Gå til innhold

Når mann og kone starter bedrift sammen...

Anbefalte innlegg

For et flott forum! Måtte det blomstre og vokse. :-)

Mannen min og jeg skal starte et foretak sammen senere i år, og jeg har en hel del jeg lurer på, bl.a. når det gjelder selskapsform. Saken er den at vi begge ønsker å være innehavere, men ikke ha kostnadene med å starte et AS (100.000 kroner). Er to enkeltpersonforetak da eneste alternativ? Og så leverer den ene "konsulenttjenester" til den andre? Produktet vårt vil være oversettelser.

Jeg er svært takknemlig for all informasjon noen der ute måtte ha...

Og er det noen oversettere som leser dette, så send meg gjerne en PM. Kanskje vi kan jobbe sammen? :-)

Fortsetter under...

Broren min var for noen år siden med i en sjonglørtrupp. Da var de 4 stykker, som alle drev enkeltmannsforetak, selvom de jobbet sammen og hadde det samme navnet (sitt eget + firmanavnet). Han er i utlandet akkurat nå, men når han kommer hjem om en mnds. tid, skal jeg spørre han nærmere om hvordan de gjorde det, (hvis du ikke har funnet det ut før da).

Hei, dere kan starte et DA som står for delt ansvar, som i praksis er et enkeltmannsforetak uten de store kostnadene.

Hvis firmaet deres vokser ville jeg anbefalt dere etterhvert å konvertere til et AS, da det gir større trygghet og fleksibilitet slik jeg ser det.

Men et DA er en god måte å starte på bare sørg for å ha gode skriftlige avtaler som beskriver hvem som skal gjøre hva.

Veldig hyggelig av dere to som vil sjekke litt for meg. :-) Er spent på hva dere finner ut. Ønsker å få dette rett helt fra starten av, slik at vi kan fokusere mest mulig på selve bedriften og å få inn kunder. Vi skal ha en regnskapsfører, forresten. En venninne av meg bruker en som tar kr 3.000 pr. år for å ordne alt det skattemessige, hvilket høres veldig greit ut.

Takker også for tipset om DA, jeg skal lese litt mer om denne selskapsformen og se om den kan være noe for oss. :-)

Annonse

Det er også fullt mulig å registrere firmaet britisk som AS (enkelt pga EØS), deretter registrere det i Brønnøysund som utenlandsk AS... Da SLIPPER du aksjekapitalen... ;-) Eneste du må passe på i forhold til å beholde den britiske registreringen er å sende inn årlige oppgaver...

Utenlanske aksjeselskaper med avdeling i norge heter NUF, det er en grei måte å unngå egenkapital på, men jeg valgte ikke et slikt selkap da jeg startet da jeg tror det er vanskeligere å bli tatt seriøst med hensyn til banker og kunder. Men hvis man ikke trenger noen form for bankfinaniering er det jo greit.

Når det gjelder deg selv stiller du med den samme tryggheten ved å danne et NUF kontra AS, men siden det ikke er krav til egenkapital vil nok banker og kreditorer være skeptiske til å låne ut penger, de stiller ofte krav til at du stiller en hvis del i egenkapital selv.

• 1 år senere...

Hei,

Bare et lite tips på veien.

Husk å tenke veldig nøye gjennom valg av firmanavn.

Dette er veldig viktig med hensyn til at mennesker som søker på oversettelser enkelt finner dere.

Også veldig viktig ved produksjon/utvikling av hjemmeside at dere legger inn riktige ord i menyer osv slik at deres side kommer høyest mulig opp på google. Vi har erfart viktigheten av dette ved oppstart av nettstedet: www.drommerom.no. Legg også inn tips på www.startsiden.no om deres nettsted. Dette er gratis og gir flere gratis treff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...