Gå til innhold

Greier ikke slutte helt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er helt grusomt å si noe slikt, ettersom jeg nå går gravid igjen, men denne gangen greier jeg ikke kutte de siste 2-4 røykene jeg tar om dagen. Noen andre som har det slik? Jeg er i uke 24 allerede, og har forsøkt til og fra med å slutte i flere måneder nå, men sprekker etter en dag eller to. Nå lurer jeg rett og slett på om jeg bare skal ta livet med ro, slutte å stresse mer med å kvitte meg med de siste røykene jeg tar, og kanskje bare roe ned i stedet for. Blir så lei av å gå rundt med dårlig samvittighet og masse fokus på røyk hele dagen lang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. Jeg var akkurat som deg. Jeg klarte å slutte ut 4 måned, men så begynte jeg å ta noen røyk igjen.

Røyket etter dette en 2-4 røyk daglig. Jeg tenkte nesten ikke på annet og den dårlige samvittigheten rev og slet- og alt ved graviditeten ble rett og slett bare negativt. Jeg klarte ikke glede meg over noenting til slutt :/ Jordmor sa at dette måtte jeg prøve å slutte med, og heller fokusere på det positve, at jeg ihvertfall hadde klart å kutte ned såpass som jeg hadde gjort. Vi snakket bestandig mye om røyking, noe som alltid ble tårevått- men hun sa at 2-4 røyk om dagen i veldig liten grad påvirker barnet- i motsetning til 10-15 om dagen. Selvfølgelig ønsket hun at jeg aldri ga opp å prøve å slutte, men samtidig ikke være for hard mot meg selv.

Vet ikke om dette har vært til noen hjelp for deg, men jeg klarte iallefall til slutt å kutte helt igjen. Er nå i uke 28, og har holdt helt opp i 2 uker....

Har du snakket med jordmor om dette? Jeg føler at dette hjalp meg en del, å snakke med en med litt faglighet og som samtidig er nøytral..... Å blotte seg på et område man skammer seg utrolig på, gjør noe med deg....

Ønsker deg iallefall lykke til, vet akkurat hvordan du har det!! Håper du ikke er så hard mot deg selv framover, og at du kan fokusere på de tingene du faktisk gjør fordi det er det beste for barnet ditt :)

Skrevet

Takk for svar! Jeg er nok litt i samme situasjon som du var i, bare at du har vært flinkere enn meg -for du har klart det. Det er kjempebra, du bør virkelig være stolt av deg selv! Dette er vårt 3 barn jeg går med nå, så det er jo ikke det at jeg ikke vet hva som blir resultatet av denne graviditeten, så det burde jo være god nok grunn til å kutte helt ut. Men, som du sier så blir jeg også så veldig lei hele graviditeten. Blir bare stress. Er så redd noe blir galt med babyen etter hvert, og da har jeg jo bare meg selv å skylde på. Jeg er ellers frisk og rask med bare "vanlige graviditetsplager", men dette med at jeg ikke greier å slutte helt er SÅ slitsomt. Stresser masse med dette her, enten jeg greier ikke å røyke en dag eller to -eller om jeg tar disse røykene. Her jeg bor er det fult hos jordmor, så legen som i grunn ikke bryr seg så veldig mye om røykinga, er den eneste jeg snakker litt med ang. dette. Eneste han sa var at ja da har du jo littegrann "å hente" her... Skal vel ikke gi helt opp, men i dag er jeg ekstra lei ja. Takk igjen for noen oppmuntrende ord. Hjelper litt å høre at det ikke bare er meg som strever. Tror som du sier at det er viktig å ha det godt med seg selv når man går gravid også, så blir nesten redd for at dette stresset mitt skader like mye som selve røykinga -noen ganger tenker jeg slik i allefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...