Gå til innhold

Hvordan lager man hjemmeside?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Synes alle andre har, så nå vil jeg også lage!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må da være noen?

Skrevet

Om du mener hvor du kan fixe dette...prøv på kvasir : søk på "hjemmeside" eller "gratis hjemmeside" osv. Da finner du mange linker.

Håper du finner det ut :-)

Skrevet

Endelig et svar! Etter mange timer!!

Tusen takk. Det skal jeg prøve *Bukker meg i støvet*

Skrevet

-Først og fremst trenger du en webhost der du kan legge sidene dine inn. Da kan du enten betale for å få et domenenavn -dersom du ønsker stor lagringskapasitet og et spesielt domenenavn, eller du kan finne nok av gratis webhoster istedet. Disse er greie nok for amatørbruk, fordi man trenger ikke så stor plass og er ikke så viktig med adressen. Det er noe annet viss det skal være proffesjonellt feks. en internettbutikk som har også behov for stor lagringskapasitet.

Når du har funnet en gratis webhost, må du registere deg, og du velger et brukernavn og passord. Du får også tildelt din internettadresse for hjemmesiden.

-Det neste er å connecte mot denne internettadressen hvor hjemmesiden skal ligge. Jeg bruker Microsoft frontpage til dette -ligner litt på microsoft word, men det har andre funksjoner i tillegg. Når du har installert frontpage på pcen din vil du få en egen knapp på internet explorer menyen som linker mot frontpage.

For å connecte går du da inn på din kommende hjemmeside og trykker på denne knappen. Da får du opp en innloggingsboks hvor du legger inn brukernavn og passord.

-Du er nå innlogget på ditt område og frontpage er åpent. Da kan du starte med å skrive feks. TEST på et tomt ark og lagre det. Den første "hjemmeside" siden må alltid hete index.html - det er alltid filen som heter dette som blir loadet når man går inn på hjemmesiden din.

- For å sjekke om det virket åpner du en ny internet explorer og går inn på din hjemmeside.. og nå skal du se et hvitt ark med ordet TEST.

- Etterhvert kan du designe og forme siden din akkurat som du vil - bare kreativiteten som setter grenser. For å legge inn hopp fra en side til en annen bruker du hyperlink... bruk help funksjonen og prøv og feil. Det er mulig å lage bildegalleri osv.

-Kan nevne at det finnes ferdige oppsett/maler som du kan bruke istedet, slik at du slipper å designe hjemmesiden din selv. Har ikke brukt dette selv, men det er det enkleste. Da får du antagelig et sett med filer, feks. index.html, side2.html, side3.html. Der sidene er linket sammen.. meny er predefinert, galleri er laget, bagrunn og titler er definert osv.

Lykke til - dette er veldig tidkrevende men også gøy!

Husk at dersom du skal feks. lage et bildegalleri så må selve bildefilene også legges ut på serveren- alt linkes internt på serveren. Dersom du ikke legger bildene der så vil andre folk som skal se bildene ikke få de opp pga. de ligger på din pc og ikke på servern.

Uff ble langt det her, men ikke bare bare å beskrive kjapt hvordan man lager hjemmeside hehe..

Skrevet

Dette var et KONGE svar !!

*legger meg helt flat i støvet*

Midt i blinken av det jeg lurte på! Takker og bukker!

Skrevet

Så bra at det var forståelig:-)

Bare hyggelig.

Skrevet

Hvis du vil gjøre det enkelt, fint og billig, registrerer du deg på www.piczo com :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...