Gå til innhold

Hjelp meg!!! Noen ???

Fru P og knøttet, FØDEKLAR!!!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ei datter på 4 mnd, som sovner ved puppen hver kveld. Har forsøkt å få henne til å sovne av seg selv, men vil ikke roe seg hvis hun ikke er skikkelig mett. Og da ender vi opp med at hun sovner ved puppen. Har hatt faste leggerutiner med tydelig skille mellom dag og natt siden hun ble født, og hun har lagt seg kl 19 nå i over 1 mnd. Hun sover siste luren i 15-16 tiden, og vi begynner kveldsstellet sånn 18-18.30 alt etter hvor trøtt hun er. Så er det mating, og da sovner hun stort sett ved puppen når hun er mett. Er vel kanskje 4 ganger jeg har fått henne til å sovne på egenhånd i senga.

Har prøvd å gi henne mat før vi steller, men da spiser hun seg ikke helt mett, og skal ha litt påfyll før legging. Har godt med melk, og hun legger bra på seg (veier 7 kg nå), så jeg har liksom ikke lyst til å begynne med grøt før 6 mnd.

Hvordan kan jeg få henne til å lære seg å sovne av seg selv?

Det varierer også mye hvor mange ganger vi må opp om natta. Alt fra 2 nattmåltider til 5-6. Skal jeg prøve med vann? Hun spiser godt hver gang, så det virker som hun trenger maten, men det er slitsomt å amme annenhver time om natta. Har prøvd å la henne spise seg opp om kvelden, men er ikke alltid det hjelper.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan prøve på???

I dag har jeg gitt henne flaske i tillegg til det hun har fått ved amming, og da spiste hun 180 ml i tillegg. Og da sovnet hun på egenhånd etterpå. Får hun rett og slett for lite mat om kvelden? For på dagen har jeg mer enn nokk melk, og hun klarer ikke å tømme ett bryst en gang.

Takker for alle svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9418518-hjelp-meg-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fenomenet du beskriver er vanlig, og du må tenke litt på hvorfor du vil forandre dette. Får andre til å legge uten pupp? Er det veldig viktig for deg at hun sovner uten melk nå? Det er også vanlig at man har mindre melk på kveld, da får de en lang amming og masse fløtemelk. Og det gir bra søvn. Er hun 4mnd er det bedre å gi grøt enn morsmelkerstatning som tillegg, sier staten...

Nattvåkningen for pupp kan ha med tenner å gjøre... ser du noe nede i midten? Nattamming med tenner når du pusser bra morgen og kveld.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9418518-hjelp-meg-noen/#findComment-9419516
Del på andre sider

Hovedgrunnen for at jeg vil endre på dette er at andre skal kunne få lagt henne ja. Også sover hun også litt bedre på natta når hun slipper å våkne 6 ganger. Da blir hun mindre grinete på dagen også. Men jeg tror vi har løst problemet...

I går fikk hun 180 ml i tillegg til pupp (dette var mm jeg har pumpet tidligere) hun sovnet da på egenhånd etter 10 min med litt småsutring. Så pumpet jeg meg kl 22 før jeg la meg. Hun sov helt til 01.45, og da fikk hun først pupp, og så fylte jeg på med pumpet melk etterpå (hun spiste da 70 ml i tillegg) så sov hun helt til 6, da fikk hun pupp, og så ville hun stå opp. (trolig fordi hun måtte bærsje, for hun sover vanligvis litt lenger på morgenen)

Så min plan fremover nå er å prøve å få pumpet en flaske på formiddagen(for da har jeg mer enn nok å ta av) og gi etter kveldspuppen, og pumpe litt før jeg legger meg, så vi har til natt puppen. Hvis dette funker vil jeg fortsette med det til vi skal begynne med grøt sånn rundt 5,5 mnd.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9418518-hjelp-meg-noen/#findComment-9422643
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...