NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 24. mai 2007 #1 Del Skrevet 24. mai 2007 Er det samme beloepet som man hadde faatt dersom man hadde studert i Norge, eller tilsvarer det beloepet paa det man pleier aa faa i laan? Lurer ogsaa paa om noen vet hvordan man gaar frem mht permisjon/foedselsstipend naar man studerer i utlandet. Jeg fullfoerte studiene mine naa i mai, og Laanekassen ga meg beskjed om aa soeke opptak paa studie til hoesten ogsaa (babyen kommer i juli.) Det har jeg naa gjort, og har nettopp faatt opptaksbrev om at jeg har kommet inn paa et nytt studie paa samme studiested. Naa lurer jeg paa--er jeg noedt til aa takke ja til studieplassen (noe som innebaerer et depositum paa 300 dollar) og saa "defer enrollment" et aar--altsaa be dem om aa holde studieplassen for meg, eller holder det aa sende opptaksbrevet til Laanekassen? Vi i utlandet kan jo ikke alltid soeke permisjon fra studiet slik man gjoer i Norge. Dersom jeg ikke betaler for aa holde studieplassen, mister jeg den og er jo da teknisk sett ikke lenger student, selv om jeg er tatt opp til studiet... Skal ta en telefon til Laanekassen snart og hoere med dem, men lurte paa om noen andre utenlandsstudenter har gjort noe liknende og hva som blir anbefalt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9401419-utenlandsstudenter-hvor-mye-faar-vi-i-foedelsstipend/
longislandmom Skrevet 13. juli 2007 #2 Del Skrevet 13. juli 2007 Hei, Jeg studerte ett aar i New York og er naa paa OPT , optional practical training. For to uker siden fant jeg ut at jeg er gravid, og forsikring jeg har gjennom Europeiske dekker visstnok ingenting i forbindelse med graviditeten. Maa jeg kjope forsikring i USA (som er utrolig dyrt) eller vet du om noe annet jeg kan gjore ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9401419-utenlandsstudenter-hvor-mye-faar-vi-i-foedelsstipend/#findComment-9830955
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 18. juli 2007 Hei. Jeg vet ikke helt hva (hvis noe) som dekkes gjennom folketryden dersom man er paa OPT. Som student har du jo full dekning, men jeg aner ikke om det kan utvides til naar man er i practical training. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet studentveileder ved generalkonsulatet i NY (husker ikke hva hun heter, men hun er kjempehyggelig) eller evt. ANSA, og forhoert meg litt om mulighetene. Mulig du maa ha forsikring i USA ja, dersom folketrygden ikke dekker... Men det kan jo finnes utveier siden praksisperioden er tilknyttet studiene dine. Du kan jo ogsaa hoere direkte med NAV, men jeg tror jeg ville spurt ANSA eller studentveileder foerst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9401419-utenlandsstudenter-hvor-mye-faar-vi-i-foedelsstipend/#findComment-9866489
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå