletter bare til barn som ikke bruker fluortannkrem og til barn med foreldre som tror deres barn kan komme til å få mye hull i tennene senere. Jeg gir ikke fluortabletter til jenta mi på 22 mnd.
Nickeguri Skrevet 27. mai 2007 #8 Skrevet 27. mai 2007 Vel, jeg klarte ikke å komme inn på linken jeg la ut. Kom bare til forsiden til Plusstid. Jeg fikk opp akkurat den siden ved å skrive fluortabletter barn i søkefeltet til google. Det er det tredje søket du i så fall skal klikke på. Men det finnes jo mange andre artikler på nettet om fluortabletter også. Les litt og se hva ekspertene mener. Som du vil se, er ikke alle enige! Ikke alltid lett å vite hva man skal tro, gitt........Men du får gjøre deg opp en mening ut fra den infoen du finner.
Ranveig R Skrevet 27. mai 2007 #9 Skrevet 27. mai 2007 Trur det fins omtrent like mange svar på dette som det fins tannlegar og helsesøstre... På helsestasjonen har dei ikkje nevnt fluortablettar med eitt ord. Eg spurde tannlegen min sist eg var der, og ho sa at ho ville begynt når ungen var stor nok til å enten tygge eller suge på tabletten (altså ikkje berre svelge den, for då er vitsen vekke). Så vi begynte no då småen var 19 mnd, og etter det har han blitt ein engel når det gjeld tannpuss (lener seg bakover og gapar så eg får pusse dei nye jekslane), fordi han gleder seg sånn til "namnam" etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå