Gå til innhold

Trenger også tips til bleieavvenning-veldig takknemlig for hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Datteren min er 2,5 år, blir 3 i august. Hun har begynt å fortelle oss at nå bæsjer hun, nå tisser hun osv. Vi har tatt det som et tegn og spurt om hun vil sitte på do (har dostol). Hun har sittet der av og til, men hun virker ikke veldig interessert. De siste ukene har hun begynt å holde igjen bæsj. Nå er den knallhard.Tror derfor vi har begynt for tidlig med trening. Hun ble også storesøster for 2 mnd siden, og dette med at hun holder igjen bæsj, tolker jeg som om hun er litt stresset i forhold til alt det nye.

Så hva er klokt å gjøre? Vente lenger med trening? Hun er jo klar over hva som skjer da hun forteller om det, men føler ikke hun er klar. Noen med erfaring?

Tusen takk for svar:)

Skrevet

Noen som har noen råd på lager? Blir glad for det:)

Skrevet

søk på pottetrening så får du opp nok mye

Skrevet

Fikk et tips en gang om å skaffe truser med morsomme motiver på. Noe som barnet interesserer deg for. F.eks Ole brum, og si at: vi kan vel ikke tisse eller bæsje på Ole Brum??.

Lykke til. Vi holder på med det samme selv. Satser på at så fort det blir varmere i været og de går med shorts/kjoler/skjørt, så blir det enklere.

Skrevet

hei. jeg ville ikke pushet henne. hun er ikke stor. det kan fort blir snudd til noe negativt om man maser. min datter på 2,5 var veldig flink til å gå på do mens jeg gikk gravid, men når jeg hadde ca 1mnd igjen, så ble hun plutselig for liten til det meste. hun sa at hun var for liten til å gå på do osv. jeg lot henne få ha på bleie igjen.jeg fødte 07.05.07 og nå vil hun gå uten igjen, og sier at hun har slutta med bleie, og det går kjempefint.hatt to uhell siste uka. har kun på bleie på natta.

jobber i bhg til daglig, og det er veldig individuelt når barn slutter, men jeg ser at de som maser på sine barn, utenat barnet selv vil, de blir "drittlei" maset til foreldre osv, og nekter plent.de fleste barn gir sterkt uttrykk for når de ønsker å slutte.

Skrevet

Dersom dere føler at hun ikke er klar enda, så er hun nok mest sannsynlig ikke moden for bleieslutt. Så sett på henne bleia igjen. Det siste dere ønsker er forstoppelse, noe som kan bli resultatet om dere tvinger igjennom bleieslutt. Og forstoppelse er et langt værre problem enn at hun bruker bleier noen måneder til.

Skrevet

EvaL: Jeg har stor respekt for deg og dine svar - du har svart på bleieavvenningsspørsmål lenge her inne, ikke sant? :)

Og før var jeg enig i det med å vente til barnet var "klar" til bleieslutt. Jeg trodde veldig på dette, og synes faktisk synd i et tantebarn som ble satt på do for å bæsje som ettåring.

Vel. Jeg er trebarnsmor, og det har vist seg hos oss, at å vente med bleieslutt til 3,5 år ikke er noe særlig. Eldstemann hos oss utviklet kronisk forstoppelse i forbindelse med forsiktig pottetrening som treåring, som varte i altfor lang tid, før noen tok oss på alvor. Det endte med sykehusinnleggelse og tømming av et stappfullt tarmsystem over flere dager for å "nullstille" systemet hennes. Da var hun blitt 4 år.

Andremann ble tørr på eget initiativ da han var 2,5 men vegret seg alltid for bæsjing på do og brukte bleier/truse alt etter eget ønske. Nå er han 4, og har fortsatt noe bæsjevegring.

Tredjemann har vi derfor endret strategi med. Vi har drevet en form for eliminication comminucation (tidlig pottebruk) fra hun var 8 mnd. Hun har siden hun var 9 mnd bæsjet nesten bare på potte - vi har kanskje skiftet fire bæsjebleier på 3 mnd nå. Er hun tissetrengt tisser hun innen 5 sekunder etter å ha blitt satt på potten. Og når vi vet at hun sannsynligvis skal bæsje (sirka annenhver dag) så sitter hun litt lengre og vet utmerket godt hvordan å få til å bæsje på potten.

Vi gir hverken ros ved pottebruk eller ris ved "uhell" (hun bruker tøybleier). Det hele er like avslappet som alt det andre vi driver med om dagen, spising, leking, soving. Ting vi hjelper henne til å mestre selv.

Det har også vist seg ved litt søking på internett at noen av de mest kjente undersøkelser som "beviser" at det er best å vente til barnet er "klart", er sponset av Pampers og andre bleieprodusenter.

Derfor vil jeg bare si, at her finnes ingen fasitsvar på den beste tiden å begynne med pottebruk. Det vi driver med, kaller jeg ikke for pottetrening, men tidlig pottebruk - det er vi foreldre som har "trent" oss til å hjelpe barnet bli vant med potten.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...