Gå til innhold

Teit spørsmål...

*bombobadilla*m*BABY<3+spire

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle tro jeg visste det som var å vite om eggløsning og alt som har med befruktning å gjøre så mye som jeg har lest på nettet de siste årene, men det er én ting jeg ikke helt skjønner....

Altså, hva skjer egentlig fra egget slippes til mensen kommer?? Med andre ord: Hvis eggløsningen skjer på dag 14 (for å holde oss til teorien), så kan man bli gravid i 24 timer dersom man er så heldig å ha noen luringer som ligger klare i stokken, eller noen som er så raske at de rekker frem i tide. MEN: dersom egget ikke blir befruktet i løpet av de 24 timene så er det jo for sent. Likevel går det 14 dager, eller 13 da, før mensen kommer. Hva skjer med egget i mellomtiden? Ligger det bare og furter der inne før det skylles ut eller går det sakte til grunne? Eller bruker det bare 13 dager på å reise fra det området det skulle blitt befruktet og ned til livmoren hvor det, fordi det ikke er blitt befruktet, gir signal til det gule legemet om å stoppe produksjonen slik at mensen kan begynne?

Det var mange tanker fra en litt forvirret sjel i prøvetida... ;-)

Håper dere har en fin kveld, jenter!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må komme tilbake med svar her, har en flott bok om dette, må bare leseog friske opp. Og dette var ikke et dumt spørsmål nei...jeg lurte selv i flere måneder før jeg kjøpte min fantastiske bok som har svar på alt (den heter et barn blir til, av Lennart Nilsson og Lars Hamberger)

Skrevet

Her er ingen spørsmål teite!

Har også lurt på dette selv=) Men, vært for lat til å sjekke det opp......

Har en annen ting jeg også lurer på.... Noen har ikke el, men får likevel mensen - hva kommer det av?? Trodde liksom blødningen var egget og alt som hørte med....??

Skrevet

Tusen takk for lenke :-) Jeg fikk ikke lenke nr. 2 til å virke, men den første gav jo et godt sammendrag av de fleste aspekter ved prosessen :-)

Fant for øvrig en elektronisk legehåndbok: http://www.legehandboken.no/

Hvor man kan søke på habituell abort og finne masse informasjon... Står også mye interessant under de andre punktene i menyen til venstre, for de av oss som liker å gå på nettet og sjekke før de ringer legen....

Mht. habituell abort så er det kanskje ikke så mye nytt, men litt deilig med en side som faktisk er beregnet til medisinsk personell og som derfor ikke pakker ting så veldig inn. Greie og oversiktlige sider med passe mengder informasjon.

Bra vi kan hjelpe hverandre :-)

Skrevet

ikke meningen å lage så mange mellomrom :-)

Skrevet

Flere gode lenker=)

Jeg synes det er godt å høre at legene i Norge begynner å benevne vår situasjon som gjenntatte aborter, ikke habituell abort, som vel betyr - har for vane å abortere, eller noe i den dur... Har sett at leger i utlandet ikke bruker habituell abort lenger.

Ikke at det har så mye å si altså - bare synes det høres ut som at vi blir tatt litt mer på alvor ved at dette ikke er noe vi ha for "vane" å gjøre -Egentlig glad for alle artikler som setter søkelyset på vår problematikk jeg, da betyr det iallefall at det er noen som forsker på vår situasjon - og som kanskje vil oppdage noe smart=)

Vi vil ha hjelp!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...