Gå til innhold

Nå har jeg jammen hørt det dummeste!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen mener jeg har for høyt stoffskifte! Da lurer jeg på hvordan i alle dager jeg kan være overvektig selv om jeg trener, spiser forholdsvis sundt OG tydeligvis har høyt stoffskifte....

Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg der, men vet om en som er i helt omvendt situasjon. Min mor har gått ned 20kg på 3mnd pga lavt stoffskifte. Hun orker ikke å spise og er konstant mett. (Hun var overvektig, men er tynn som en flis nå) Trodde at når man hadde lavt stoffskifte så forbrenner man kaloriene dårlig også omvendt med høyt stoffskifte. Utrolig hvor feil man kan ta.

Skrevet

Høyt stoffskifte er en sykdom der skjoldkjertelen er forstyrret. Dette kan man se om man har for høye verdier av bl.a hormonet TSH i blodprøven.

Denne sykdommen behandles med medisiner - men det må også utredes hva som skyldes forstyrrelsen.

Vanligvis pleier man å gå ned i vekt.. så skjønner hva du mener - men du skal vel ta nye prøver for å underbygge legens antagelser?

Andre symptomer er jo også slapphet, diare og skjelvinger i fingre bl.a.

Får hp legen tar feil da.. men du skal være obs på at det er farlig med høyt stoffskifte i svangerskap.. men antar at du har fått baby?

Forresten når jeg tenker på det så er det så og si umulig å bli gravid når man har høyt stoffskifte.. det tar hvertfall lang tid. Gikk d lang tid før du ble gravid?

Skrevet

Jeg hadde høyt stoffskifte, men gikk ikke ned i vekt (og hadde ike problemer å bli gravid). Det er lett å diagnostisere høyt stoffskifte ved hjelp av blodprøver. TSH er for lav dersom du har høyt stoffskifte, og andre verdier er også unormale. Du ble vel henvist til endokrinolog?

Skrevet

Slettes ikke det dummeste jeg har hørt.

Har hørt om et par som har det. Det som har skjedd hos dem, er at det høye stoffskifte fører til stor appetitt, og dermed vektøkning.

Det vanligste er jo selvfølgelig det omvendte. Men det er noen få av den andre typen også.

Skrevet

Stemoren min hadde høyt stoffskifte og var tynn som ei flis...sleit veldig med å bli gravid (nesten umulig). Hun leste mye om tilstanden da hun endelig etter maaaaange år fikk diagnosen, og det kan visst slå ut andre veien i forhold til vekt noen ganger. Det er vanlig med flere prøver for å få diagnosen, så legen vil nok be deg komme tilbake for flere prøver etter en tid :)

Skrevet

Himmel Februargutten! Nå ble jeg litt skremt.... Det må jo være noe galt her! Ble gravid igjen med en gang jeg, så jeg er gravid nå og har en på 8 mnd :) Må inn for nye prøver ja. Han sa jeg skulle ta de så fort jeg fikk tid.... Hørtes ikke ut som det hastet. Han kunne jo be meg forte meg pga babyen i magen da! Nå skal jeg ihvertfall løpe!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Løper til legen for nye prøver. Han ville ta de omigjen for å være sikker på at ikke prøven var feil.... Det er i grunnen lite annet som stemmer av det dere beskriver (vanskelig å bli gravid, skjelving etc), så da krysser jeg fingrene for feil prøve :)

Skrevet

Ikke meningen å skremme :) Det er nok ingen fare nå siden du vet om det og kan evt. få medisiner. Du må få litt ekstra oppfølging og stadig sjekke nivået av hormoner i blodet ditt.

Venninen min (rettere sagt legen) fant ut tidlig i svangerskapet hennes at hun hadde veeldig høyt stoffskifte. Legen undret seg veldig at hun i det hele tatt kunne bli gravid (Hun hadde prøvd i 6mnd på å bli gravid). Hun fikk beskjed om økt fare for spontanabort viss hun ikke tok medisiner for å senke stoffskifte. Nå er hun i 8mnd og alt går helt fint.

Så det jeg mente var at det kan være farlig med veldig høyt stoffskifte under svangerskapet dersom du ikke er klar over at du har det.

Skrevet

Mange norske leger er tilbakestående når det gjelder å komme med diagnoser. De pleier ikke engang sjekke hormon nivåene i blodet når man er gravid fordi de mener at de kan svinge volsomt. Det fikk jeg beskjed om fra fastlegen jeg hadde før.

Venninnen min sin lege- som forøvrig jeg også bruker er tysk- og der nede er det ren rutine å sjekke slikt under svangerskap. Min veninne fikk telefon kl 20:00 på kvelden av legen der han fortalte om at hun hadde høyt stoffskifte og at hun måtte komme inn straks. Ble videresendt til sykehus med rekommandert "haste" lapp.

Vil anbefale deg å kreve å få undersøkt dette med det samme. Det tar jo 4-5 dager før resultater på blodprøver kommer også.

Viss legen trodde du kanskje hadde høyt stoffskifte så kan det jo være at du har blodverdier bare litt over normalen - da er det jo ingen hastesak kanskje. Det er jo forskjellig grad av høyt stoffskifte. Dess høyere det er jo farligere kan det være for fosteret.

Skrevet

Se om du kan komme deg til en spesialitst på dette. Sambo og hele hans familie på morsiden har stoffskifte problemer. Både lavt og høyt. De har vært borti mange leger med lite peilig for å si det sånn, og har vært utsatt for feilmedisinering, unødvendige opperasjoner osv.

Sambo oppdaget at han hadde stoffskifte-problem (noe som er sjeldent blant gutter) fordi han plutselig la på seg helt uten grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...