Gå til innhold

Stell og vask av FB tøybleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vår første nå til høsten/vinteren og vurderer å prøve oss på tøybleier. Etter å lest litt på nettet synes jeg FB virker som et greit alternativ for oss.. Skal jeg få igjennom dette kan jeg ikke sette mannen min til å brett og styre :) Men, jeg har et spørsmål ang vask og stell av FB bleiene. Har skjønt at det lønner seg å skylle de i kaldt vann før man hiver de i bleiebøtta. Er bøtta full av vann el tørr? Og tar man da ut innleggene og skyller disse også før de går oppi bøtta?

Mange spørsmål når man er ny på det her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei KnøttetOgMeg,

Tøybleier ruler! Jeg vet ikke helt hva FB bleier er, selv brukte vi nøstebarn sine bleier med ullbukser til jenta vår begynte i barnehage som ikke tok imot tøybleier. Vår erfaring var at med rispapir i bleia fikk vi bort bæsjen, og så la vi bleiene i ei tørr bøtte med lokk, og vaska med forvask i stedet. Fungerte helt fint.

Skrevet

Hei hei. Vil foerst oppfordre deg paa det sterkeste om aa melde deg paa toeybleieforumet paa tettinntil. Der er det mange som har mye erfaring, og som kan hjelpe deg med det du lurer paa. Det er litt pes aa melde seg inn (maa sende melding til administrator--det er et privat forum delvis fordi det er en del bilder av barn der) men naar du foerst har gjort det saa er det vel verd det. Der faar du svar paa alt du maatte lure paa.

Vi kommer til aa bruke Fuzzi Bunz naar babyen vaar kommer i juli. Jeg har altsaa ikke erfaring med dem ennaa, men har lest mye om det og bleiene er paa plass i kofferten. (Vi reiser til Norge om en uke.) Det jeg regner med at vi kommer til aa gjoere (basert paa hva toeybleiebrukere paa tettinntil har fortalt meg) er foelgende:

-Det er strengt talt ikke noedvendig aa skylle bleiene naar det er snakk om morsmelkbaesj, og heller ikke naar det er tissebleier. Det anbefales at man vasker i hvertfall hver 3. dag, slik at man ikke sliter paa bleiene. En del velger likevel aa skylle, og det er jo helt opp til en selv. Tror vi proever uten i begynnelsen, og ser hvordan det gaar.

-Vi har kjoept inn to vaskeposer (kjoepes fra steder der de selger FB...i hvertfall her i USA) som er laget av samme type stoff som bleiene. Bleiene puttes enkelt og greit oppi vaskeposen etter bruk, og naar de skal vaskes slenges hele posen inn i maskinen. (Ja, jeg er av den typen som vil ha det enklest mulig...) Grunnen til at vi har kjoept to er at den andre posen kan brukes mens den ene vaskes. Vi har ogsaa kjoept en "Wet Bag" med glidelaas som kan tas med paa tur osv. Denne kan ogsaa vaskes sammen med bleiene, saa slipper man aa ta dem opp av posen en og en...bare aapner glidelaasen og vrenger posen inn i maskinen... (Ang. bleieboette. Dersom man bruker bleieboette og ikke pose: Har lest paa toeybleiesider at mange naa anbefaler at man ikke har vann i boetta dersom man bruker bleieboette, fordi dette sliter unoedvendig paa bleiene. Dagens vaskemaskiner er gode nok til at man bare kan bruke en toerr pose eller boette.)

-Naar man skal vaske boer man foerst sette paa en kald forvask...i allefall hvis man ikke har skylt bleiene, men det anbefales vel ogsaa dersom man har gjort det. Har man paa en varm vask med en gang kan det bli en del bakterier som florerer osv, og det er ikke bra. Derfor kald forvask.

-Vask paa 60 grader med flytende vaskemiddel. Grunnen til at man bruker flytende er at en del "hardere" vaskemiddeler kan sette seg fast i fleecen paa FB og tette igjen.

-Tror ikke vi kommer til aa bruke toerketrommel, da baade mikrofiber og fleece toerker raskt. Hampinnlegg til nattbruk (dersom man bruker disse) kan vaere greit aa kjoere i trommelen en kort tid, da de blir myket opp av dette, men dette er ikke strengt talt noedvendig.

Det var bare noe av det jeg kom paa i farta. Som sagt, jeg kan ta feil, men dette er i allefall det jeg har blitt anbefalt. Meld deg inn paa tettinntil, saa faar du mange flere ideer fra folk som vet hva de snakker om.

Skrevet

Glemte aa si at naar babyen begynner med fast foede kan du bruke rispapir i bleiene, slik at du slipper aa skylle saa mye da og. Da hiver du rispapiret i do naar det er en baesjebleie. (Skal man tro produsenten saa er ogsaa FB laget slik at man bare kan riste litt av dem uten aa skylle...fordi de er laget med fleece, men jeg har som sagt ikke erfaring med dette selv ennaa.)

Skrevet

Vask bleiene på 90 grader en gang i blant! Det vil både bleiene og vaskemaskinen ha godt av. Vet ikke om FB tåler det, så kanskje du bør teste med ei bleie først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...