Gå til innhold

Dilemma... (litt lang...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita datter på 2mnd og fem dager. Hun ble født 20 mars, to mnd for tidlig (hadde termin 20 mai). Vi har nå vært hjemme fra sykehuset i to uker (tilbrakte tilsammen 7 1/2 uke på Nyfødtintensiven).

Problemet mitt er at vesla ikke klarer å få i seg mat fra brystet, men er veldig flink til å ta flaska. Til nå har jeg pumpet meg til hvert måltid og gjør det fortsatt, men må jo si at jeg begynner å bli ganske lei. Jeg har lagret en del melk i fryseren slik at hun kan få morsmelk en stund til. Det jeg ikke klarer å bestemme meg for er om jeg skal gi opp ammeforsøkene helt og bare gi flaske. Det som skjer når jeg prøver å amme henne, er at hun blir sint og utålmodig og det hele ender med at jeg må gi ho flasken for at hun skal bi mett og fornøyd.

Det er helt ok å bare gi henne flaske synes jeg, vi koser oss med det begge to, men jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut med denne pumpingen. vet jo at morsmelk er det beste for henne, særlig ettersom hun er prematur, men mange premature klarer seg jo bra m mme også. jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre Det jeg har mest lyst til, er å bare gi flaske, bruke opp den mm jeg har og deretter gå over til mme.

Hva synes dere?? Er det egoistisk av meg å ikke orke denne pumpingen??

Hun er jo egentlig bare 5 dager gammel (korrigert alder), kanskje vil hun klare det,men vi har jo prøvd i over en mnd nå uten fremskritt.

Er så i tvil om hva jeg skal gjøre...

Vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg har også en gutt som er født 2 mndr. før termin - født med ks 22. mars - termin 22. mai....

Vi har etter hjemkomst ammet med brystskjold og gitt mm på flaske noen ganger i døgnet.

Må bare spørre; har du prøvd brystskjold på datteren din?

Vi begynte med det på sykehuset allerede, og første måltid med skjold fikk han i seg dobbelt så mye som forrige måltid uten skjold.

Nå suger han effektivt med skjold, men sovner utrolig fort ved puppen, så han må vekkes flere ganger pr. måltid for å få i seg nok. Når han endelig har fått i seg nok (tror vi) og sovner etter raping, legger vi han fra oss, og 5 minutter etterpå er det full skriking etter mer pupp....

Jeg har løst det på følgende måte; jeg prøver å gi så mange måltider som mulig fra pupp m/skjold på dagtid. Tar uendelig lang tid enn så lenge men jeg håper på at det blir bedre etter hvert.

Om kvelden/natten gir jeg ham flaske med utpumpet mm, siden han da ikke sovner så lett og jeg har mer kontroll på hvor mye han har fått i seg! Han sover bedre også etter flaskemåltidene.

Jeg har også en prematur datter på snart 4 år. Hun ble født i uke 27, og hun tok flasken mye bedre enn puppen (med og uten skjold), så det ble til at vi droppet amming etter at vi kom hjem - jeg pumpet og ga flaske med mm i stedet. 8 mndr fullpumpet jeg før jeg droppet ut og ga mme i stedet. Det var en utrolig slitsom tid, og jeg forbannet meg på at uansett hva som skjedde denne gangen, så ville jeg forsøke så godt jeg kunne å få til ammingen.

Vel, hittil ammer vi som sagt med skjold de fleste måltidene på dagen, jeg pumper to ganger i døgnet (morgen og kveld), og enn så lenge kan jeg leve med det.

Vil ikke anbefale fullpumping i måned etter måned, det binder deg utrolig mye til hjemmet, man kan bli deppa av mindre - iallefall nå som vår og sommer står for døren!

Hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt litt mer amming innimellom, og kanskje fortsette å pumpe noen ganger om dagen for å opprettholde produksjonen. Har du ikke nok melk, ta ibruk mme. Det er bedre med en blanding av mm og mme enn ikke mm i det hele tatt.

Det er viktig med morsmelk, men enda viktigere at mamma har overskudd til å ta seg av barnet sitt. Du må selv føle på hva du orker, og det er ikke egoistisk av deg å droppe pumpingen, hvis det er det du føler for!

Men, som sagt - jeg anbefaler skjold, har du ikke prøvd det, så gjør det.

Mitt mål med min sønn er at han skal bli sterk nok til å suge også uten skjold etter hvert, men enn så lenge bruker vi skjold - jeg har bestemt meg for å holde ut litt til, og så får vi se hva det blir til etter hvert.

Man skal kose seg med babyen og ha det bra, ikke stresse livet av seg med amming, pumping osv. om man ikke føler for å drive med det.

Men - tålmodighet har også gjort at mange har fått det til - også etter en mnd. med prøving.

Lykkke til med matingen, uansett hva du bestemmer deg for å gjøre:)

Skrevet

Hei,

Jeg har to barn, begge født i uke 32. Datteren min som i dag er 5 år fikk jeg aldri til å amme. Tror at det skyldes dårlig oppfølging på Ullevål. Jeg pumpet meg i 4 mnd, men mistet etter hvert melken. Hadde stor skyldfølelse og følte meg som en dårlig mor fordi jeg ikke fikk til å amme eller pumpe. Men, vet du hva? Det har gått bra likevel. Nå har hun riktignok vært mye syk, men det vil jeg tro ikke bare skyldes lite morsmelk.

Sønnen min ble født på Rikshospitalet og der var ammehjelpen fantastisk. Lærte meg en helt spesiell ammeteknikk der som kanskje du kan prøve. Den er slik: Hvis babyen suger på det høyre brystet, så holder jeg venstre arm over ham, og støtter nakken og hodet hodet mot brystet mitt. Det er viktig av babyen ligger helt på siden slik at vi har mage mot mage. Venstre arm holder jeg rundt brystet slik at jeg spisser brystknopen som skal i munnen. Slik sitter vi under hele ammingen. Skjønte du det? Litt vanskelig å forklare...Vi har prøvd den vanlige ammestillingen, men han glir bare av og får det ikke til.

Du har forsatt gode muligheter for å få til ammingen, hvis du har overskudd til å jobbe med det. Jeg vil nok egentlig anbefale deg å prøve litt til. Du vil på sikt få en mye lettere hverdag hvis babyen din tar brystet. Det er et herk å vaske og sterilisere flasker. Lage mat og varme opp melk om natten eller hvis du tar en tur til byen eller skogen. Jeg har prøvd begge deler og synes hverdagen var mye lettere med sønnen min som ammet. Det var likevel en hard start med MANGE timer med ammetrening og amming de første tre månedene.

Hvis du ikke orker å forsette med flere ammeforsøk, har du full rett til å gjøre det uten dårlig samvittighet. Mamming er bedre enn amming. Du sier likevel at du er i tvil, og derfor vil jeg anbefale deg å prøve litt til.

Jeg skjønner dilemmaet ditt veldig godt!

Lykke til!

Skrevet

......tror jeg for en gangs skyld dropper høfligheta her;

Jeg synes og anbefaler deg å gi totalt beng i hva ammende, ammefreaker og alle andre synes og mener, og bare slutte med pumpinga.

For noen prematurmødre funker amming og da er alt greit for dem og deres barn.

For andre igjen, som meg, så er flaske et langt bedre alternativ.

Jeg ga flaske fra første uke. Og synes at det faktisk var langt bedre for både meg og tøtta.

For meg, rett og slett fordi jeg ikke er ei premieku.

For tøtta, fordi det var så mye enklere å få gitt mat til de riktige tidspunktene, slik at hun la på seg jevnt og trutt.

Mme-blandingene i dag er så fine at dem får i seg absolutt alt av de stoffer de skal ha i seg.

En annen fin ting med flaske er at det er så mye enklere å endre matingsstillingene hvis du får behov for det senere. I tilfelle du har fått en prematurbaby med "matingsproblemer". Noe som også er helt "normalt".

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har endelig, etter mye frem og tilbake, bestemt meg for å gi opp ammingen. Jeg skal pumpe litt til, deretter bruke opp lageret jeg har med mm og deretter gå over på NAN når hun er fire mnd ca. Har flere venninner som har gitt barna sine NAN fra dag 1,og de er friske og fine, så jeg satser på at det vil gå bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...