KjerstiG Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Jeg har ei lita datter på 2mnd og fem dager. Hun ble født 20 mars, to mnd for tidlig (hadde termin 20 mai). Vi har nå vært hjemme fra sykehuset i to uker (tilbrakte tilsammen 7 1/2 uke på Nyfødtintensiven). Problemet mitt er at vesla ikke klarer å få i seg mat fra brystet, men er veldig flink til å ta flaska. Til nå har jeg pumpet meg til hvert måltid og gjør det fortsatt, men må jo si at jeg begynner å bli ganske lei. Jeg har lagret en del melk i fryseren slik at hun kan få morsmelk en stund til. Det jeg ikke klarer å bestemme meg for er om jeg skal gi opp ammeforsøkene helt og bare gi flaske. Det som skjer når jeg prøver å amme henne, er at hun blir sint og utålmodig og det hele ender med at jeg må gi ho flasken for at hun skal bi mett og fornøyd. Det er helt ok å bare gi henne flaske synes jeg, vi koser oss med det begge to, men jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut med denne pumpingen. vet jo at morsmelk er det beste for henne, særlig ettersom hun er prematur, men mange premature klarer seg jo bra m mme også. jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre Det jeg har mest lyst til, er å bare gi flaske, bruke opp den mm jeg har og deretter gå over til mme. Hva synes dere?? Er det egoistisk av meg å ikke orke denne pumpingen?? Hun er jo egentlig bare 5 dager gammel (korrigert alder), kanskje vil hun klare det,men vi har jo prøvd i over en mnd nå uten fremskritt. Er så i tvil om hva jeg skal gjøre... Vennlig hilsen
Expat Skrevet 25. mai 2007 #2 Skrevet 25. mai 2007 Gratulerer med barnet! Som du sier, rent praktisk er hun som en nyfødt... Hva slags pumpe har du? Hvor lang tid tar en pumping? Bruker du spray? Lecitin? Har du gjort ammeforsøkene sammen med en ammehjelper? En ammehjelper som sitter litt med deg, kan kanskje gi deg ny giv? Selvfølgelig er det ikke egoistisk å ikke orke pumpingen, men la oss få barnet over på pupp, så går dette kjempefint! Hvor stort er barnet nå, forresten?
KjerstiG Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2007 Jeg har fått låne pumpe fra sykehuset, den er veldig fin den. Det tar vel ca 15 min tenker jeg å tømme brystene Det har jeg gjort frem til nå, men nå har jeg pumpet meg ned litt og pumper ut 100 ml fra hvert bryst hver gang ca 7-8 ganger i døgnet. Har ikke prøvd spray eller andre ting, bare ammeskjold for at hun skal få bedre tak. Ikke fått hjelp av ammehjelper heller, men fikk jo mye hjelp når vi var på sykehuset. Problemet er at hun tygger mer enn hun suger, hjelper litt med skjoldet, men sånn har det vært helt fra begynnelsen. Mathilde veide 2720g når jeg veide henne på onsdag.
Expat Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Oki. Forstår jeg det dithen at du nå har 1400ml pumpet melk i døgnet??? Oj! Du trenger jo ikke så mye, da, 410ml holder! Formelen, generelt, er 150ml per kg baby. Om du trapper ned antall pumpinger og heller pumper tomt hver gang, så kommer du til å ha rikelig! Jeg (er selv, men bor i utlandet) vil sterkt anbefale at du om noen uker får deg et hjemmebesøk hos ammehjelper der du bor. Ring gjerne nå, og snakk om å sakte men sikkert gå over til kopp istedenfor flaske, slik at sugeforvirringen kan forandres.
KjerstiG Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2007 ja, d stemmer at jeg har mye melk, men hvordan skal jeg klare å bare pumpe meg to ganger i døgnet da?? Får jeg ikke sinnsykt med melkesreng da??
Expat Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Neida, gubba, det går jo ikke med bare to pumpinger! Poenget mitt er at du akkurat nå produserer for tre av typen baby du har. Meget respektabelt! Du kan derfor tenke på om du kan ta 5-6 ganger i døgnet istedenfor, da får du jo mer tid og det er mindre jobb?? Pumpa di er dobbeltpumpe? Slik at en pumperunde tar 15min totalt? Du får ta det litt på tvers, få ned melkemengden litt etter litt. For barnet ditt, om det tar brystet, kommer slik det er nå ikke til å komme seg ned til god fløtemelk på et bryst en gang... For mye formelk gir barnet vondt i magen og gir ikke nok vektoppgang, ser du. Alt dette kan en ammehjelper hjelpe deg med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå