Gå til innhold

Jenta mi våkner så tidlig (06) hver morgen...tips til å regulere dette litt...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jenta mi er 2 år og 1 mnd. Ho sover godt, og har alltid gjort det, heldigvis. Tingen er at hun de siste mnd. våkner så grytidlig, avogtil 05:45 eller 'senest' 06. Dette er litt tidlig å starte dagen på for oss alle...

Vet at endel foreldre med hell klarer å snu litt på dette.

Hennes rutine er legging 20:00, sover til 06, dermed 10 timer. Vet at dette er helt vanlig timetall å sove på natta. På dagen sover hun 12-14. Tilsammen 12 timer i døgnet, som jeg vet er 'mer enn nok'.Kan det være en ide å legge henne tidligere på dagen, og korte ned på dagsluren? Har henne hjemme, skal begynne i barnehagen 1. august.

Tips/råd til å kanskje få henne til å sove til 06:30/06:45...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har hørt at når ungene blir litt større så om de sover etter kl 12 da så tar de av nattesøvnen sin.

Dattera mi sover fra mellom 18.30 og 19.00 til kl 7.15. Hu har ikke sovet på dagtid siden hu var 20mnd nå er'a 2år og 8mnd.

Siden du er hjemme med a så kan du jo prøve forskjellige ting da vel, ikke sove på dagen, sove midre, sove tidligere, legge seg litt senere så blir'a nok trøtt tidligere neste dag.

Er jo heller ikke alle unger som trenger den luren på dagtid når de er over 2 år, men noen trenger jo å sove frem til de begynner på skolen. Ække så greit med slike ting :-D Lykke til :-)

Skrevet

Hei.

For oss er det lenge om hun sover til rundt 7, kl 6 er helt normalt.

Jeg tror dette går litt i perioder. Vi har hatt perioder hvor hun har våknet veldig tidlig (før kl 5) mens andre perioder hun har sovet helt frem mot halv 8...

En god ide om du vil prøve å endre mønsteret er kanskje å kutte ned litt på dagsovingen. Vet mange som mener de har oppnådd lengre søvn på natten på denne måten :o)

Personlig er jeg tilhenger av selvregulering når det kommer til soving, men forstår at andre synes det kan være vanskelig (Jeg liker nemlig å stå opp i fem, seks tiden....Tro det eller ei..) ;o)

Lykke til.... :o)

Skrevet

Samme som hos oss det!

Eldste.jenta mi er 2 år og 5 mnd og begynte å våkne tidligerer og tidligere og flere ganger om natta. Hun pleide å sove akkurat slik din datter gjør, 2 timer på dagen.

Prøvde å kutte søvnen helt ut i barnehagen, men det endte med at hun "kollapset" kl 16.00 og sovnet enda dårligere på kvelden.

Løsningen vår ble å redusere til 45 min søvn om dagen, det hjalp kjempegodt! Hun er trøtt om kvelden, sover litt lengre om sovner om kvelden, UTEN å kollapse av trøtthet på ettermiddagen Anbefales.-)!

Skrevet

Ja, takk kjenner den der typen. Har en på to som har stått opp 6 i 18 mnd nå... Nå for tiden begynner han å styre i 5-tida... Har kuttet kraftig ned på dagduppen, men det har hatt lite effekt. Det blir vel antageligvis ikke bedre før han kutter dagsovingen helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...