Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 vi har så sinnsykt dålig råd, og mannen min bruker mye penger hele tiden. han jobber som snekker og han kjøper seg lunsj HVER dag, gjerne en sjokolade og brus også. vil si at han bruker gjennomsnittlig 50 kr daglig på lunsj og han røyker OG snuser så der også går det i vei en del penger men det er jo en ting han er avhengig av så det er forholdsvis greit. hver gang han er på butikken kjøper han seg snop pg snax til rund 50 kroner i slutten av hver mnd sliter vi så jævlig, nå har vi bare råd til å kjøpe det lille gutt trenger men ikke mat til oss selv, vi har flere regninger vi ikke får betalt, og husleia den 1 på 6500 kr er umulig å få til. jeg sliter sånn pga dette, det er jo ikke bare hans skyld jeg sier ikke det, for jeg hadde ikke opparbeidet meg til noen fødselspenger osv så det eneste jeg får er stipend og barnetrygd jeg er så lei meg, får ikke sove på natten, ligger bare å tenker på dette, har prøvd å snakke med han om dette men ingen reaksjon eller løsning, prøver å finne meg en deltidsjobb men det er absolutt ikke enkelt:0( vet ikke hva vi skal gjøre jeg, nav vil iallefall ikke hjelpe oss
mageboer igjen visst*fødeklar Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Be ham skrive opp hver eneste dag hva han kjøper, alle innkjøp, også til felles så får han snart nok se hva alle 'småpengene' går til. Gjorde det med ex'n og det funket utmerket!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 det har jeg prøvd men han glemmer det bare:0(
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 be han åpne øynene! det går jo ikke an...det er fort gjort at økonomiske problemer ødelegger parforholdet!
Pia♥CF Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 Skjønner at dere ikke har så mye å rutte med , og sikkert oxo felles økonomi. Her i huset løste vi det slik.. En felleskonto som vi begge overfører til hver mnd. Det går til faste regninger.. Så betaler vi litt om hverandre, sånn som mat, ting og tang... klær er det stort sett jeg som ordner( så ikke alltid han skjønner at jeg er blakk..) MEN... vi setter oxo av litt på hver vår egen konto, dette går til de ekstratingene du nevner.. han drikker vin, ikke jeg.. jeg røyker, ikke han.. jeg går på cafè ofte osv... Det er viktig å ha litt "egne" penger til sånn unødvendig shafs, men viktigere å ha penger til mat ol. Selv om pengene kommer inn på hans konto, bør du kunne kreve at noe overføres til en felles konto som skal gå til de viktigste tingene... usj.. ble langt dette her... men, det viktigste er at dere snakker om det, og at du forteller at du tenker på dette og ikke får sove osv.. for slik skal det ikke være :-) Lykke til..
belli72 Skrevet 24. mai 2007 #6 Skrevet 24. mai 2007 Hei, dette høres ikke greit ut! Forstår jeg deg rett så tjener dere egentlig nok til å betale husleien osv., men pengene forsvinner på unødvendige ting? Skjønner ikke samboeren din alvoret når det ikke er nok penger til å betale husleie? Er det slik at dere har slitt lenge, eller er dette et nytt problem? Dersom dette er et relativt nytt problem, så skjønner han kanskje alvoret dersom dere ikke får betalt husleie eller spist noe særlig? Lykke til!
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #7 Skrevet 24. mai 2007 Jeg foreslår at dere begynner å betale leie mer på forskudd. Betal leie med en gang dere får penger, kjøp inn alt gullet trenger + basis matvarer til huset, så blir det gubbens snax-penger som mangler i slutten av måneden og ikke leia! Ta også ut litt kontanter, bestem et beløp som skal være reserve til husholdningen. Så kan resten være "hans" penger til lunsj osv. Si til ham at dette er noe dere må gjøre for å få orden på økonomien, også slipper du å mase på ham hver dag. Ingenting sliter mer på et forhold enn å skulle mase om en og samme ting om og om igjen Dessuten skal du ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke har tjener noe. Da får han enten godta at han har et moralsk og juridisk ansvar for å forsørge dere, eller så får han ta permisjon mens du begynner å jobbe.
Brokade Skrevet 24. mai 2007 #8 Skrevet 24. mai 2007 Har dere felles økonomi? Mine råd er: Samme dag lønnen kommer på konto går dere inn på nettbanken og overfører feks. 12000kr over på en annen konto slik at de ikke blir tilgjengelig fra brukskonto. Av dette skal husleien på 6500 betales. Vi bruker ca.1000kr på mat hver uke - det blir 4000kr. Da er det 1500kr igjen til andre regninger. Anbefaler å handle mat 1gang i uka - og handle når dere er mette. Dette blir myye billigere fordi dere slipper å småhandle hele tiden. Prøv å unngå overflod av godteri og snacks - det er veldig dyrt. Det som da er igjen etter dere har tatt bort feks. 12000kr kan da stå igjen på brukskonto. Viktig at begge er bevisste på dersom det feks. kun er 4000kr igjen. Da er det gjennomsnittlig 1000 kr hver uke. Dersom dere vet dere må kjøpe noe spesielt som feks. klær til han lille kan dere diskutere dette og regne ut hvor mye dere har igjen. Legg gjerne av penger til dette også, eller reis ut å kjøp straks lønnen kommer. Dersom mannen din deretter i løpet av måneden disponerer resten av pengene ufornuftig så vil det ende med at han feks. den siste uken ikke har penger til mat på jobb i det hele tatt. Dette lærer han nok av til neste gang. Kan også anbefale å kjøpe en liten kjølebag som du plugger i sigarett-tenneren. (Nb kjøp en som kan plugges i både vanlig stikkontakt og sigarettenner.) Det selger de billig på Clas Ohlson. Denne kan han ha i bilen (tar ikke mye plass) og kan legge brød, pålegg og drikke som dere har handlet. Dette blir myye billigere. Han kan evt. kjøpe et ferst godt saftig brød og ta med pålegg hjemmefra så kan han smøre maten på jobb. Hver fredag kan han jo feks. unne seg "bakerimat" - greit å avvennes. Kanskje han kan kutte ned på røyk og snus - finne motivasjon i å være forbilde for gutten sin? Viss han spiser skikkelig det kroppen trenger får han mindre behov for godteri og snacks. Siste alternativ er jo også å jobbe litt overtid hver dag slik at han tjener inn pengene han bruker på jobb. Feks. jobber han en time ekstra har han hvertfall dekket mesteparten av forbruket han har hatt på jobb. Lykke til.. du får bare holde han litt i ørene hehe.. så går det så bra skal du se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå