Gå til innhold

Noen som har greie på symaskiner? Hjeeeelp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en Singer Featherweight II. Jeg holder på med et større syprosjekt og vil gjerne bli ferdig før babyen kommer, desverre er ikke symaskinen enig...

Den har plutselig begynt å klumpe undertråden, dvs at det kommer digre kladder med undertåd på det jeg syr.

Jeg renset den for støv, det hjalp litt, men undersømmen er løs og stygg, har prøvd å justere litt på maskinen, og bytte trådtype, men det hjelper ikke, sømmen er og blir løs og stygg...

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få orden på elendigheten?

Vi finner ikke manualen til maskinen, og har prøvd å finne en manual online, uten resultat...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sikkert jeg kan bidra med så mye,

for nå har ikke jeg vært borti denne modellen.

Men min mors elan som jeg har brukt,

var litt sånn den også (når den fant det for godt).

Da var det å

*rense for støv,

*spole tråd inn på snella på nytt for å være sikker på at det var i orden,

*tre undertråden på nytt, (inni alle de riktige hakkene)

*justere stramminga på undertråden og overtråden, at de ikke er for løs eller for stram

og så håpe på det beste, for den maskina der har personlighet...

Ellers er det vel kanskje en ide å gå innom en forhandler og spørre pent om du kan få se på manualen for denne eller tilsvarende modell.

Lykke til!

Gjest Ut på tur
Skrevet

Heisann,

Håper du har fått løst problemet.

Dersom ikke har jeg lyst til å slenge på ett par punkter til under Bobine :)

Sjekk om nålen fortsatt er skarp. Stryk spissen langs med spissen og sjekk om den er helt glatt og ikke er butt i tuppen.

Det kan være både overtråden og undertråden som lager floker under. Dersom du er usikker så skift farge på en av dem så du kan se hvem som lager løkkene.

Det kan faktisk bli løkker under av feiltredd overtråd. Dersom det ikke er overtråden har jeg ett tips til i forhold til undertråden.

Dersom du har spolehus på maskinen (den du legger spolen inn i og så setter inn i maskinen) så er det som oftest en liten skrue på denne. Denne skruen bestemmer hvor løst tråden slipper ut av spolehuset. Dersom du trer undertråden inn i spolehuset riktig og løfter opp etter tråden skal spolehuset henge der. Men om du gir den ett lite rykk så skal den falle litt ned. (ikke mye) Dersom tråden er løsere enn dette så vri pittelitt på skruen. Dersom du tenker at skruen er en klokke så holder det kanskje med 1 time.

Litt vanskelig å forklare men spør meg gjerne enten her eller på en PM dersom du ikke forstod ;)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...