Gå til innhold

Stakar gutten min.. Han er så veldig hard i magen sin.. Kan noe se på hva jeg har skrivd og si hva dere mener? Evt. deres erfaringer.. Hadde satt stoor pris på det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 12 uker er så veldig hard i magen sin.. Han har fått mme siden han var 2 uker gammel..

Malt går ikke.. Så vi begynte med duphalac.. Han fikk i begynnelsen 6 ml. i døgnet. Men han var fortsatt hard, så legen sa at vi kunne doble dosen. Så nå har han fått 12 ml. i døgnet en periode.. Men nå er fortsatt hard.. Han hadde ikke avføring i går.. Han skal jo ha det hver dag. Og i dag sliter han veldig med magen igjen. Han trykker og trykker stakar..

Det eneste jeg ikke har prøvd nå er sviskesaft.. Kan jeg gi han den det står 4 mnd. på i butikken? Hvor mye skal han ha? I hver flaske?

Huff.. frustrerende dette her.. Stakar gutten min..

Pleier de og bli bedre i magen etter at dem begynner på fast føde? Jeg har hørt at morsmelkernærte barn ofte kan begynne litt tidligere. Når han har blitt 3 mnd. og noen uker, tror dere jeg kan begynne med en ts. velling i melka hans på kvelden? Se om magen blir bedre da? Men må vel kanskje fortsette med sviskesaft/duphalac..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan ofte bli hardere i magen av fast føde. Men samtidig er det en maksmengde for hvor mye mme de bør ha iløpet av en dag. Har du spurt om det? Jeg vet desverre ikke hvor mye det er snakk om da.

Det er vist lavere terskel for å gi fast føde til de barne som får bare mme enn de som ammes. Mme er kraftigere for magen enn mm i utgangspunktet. Jeg ville ikke ventet lenger enn 4 mnd med fast føde i hvertfall. Men ta det opp med HS og hør hva hun sier. Sviskesaft ville jeg kanskje gitt nå med en gang. Det er jo ikke bra med for mye duphalac heller. Spesielt når den ikke funker godt nok. Sliter han med magen og har ubehag med det så ville jeg bare kjørt på. 30 ml sviskesaft hver dag. Etter at par dager ville jeg økt til 40 ml. Se om det hjelper (det tror jeg nok).

Skrevet

Jeg vet ikke hva du bør gi han når han er så liten, tror jeg ville ringt legen igjen for å få ordentlig svar.. Til det med fast føde, så er min erfaring at hun ble enda hardere i magen når vi begynnte med fast føde.

Skrevet

Ja, vet det er en grense på hvor mye mme de skal ha. Men han får ikke over den, for han vil ikke spise så mye når han er så hard i magen.. Da er det jo så fullt der..

Da tror jeg at jeg skal prøve med sviskesaft.. Men gi 30 ml. fordelt på et døgn da?

Kan det være lurt og gi han litt vann ved siden av (så lenge han ikke drikker seg mett på det såklart..)? Og ha litt sviskesaft oppi der? Vann skal vel hjelpe fordøyelsen..

Fast føde kan gå begge veier ja.. Huff.. får ikke håper han får enda mer problemer når ve begynner med det...

Tusen takk for svar=)

Skrevet

Sviskesafta skal blandes i melka?

Skrevet

Hei,

vesla vår slet noe veldig med magen. Vi prøvde også sviskesaft litt før hun var 3 mnd, men da ble hun faktisk verre. Det er nok litt hardere kost for en sart mage enn bare mme som hun er vant til. Løsningen for oss ble kiropraktor, de sa hun var veldig stram i nederste del av ryggen der tarmene også er, så de har jobbet med å løse det opp og nå etter 5 behandlinger er hun helt fin :-)

Om du vil prøve sviskesaft så start veldig forsiktig, jeg ga bare noen få teskjeer men det var nok til at hun ble helt hard og tett i tarmene.

Skrevet

Ga du det da blandet i melka?

Takk for svar=)

Skrevet

Ja, jeg tok først et par barneskjeer rett i melka. Hun syntes det smakte greit tydeligvis, for det gikk ned på høykant.

Skrevet

Jeg gav sviskesaft ved ca 3 mnd pga hard mage. Det funket kjempebra. Jeg gav ca 30 ml. Ikke bland det ut. Bare gi det (med skje, sprøyte eller flaske) som den er. Og gi alt samtidig. Det skal skylle ned og løse opp liksom. Ikke spres utover dagen. Jeg har aldrig hørt før at noen ble hardere av sviskesaft. Det skal jo være teoretisk umulig. At det skjedde for den andre innleggeren her er sikkert en tilfeldighet, og kom av noe annet? Eller hun spredte det kanskje utover dagen slik at det ikke virket?

Skrevet

Aner ikke, men hun har jo veldig sart mage. Bæsjen ble hard og mørk, så det må jo komme av sviskesaften. Jeg ble overraska, trodde også det skulle være umulig, men HS sa det kunne skje pga det er mer "mat" i sviskesaften enn baremelken som hun er vant til.

Skrevet

ei venninne av meg fikk råd av legen sin om å koke opp kamillete, avkjøle den til 37 grader, også sette ca 10 ml inn i endetarmen.. blir nesten som et klyster, og virker veldig bra :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...