Gå til innhold

Økedager?! Usikkerheten kommer sivende igjen...

Anbefalte innlegg

Har en datter på tre måneder. De siste to dagene har hun vært utrolig mye mer gretten og sur enn vanlig. Mulig det er økedager, og jeg har av den grunn lagt henne til brystet ca annenhver time. Hun virker irritert, veiver med armene og river i brystvorta når hun spiser.

Hun har lenge sovet godt om natta. Hun legger seg rundt åtte på kvelden, og våkner ikke før ca halv seks på morgenen. Da har jeg brystspreng, og hun spiser stort sett bare en pupp. Da har jeg de siste dagene pumpet det andre. Neste amming virker det også som om hun får nok mat (jeg pumper ikke den puppen helt tom, kanskje jeg burde det?).

Utover dagene merker jeg at puppene er mye slappere, og på kvelden er det nok ikke mye å skryte av. Torsdag kveld pumpet jeg med tre timer etter at hun hadde spist, og fikk da ut 100ml. Det er jo lite til en tre mnd gammel baby. Men samtidig, hun sover jo lenge etterpå (nesten ti timer). Hadde hun ikke våknet på natta hvis hun var sulten?

Da hun var rundt 4-6uker hadde vi en stund problemer med å få henne til å gå opp i vekt (kolikk-tendenser og bryst-skjold gjorde at produksjonen gikk ned). Men hun sov likevel godt om natta den perioden også.

Nå begynner jeg å lure på om jeg har for lite melk... Når vet man om man skal gi nurkene sine ekstra, eller om det er helt vanlige økedager? Det er utrolig slitsomt nå i hvert fall.

Var på 3 mnd kontroll tirsdag denne uka. Da hadde vi ikke veid henne på nesten en mnd. (Fant ingen grunn til å gå oftere, da hun til da virket glad og fornøyd.) Da hadde hun gått opp over 700 g på en mnd. Så hun har i hvert fall fått nok frem til nå. Det er kun de siste tor-tre dagene vi har lurt på om hun får for lite.

Nå prøver jeg å amme ofte, og drikker ammete. Prøver også å pumpe meg rett etter amming for å forsikre meg om at de er helt tomme. Får da ofte ut 10-20 ml tilsammen. Er jeg på rett spor? Hvor lenge skal vi holde på slik, før jeg evt må gi henne noe ekstra? Tenkte å dra på helsestasjonen på tirsdag igjen, for å se om hun har gått opp.

Håper det bare er vanlig økedøgn, og at alt ordner seg innen da. Utrolig hvor mye man bekymrer seg hele tiden når man har blitt mor!

Fortsetter under...

Bør jeg pumpe meg på natta? Det er vel vanskeligere å øke produksjonen så lenge det plutselig går ti timer mellom to amminger? Men jeg må ærlig innrømme at det har jeg lite lyst til. Får lite nok søvn som det er...

Pumpet meg nå klokka elve på kvelden. Da hadde ikke hun spist siden ca kl 18.00. (Hun ble plutselig overtrøtt og nektet å ta puppen da hun skulle legge seg kl 20.00) Nå fikk jeg tynt ut 80 ml i den ene puppen og 30 i den andre. Er ikke dette veldig lite? Kan hun har klart å legge på seg så mye som hun har gjort hvis jeg hadde så lite melk da også? Kan jeg plutselig ha fått mye mindre melk?

Kjære ammehjelpere; kan dere se litt på dette og gi meg noen tips/råd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...