Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er 6 mnd og har i flere mnd fått vitaminer (nycopluss multi) eller hva de heter.

Trekker opp på sprøyte og gir henne hver morgen og kveld.

Dette er i stedet for tran, som ikke gikk her i gården.

Hun har det med å sette ting litt i vrangstrupen, sitt eget spytt og stort sett alltid vitaminenene. Hoster litt og så er alt bra igjen, men i går hjalp det ikke å rette opp stolen å dunke henne på ryggen sånn som ellers.

Sambo spratt opp, løsnet henne fra vippestolen og la henne på magen over armen sin og dunket henne på ryggen.

Hun klarte fortsatt ikke puste, jeg ser at det renner fra øynene og nesen hennes og sikklet renner ut av munnen.

Plutselig hoster hun opp masse luft og slim, men klarer fortsatt ikke puste ordentlig, jeg kjente at panikken begynte å bre seg i kroppen.

Sambo fikk henne til å drikke litt vann, da pusten bedret seg litt, og da gav det seg. Har ligget med henne i sengen vår i natt og bare lyttet til pusten hennes.

Ble så utrolig skremt i går, vet at det ikke påstod så lenge, men det virket som om det var flere minutter for meg.

Det værste er at jeg går og klandrer meg selv over å ikke reagere fortere, og tenker at hvis jeg var alene så kanskje det hadde gått ille.

Hva slags mor er jeg egentlig?

Er jeg så vant til at hun setter ting i halsen at jeg ikke reagerer når det virkelig gjelder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff... sånn må du ikke tenke. Hadde en opplevelse jeg også. men det var en go stund etter mating. Vi endte opp med å ringe 113 vi da. Han fikk flere pustestopp. Men her var det faren som ikke reagerte. Sto helt paralysert. Gjorde bare hva jeg fortalte han. Tror det er for det at det er noen som har reagert. Tror helt sikkert du hadde reagert om du hadde vært alene. Jeg ble rett og slett sjokka over meg selv. Over at jeg klarte å tenke. Det kommer av seg selv. Men du følte deg garantert trygg med at pappan ordnet opp. Du må ikke klandre deg selv. Man vet aldri hvordan man reagerer i sånne situasjoner. Men jeg kan virkelig kjenne frykten din. Det er forferdelig når man opplever sånt. Vi fikk heldigvis hjelp da. Ambulansen kom til slutt. Og de sugde ut en del slim og sånn som satt i halsen. Lykke til videre. Send meg gjerne en PM hvis du vil prate...

Trøsteklem til deg

Skrevet

Hva...? Nå ble jeg litt engstelig her...Har tenkt på det samme, hva skjer hvis vår lille får melk i vrangstrupen?Har emlig sett tendenser. Spurte derfor lege på 6ukers kontrollen. Han sa at så lenge de ikke har gjenstander/mat etc i vrangstrupen, men "bare" melk, så ingen fare, dette regulerer da seg selv....Jeg kjøpte det svaret. Derfor e rjeg nå veldig nysgjerrig på følgende: Var det flytende væske hun satte i vrangstupen?Like tyntfytende som melk, eller mer tyktflytende? Ble litt i tvil nå....

Skrevet

åh, dette hørtes skikkelig ekkelt ut, kjenner jeg får frysninger på ryggen ved tanken.

Vi hadde en liknende episode her, hun satt ikke noe i halsen, men skreik seg helt vekk og begynte til slutt å hive etter pusten, hang seg helt opp og det virket som hun ikke fikk ned luft.

Jeg fikk fullstendig panikk, men sambo tok henne med seg inn på badet og fikk roet henne ned. Varte sikkert i under 30 sek, men virket som en evighet!!!

Så jeg tenkte akkurat det samme som deg. Tenk om det skjer når jeg er alene og jeg ikke får roet henne, eller hun setter noe i halsen og jeg ikke klarer få det opp????

Men tror helt sikkert at hvis du hadde vært alene så hadde du gjort akkurat det samme som samboeren din gjorde. Har flere venninner med små barn som har fortalt om liknende episoder, og de har sagt at de reagerte med rein refleks, dunket de i ryggen og nærmest snudde de opp ned - og det gikk fint.

Så vi hadde nok taklet det vi også, men det er het forferdelig mens det står på!!

Skrevet

Hei.

HI her, vet ikke hvorfor jeg valgte anonym knappen i sted, men, men.

Petit Amie: det hun satte i halsen er tyntflytende, men ganske klissete.

Er nesten det samme som sannasol.

Min lille Ina har også satt morsmelk i halsen flere ganger, men det har gått greit.

Tror grunnen til at hun reagerte slik er fordi det er ganske sterk smak på det og når du da får det i feil rør så får man rett og slett ikke puste.

Har faktisk vært utsatt for det samme selv en gang, og det var helt forferdelig å ikke klare å puste, bare svelge luft.

Trodde seriøst at min siste time var kommet, og ingen reagerte, alle bare stod å så på meg.

Syntes derfor det var helt forferdelig å se på henne og vite akkurat hva hun gikk i gjennom.

Skrevet

Circe: takk ,for trøstende ord.

Jeg vet vel egentlig med meg selv at jeg hadde klart å ordne opp, men tror ikke jeg hadde hatt samme roen som pappaen.

Jeg hadde akkurat tenkt tanken på å ta henne opp, da pappaen alt var der og hadde begynt.

Men jeg satt jo der sammen med henne, det skulle jo vært meg.

Men jeg er så vant med at det skjer, var vel derfor jeg ikke var like raskt ute.

Skrevet

Hvis du sprøyter det inn på innsiden av kinnet renner det automatisk ned i halsen, da kommer det ikke i feil hull.

Litt og litt om gangen :)

Skrevet

Jeg var rolig fram til vi kom på sykehuset. Når legene tok over der knakk jeg fullstendig sammen. Bare gråt og gråt.

Får virkelig håpe at du slipper det igjen. Ikke tenk at du skulle ha gjort noe. Bare vær glad det ordnet seg.

Masse lykke til videre

Skrevet

~anette & lukas~ : takk for rådet. Sprøyter inn litt og litt, men har vel ikke akkurat sprøytet det på innsiden av kinnene.

Hun stikker ut tunga og så får hun en liten dråpe der, da sitter hun og smatter og sier mmmmmm.

Skrevet

Vi får en gratis time i gruppe sammen med fysioterapaut på HS. Hvorfoe i hulleste får vi ikke en time med føstehjelpskurs???? Fremmedlegemer i halsen hos små barn er ganske vanlig, og derfor burde alle fått et lite kurs i hva de skal gjøre om uhellet er ute. Selv om de fleste møre vil reagere instingtivt i en sånn situasjon.

Det har skjedd med meg også det der. Kjempe skremmende. Og en ting jeg ikke liker med vippestolen, er at det kan være noe problematisk å få han raskt ut av den.

Skrevet

vi pleier å blande vitaminene i melka/grøten.... jeg har kun gitt mme da! i starten da jeg prøvde og amme ga vi hun vitaminer i sprøyte rett i munnen men det satt hun bare i halsen!!

Syns også det er lattelig at det ikke er førstehjelpskurs på helsestasjonene.... det burde innføres som obligatorisk de første ukene man kommer hjem med barnet!!

Skrevet

Ja, hadde ikke vært dumt med førstehjelpskurs nei.

Var på 6 mnd kontroll med henne i dag da, og fortalte hva som hadde skjedd.

Fikk bare beskjed om at det ikke var noe fare og at det var vanlig for dem å svelge feil...

Skrevet

uff da.. jeg hadde også en lignede episode her for et par uker siden. snuppa satt i vippestolen og hadde fått litt grøt og pærepuré. jeg ser vekk i to sekunder og når jeg ser på henne igjen, ser det ut som hun ikke får puste. øynene var vid åpne og hun strakk ut hendene. men jeg rakk ikke å se om hun egentlig ikke fikk puste, fordi jeg reiv henne opp over skuldra og dunket litt i ryggen. da gikk det greit igjen. men etter den episoden går jeg rundt og er redd for at hun skal kveles hele tiden. det er skikkelig slitsomt, får hjertet i halsen flere ganger daglig. har veldig lyst på et førstehjelpskurs, så jeg vet hva jeg skal gjøre hvis uhellet først er ute :/

Skrevet

Spør på helsestasjonen om det ikke finnes tilbud om førstehjelpskurs. Jeg var på hs denne uken og da hang det oppe en lapp om tilbud til førstehjelpskurs, og det var tilegnet spesielt babyer og små barn.

Kan ikke tro at det er bare min helsestasjon som har et slikt tilbud. Vet ikke om vi må betale noe eller ikke men det spiller ingen rolle, jeg skal delta uansett.

Håper jeg slipper å oppleve det samme som dere har, det må være helt fryktelig.

Skrevet

Vi spurte helsesøster i går, og hun sa at det gikk an å låne en førstehjelps-film på biblioteket.

Eller kontakte røde kors, dem skulle visst ha noe sånt dem også.

Så er nok ikke noe kurs på vår helsestasjon:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...