Nickeguri Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Jenta mi på 21 måneder har den siste uka hatt en illeluktende urinlukt fra bleia om morgenen. Skikkelig stram lukt er det. Hun drikker muligens litt mer for tida, og er litt sår i skjeden. Av og til sier hun at hun har vondt der. Det er mest når hun sitter, men det plager henne ikke noe særlig. Men kan dette være en urinveisinfeksjon? Urinen lukter stort sett normalt resten av dagen, og allmenntilstanden er bra.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Veslas bleie har lenge lukta vondt om morgenen. Er dette tegn på at noe er galt??
Blomman Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 urinen blir som regel mer konsentrert på natta... og bleien skiftes sjeldnere - det kan nok gi lukt. Mistenker du UVI få tatt en urinstix hos lege snarest - skulle det være tilfelle må det behandles raskt for å unngå at det "kryper" oppover og gir nyrebekkenbetennelse. Bedre med en stix for mye, enn en for lite....
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Jeg ville tatt henne med til legen og få sjekket om det er en UVI. Ganske vanlig hos barn og trenger ikke gi så mange symptomer. Lett å behandle også.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 Ja, stikk innom fastlege med urinprøve. Hadde samme situasjon her med lille tassen nå, og det var urinveisinfeksjon. Fikk antibiotika som ga effekt umiddelbart. Til info har jeg en voksen venninne som havnet på sykehus nå nettopp med nyrebekkenbetennelse som følge av UVI som ikke ble behandlet (hun hadde ikke symptomer), så heller sjekke en gang for mye. Helt ufarlig dersom man får medisin med det samme. Lykke til :-)
Nickeguri Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. mai 2007 Takk for svar, alle sammen! Ja, det er nok lurt å ta kontakt med legen. Skal gjøre det nå.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 Jeg ville sørge for å gi henne mer væske!!!
Nickeguri Skrevet 25. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. mai 2007 Takk for svar. Men jeg tror egentlig hun drikker nok. Bleia er full av tiss om morgenen, og hun har flere våte tissebleier i løpet av dagen. Jeg ringte legekontoret i stad, og fikk råd om å avvente situasjonen fordi det ikke er så mange andre symptomer. I så fall kan jeg ta kontakt da. Men jeg spurte om det går an å levere urinprøve uten konsultasjon, og det går greit. Hun jeg snakket med, sa da at jeg kan kjøpe urinpose på apoteket, og feste den i bleia om kvelden. Siden det snart er pinse, må jeg vel vente til tirsdag med å levere den. Men får hun andre symptomer, kontakter jeg legevakta før den tid, altså. Jeg søkte nettopp litt om urinveisinfeksjoner på nettet, og fant denne linken med nyttig info. Kanskje interessant for andre også. http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=19&tekstid=175
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå