Gå til innhold

amming: hvor lenge bør en passe seg for forskjellige matvarer/drikke for at babyen ikke skal reagere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan en slutte å passe seg for enkelte varer når babyen har så og så mange mnd? i så fall hvor mange mnd bør en baby være for at mammaen skal kunne spise alt?

hva bør en passe seg for? gjelder dette helt til en slutter å amme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare prøve deg frem =0), Tulla tålte det meste. Men da jeg koste meg med jordbær sist sommer ble hun rødprikkete så det sluttet jeg meg =0)

Skrevet

Avhenger litt av hva du tenker på... hvis du mener faren for mageknip o.l. hos barnet, så blir de fleste knøttene sterke nok i magen rundt 3-4mnd alder til å tåle at mamma'n spiser f.eks melk, brus, løk, kål osv. Når det gjelder jordbær, kan en som hun over oppleve at knøttet får utslett når mamma'n spiser jordbær uansett når i ammeperioden en spiser det. Allergener bør en også holde seg unna.

Skrevet

Er ikke det med allergener kun hvis barnet er allergisk da? Strengt tatt er det vel ikke belegg for å mene at å unngå allergener gir noen som helst form for beskyttelse mot allergi?

Jeg har i hvertfall spist alt mulig rart uten å offre det en tanke...og knøttet har sjeldent hatt vondt i magen sin. Det eneste han har reagert på er kreps og stooooore mengder jalapenoer (eller hvordan man nå staver det). Det mest fornuftige er vel å spise som normalt og heller kutte ut ting hvis det viser seg at barnet har tendenser til kolikk eller luftsmerter...

Skrevet

Jeg har kuttet ut drikkemelk, sjokolade, brunost og juice - fordi jenta mi faktisk fikk vondt i magen av det. Alt det andre på "fy-lista" for amming kan jeg både ete og drikke av uten at Knøttemor får antydning til mageknip en gang :) Det er veldig individuelt det der. Men det er kjekt å kunne ha den fy-lista å ta utgangspunkt i, teste litt, så en slipper å leve på vann og brød de første 3mnd.

Ang. allergener, så holder jeg meg unna fordi vi har allergier i familien og jeg ærlig talt ikke syns det er et særlig stort offer å holde meg unna enkelte matvarer hvis det er en mulighet for at det kan hindre barnet mitt i å bli allergisk. Jeg snakker altså ikke om å BESKYTTE mot allergi ved å unngå allergener, men å REDUSERE RISIKOEN for allergier.

Jordbær er forresten ikke regnet som et allergen i ammesammenheng, hvis knotten får prikker så får den det uansett, det er ingenting en FREMKALLER ved å spise jordbær :) Hvis ungen blir prikkete så betyr det heller ikke nødvendigvis at h*n ikke kan spise jordbær selv når h*n blir gammel nok.

Skrevet

Hva regnes som allergener da?

Skrevet

Jeg antar at man finner en skikkelig oversikt på allergiviten.no. Egg, en del nøtter og noe korn (mener jeg) regnes vel som allergener av farligste sort... Huff, håper de som mener at det å eksponere for allergener tidlig gir redusert risiko og ikke omvendt, for jeg spurte fastlegen min og hun sa jeg kunne spise hva jeg selv ville :/ Litt sent å begynne å tenke seg om nå....

Skrevet

det skal veldig mye til å holde seg unna alt av egg... tror forresten ikke det å holde seg unna egg når en ammer reduserer risikoen for allergier. Jeg holder meg stort sett unna nøtter, men det er mest fordi Knøttemor får mageknip av det.

Skrevet

Bare nøtter? og skalldyr kanskje? Hmm...da ligger jeg ikke så dårlig an likevel da, he he. Ikke spes glad i skalldyr og nøtter blir det jo ikke så mye av da. Tåler ikke egg selv (får vonde magekramper), så det blir det ikke mye av heller, kun litt i bakst og sånt. Men er ikke jordbær også en type nøttefrukt da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...