Gå til innhold

jeg skal kanskje ta slankeoperasjon....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg mener at en slik operasjon bare et et "lite plaster" på et kjempe stort problem.

det er ingen garanti for at du vill bli slank.

hvis du fortsetter med dine dårlige spisevaner (som jeg antar du har ,siden du er overvektig) så vill du trolig på i vekt igjen etter noen år.

Greit nok at de forandrer på magesekken,men det er hode som trenger hjelp.

har du tenkt over senere komplikasjoner?

som vitaminmangel?jernmangel?diarre?magepine,oppkast osv osv osv osv osv.

at det er en sjanse for at du vill dø innen for 1 år?

det er mye du skal tenke over innen du går inn for det.

jeg er selv veldig overvektig,men kunne ALDRI tenke meg å legge meg under kniven.

Jeg har også søkt om GBP, jeg er 115kg og 167cm, har altså en bmi på ca 40 og oppfyller da kravet for å få innvilget operasjon. Det er ca 2år+ ventetid i Norge. Og det er jo ikke sånn at vi blir operert og sendt ut igjen uten forbredelse eller oppfølging. Og det er klart at om man spiser og spiser masse usunn mat så kan man gå opp igjen, og man vil være avhengig av vitamin tillskudd hele livet. 5% av GBP opererte går opp i vekt igjen etterpå, altså er odsen ganske bra syns jeg..

Men dette er ingen enkel løsning det er et verktøy for å nå det målet man har satt seg...

Sjanse for at man vil dø innen et år? Ja, som ved alle store operasjonener er det også her en risk for komplikasjoner og dødsfall, sjansen for å dø er under 1%. Og blandt "friske" pasienter er risken enda mindre.

Også syns jeg man skal la legene som jobber med dette daglig avgjøre om de mener dette er det rette for deg. Jeg syns ikke det høres ut som om du er spesielt kunnskapsrik på området Anonym, som har skrevet rett over meg... Men det er klart at du har et poeng i at dette er noe man skal tenke veldig nøye igjennom.

det har også vist seg at mange av de som lar seg operer, utvikler andre former for avhengighet etter på, det kan være i form av alkohol osv.

fordi det er vanskelig å "misbruke" mat.

Dessuten, har man lyst til å være avhenig av legeoppfølging hele livet?

hva skjer når/hvis man blir gammel?

når man mister matlysten osv?

• 3 uker senere...

Annonse

HI her. jeg har en bmi på 47. jeg gikk opp 20 kg på p-piller for en del år siden, så har kg kommet på sakte men sikkert over årenen, siden det har blitt mindre mosjon.. jeg kan ikke trene av meg de xtra kg, fordi jeg får store muskel smerter, ryggraden min er faktisk skjev, jeg spiser faktisk ikke så veldig usunt. men jeg lever ikke bare på grønntfor heller (ville ikke sett slik ut da) jeg har tenkt på komplikasjonene mye.. og dette er ikke noe jeg har funnet ut en kveld jeg så meg i speilet.. jeg kjenner nå 2 personer som har tatt den, og snakket mye med dem begge. han ene veide 250 kg, 1 år senere, veier han 70 kg, konen hannes døde av overvekt... den andre tok operasjon for litt over 1 månde siden, og har gått ned ca 25 kg...

jeg har faktisk lyst å leve, se mine barn vokse opp, og kunne leke med dem og være en aktiv mor.. det kan jeg ikke nå.. jeg liker sunn mat, og liker å mosjonere.. men slik jeg har det nå, er det ikke mulig for meg å mosjonere.. jeg drev på i 6 månder, gikk ned 10 kg, men spiste masse tabletter hver dag (det var ikke gangsperre.. det er bare en god smerte)og spiste jeg ikke disse smertestillende, kom jeg meg ikke opp av sengen, så valget var å være tynn, og pillemissbruker, eller feit.. jeg valgte feit..

• 4 uker senere...

Helt klart at det ikke er noen garanti på at man forblir slank.

Jeg fulgte en venninne til Moskva , for hun orket ikke vente på norsk helsevesen...

Kjempetur , og alt gikk bra.

Men det hun på et eller annet vis ikke skjønner , er at en kan ikke nispise sjokolade og alskens godsaker etterpå , og tro at alt bare vil være fryd og gammen.

Hun har begynt å legge på seg igjen...

Er forresten alt for diger selv , med en bmi på 35, men jeg vegrer meg for å operere bort friske deler fra en kropp...

Noen som skjønner tankegangen min..

Men gud hvor gjerne jeg skulle vært smalere.

Etter prolaps i vinter , har jeg nesten ikke fått rørt meg siden i januar, men nå må jeg gjøre noe!

Nå klarer jeg i allefall gå rundt huset uten innlagt pause , og gå ut med søppel uten å måtte sette meg pga smerter etterpå...

HI her. nei, kroppen din går tilbake til "normal" etter ca 2 år, og det er fult mulig å gå opp igjen. men jeg liker å trene, og elsker salater, og hvit kjøtt.. men i det smertehelvete jeg lever i nå, er det lettere å bare sitte i sofan, og trøstespise.. og vet med meg selv, at jeg vil holde vekta nede, hvis jeg har en god start. jeg har alltid vært overvektig, selv som barn. jeg kunne gå flere km om dagen, og spise sunt, bare litt på lørdagen, men strevde vilt for å holde vekta nede. slet for å holde vekta stabil, på flodhest...

jeg ville nok ikke tenke på slankeoperasjon, med en bmi på 35.. (hvem vet) men med en bmi på 47, pusher 48.. hvilke andre valg har jeg.. jeg har prøvd å spise sunt/trene.. endte opp med å måtte gå ned til 800 kalorier om dagen, for å klare å gå ned 1 kg i uka.. og trente 5 dager i uken, 3-4 økter om dagen, og spiste maaaaaaaaaaasse smertestillende... jeg ønsker ikke å leve slik...

Jeg tok en GBP den 22.januar i år. Har ikke angret, nå har jeg tatt av 50 kg fra høyeste vekt. Hadde BMI på 45 har i dag på 28:)

Har fått et betydelig bedre liv ja.

Men man må endre matvaner og treningsvaner skal man ha et livsvarig resultat.

Og for all del ikke la det bli en lettvint løsning, det er det langt i fra!!

Spør om det er noe du lurer på=)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...