Gå til innhold

hva er "lap", og hva er kjemisk graviditet? Noen som vet? U/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror at, uten å være helt bombesikker, en kjemisk graviditet er når egget såvidt har sneiet borti livmoren, og du får svak positiv test, men så kommer mensen etter noen dager. Sånn at kjemisk blir da at egget ikke fester seg, men det gjør et lite utslag på testen.

Lap tror jeg er en forkortelse for laproskopi eller noe slikt, og er en kikhullsoperasjon som brukes under utredning av barnløshet.

Lap vet jeg ikke hva er, men jeg tar sjansen på å tippe at det er et inngrep på sykehuset... evt en undersøkelse der. Mener jeg har hørt om det før.

Kjemisk graviditet er når man har et befruktet egg som rett og slett ikke fester seg. Da kan man få de tidlige symptomene (som utvikles av det befruktede egget), og man kan ofte teste positivt. Så får man blødning rundt IKM eller litt seinere.

Lap. = laparoscopi

Det er en kikkehullsoperasjon,og benyttes bl.a når man skal inn å sjekke eggledere og livmor,evt. sjekke for endometriose. Mange,inkl. meg selv, har vært igjennom dette som en del av utredningen for ufrivillig barnløshet.

Du legges da inn på dagkirurgisk avd. gynekologi,og i full narkose går dem inn gjennom navel og et par andre steder nederst på magen for å kikke på eggledere,eggestokker,bukhule og livmor(hysteroscopi) De fyller bukhulen med luft for å kunne se skikkelig,og de kikker etter arrvev,sammenvokstninger,tette eggleder(de sprøyter også kontrastvæske igjennom for å se om de er tette), og så ser de etter evt. endometriose,har du det fjerner de den med laser.

Innngrepet er gjort på ca. 25 min.,og du vekkes ganske snart etterpå. Du får litt mat og tid til å komme deg,så kan du reise hjem. De fleste har en del vondt,men det går ganske fort over,og man er "back in business" ganske kjapt(max. en uke normalt sett) Jeg trente normalt etter 4 dager,og trengte ikke smertestillende.

Det er helt okei,og ikke så mye å grue seg til for de som får beskjed at de må igjenom det! (Jeg ble forresten gravid 6 uker etterpå!)

Har du hatt en tidlig SA kan de sansynligvis ikke se så mye på UL,ikke dersom alt er ute...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...