Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #1 Del Skrevet 25. mai 2007 Hvordan klarer dere dere økonomisk med inntekt, bolig, bil etc? Jeg vil ha baby, men vil gjerne at det skal passe mer økonomisk og ha hus etc. Men bor i Oslo og er jo rådyrt her... Tjener ca 800.000 samlet m min mann, kjøpt liten 3-roms for 2,5 mill, så det går akkuratt i 0 for oss måned til måned. Ikke råd til bil ennå, så kjører en gammel, dårlig bil. Jeg unner mer skjelden noe og kjøper klær på HM etc. Prøver å spare mest mulig. Lurer på hvordan folk får råd til ting og barn koster jo en del? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9408436-%C3%B8konomi-samme-som-hus-og-hage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2007 #2 Del Skrevet 10. juni 2007 Nå bor ikke jeg i Oslo, men i Tr.heim, men noe går vel an å sammenlignes likevel. Hadde vi hatt 800 000 i inntekt tilsammen skulle jeg vært sjeleglad. Ikke for å være slem, men det går fint an å klare seg på langt mindre. Vi har riktignok ikke råd til bil, og skulle gjerne ha hatt det innimellom, særlig når vi storhandler (1 gang i uka), da vi er 5 i husholdningen snart. Vi, er to voksne, en tenåringsgutt, en gutt som begynner i 1.klasse og om få uker får vi et nytt familiemedlem. I tillegg har sambo særkullsbarn på snart 10 år, som pga sin mor dessverre ikke får treffe faren sin oftere enn ved skoleferier. Vi har kjøpt en ca 100 km2 stor leilighet, og har regnet ut hva vi gj.snittlig må betale i strøm, telefon, Tv-lissens, forsikringer m.m. pr. måned. Dette beløpet deles på to og både jeg og sambo setter inn hver vår del inn på egen regningskonto. På den måten slipper vi å få topper når alle kvartalsregningene kommer. I tillegg har vi opprettet egen husholdningskonto, der vi også bidrar til hvert våre tilskudd, og begge har minibank-kort her, slik at vi begge kan handle mat om vi trenger det. Vi har budsjettert med ca 5200 i mnd til mat, toalett- og husholdningsartikler samt drikke.Når babyen kommer regner vi med å måtte øke budsjettet noe pga bleiekjøp m.m. (men skal jo fullamme, så det er bleier som vil utgjøre den største utgiftsposten). Må legge til at evt brus og øl, regnes som rene personlige utgifter, og der må den enkelte (av voksne) selv legge ut av sine private "lommepenger"(de som er til overs etter at man har innbetalt til felleshusholdningen av faste utgifter). Kjøper stort, og alt på tilbud og fryser heller ned i passe middagspakninger m.m. Vi regner med å arve en del tøy, samt at vi ønsker oss klær til barna i jule- og bursdagsgaver (de får selvsagt også andre ting, som leker m.m., men etter noen få år, vil de fleste oppdage at det overhode ikke skader å heller ønske seg noen "kjedelige og fornuftige" gaver innimellom alt det andre som gjerne mister nyhetens interesse etter en stund). Ellers går alt av ekstra inntekt (f.eks skattepenger, ekstrajobbing mm.) til sparing. I tillegg prøver jeg å legge tilside ca 1000 - 1400 kr pr. mnd inn på en reservekonto som skal gå til uforutsette utgifter (om barna plutselig må ha noe ekstra, om vaskemaskinen går i stykker ol., evt. til å spe på til ferien, da feriepengene ikke strekker særlig langt) Må legge til at vi bruker beina mye, og barna våre får masse gratis morsjon og alle barna har vært vant til å å fra de var bitte små. Vi smører alltid nistemat i stedet for å kjøpe lettvinte ferdig take away (takeaway eller baguetter er en sjeldenhet vi unner oss) og har alltid med oss vannflasker på tur. Vil tilslutt nevne at min sambo og jeg tjener ca maks 350 000 tilsammen, de siste åra også kanskje av og til mindre, da min sambo ikke har hatt fast jobb. Men nøye planlegging av økonomien med budsjett og regnskap har gjort at vi likevel har kunnet unne på oss noen ferieturer av og til (ikke alltid vært år, i hvert fall ikke vi voksne, men iallfall barna får seg en tur med besteforeldre o.l), og andre dyre investeringer . Så¨det går an å få det til å gå rundt, selv om jeg nok hadde foretrukket å ikke måtte tenke så mye økonomi. For må legge til at for at vi skal få følelsen av litt romslighet i økonomien, så kreves det en stor porsjon selvdisiplin. (f.eks det at julegavekjøp foregår like gjerne på sommeren som vinteren, hvis vi kommer over tilbud eller ting vi vet man ønsker seg i julegave. For vi ville aldri verden ha råd til å få belastningen med julegavinnkjøp kun i nov og des. Denne utgiften må spres over flere måneder) : - ) Hilsen "I nøden lærer naken kvinne å spinne" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9408436-%C3%B8konomi-samme-som-hus-og-hage/#findComment-9545080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2007 #3 Del Skrevet 11. juni 2007 Har svart deg på Hus og Hage, men legger det inn her også, tilfelle du ikke titter innom Hus og Hage Vi bor i Asker enebolig ca 250 boa, og slik er ca våre tall: Inntekt ca 900 000 i året (ca 50 000 utbetalt i mnd etter skatt) Bolig lån: 3 mill (kjøpte hus til 5mill, hadde 2mill i ek etter salg av tidligere bolig) Studielån: 150 000 Billån: Nei, nedbetalt Andre lån: Nei Antall: 2 voksne, 1 barn på 3år og 1 barn på 6mnd Utgifter pr mnd: 10 000 = mat, vin, bleier, husholdning 10 000 = personlig forbruk (klær, mnd kort, mobiltlf, gaver, bensin tilfeldige regninger. Jeg og mannen min har 5000 hver til disse formål 2500 = barnehage 2500 = studielån 4000 = strøm, tvlisens + parabol, hus forsikring + innbo, bil forsikring + veiavgift 1400 = renovasjon, vann og avløp Vi har boligkreditt lån og kan selv velge hvor mye vi ønsker å betale inn på lånet hver mnd. Rentene ligger ca på 13000kr pr mnd, vi betaler inn ca 20000 pr mnd. Vi føler vi har en grei økonomi og kjøper det vi ønsker, men tenker oss om. Feks blir de fleste klærne her også kjøpt inn på H&M og vi drar ikke på voldsomme dyre ferier Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9408436-%C3%B8konomi-samme-som-hus-og-hage/#findComment-9551973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå