Gå til innhold

Baby 6 uker: Andre som er litt "dårlige" på rutiner og slikt i "starten"??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler det er så mye snakk om rutiner helt fra starten av, og det er jo kjempebra:) Men jeg er sykt dårlig på rutiner. Noen andre som ikke har slaviske rutiner på den lille. Er vel særlig leggetid rutiner som er saken;)

Kan jo skrive litt om hvordan vi gjør det da, stort sett;)

Vi skifter bleie og på med pusjen enten før eller etter siste måltid for kvelden. Ingen fast rutine på når, en gang mellom 22 og 00. Når maten er spist så raper vi godt og så er det legging.

Har tidligere busset han i søvn stua, men de siste 4 dagene har jeg bare lagt han våken for å så la han sovne inn selv. Har sittet å gitt han tutten i en time ca før han sovner. Men lar han ikke gråte, da tar jeg han opp for å legge han ned igjen. Har måtte tatt han opp 1 gang på de 4 dagene så virker som han liker det;)

Eneste faste rutinetingen småen har for å vite at det er natt, er vel derfor det er rutiner, er vel at han blir lagt i sengen på soverommet. Der ligger han kun om natten. Men trass lite rutiner så fungerer natten bra, småen sover fra han sovner mellom 00-01 til en gang mellom 6 og 8, for så å få jeg litt mat og sovne til igjen og sove til 10-11.

Andre med lite rutiner, fungerer det hos dere? Jeg er litt redd at de få rutinen her i huse skal gjøre nattesøvnen vanskligere når han blir eldre, men han er jo så snill om natten nå så da stresser jeg ikke med det. Men tenker at det kan være lurt at jeg innfører noe rutine greier etterhvert som han blir større

Dette var mine tanker om tingene;) Hva gjør dere andre rutineløse?;) (Om det finnes flere da?!;) hehe)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, rutineløs her og ikke flau over det engang! ;) Praktiserer også soving på stua med lys på og vanlige lyder rundt (eks radio, TV o.l) på dagtid, mens på natten sover hun i senga si på soverommet vårt og da har vi det mørkt og en del kjøligere. Hun sovner for natten stort sett rundt kl. 2330, da sovner hun gjerne i mykbagen sin i stua etter byssing og så setter vi mykbagen i senga hennes når vi legger oss. Hun sover da gjerne 3 timer før hun vil ha mat, deretter enda 3 timer før det er morgen. Sovner stort sett uten problemer alene i senga (bagen) etter nattmåltidet. Bortsett fra i dag, da hun insisterte på at det var morgen kl. 04. Jaja, ingen regel uten unntak. ;)

Dette er barn nummer 2 for oss, og det vi har funnet ut er at rutiner kan forandre seg maaaange ganger med tiden, de rutinene som fungerer nå er ikke de samme som fungerte for ett år siden med 2-åringen vår. Har filosofien at så lenge det fungerer for oss, så er det viktigere enn om ungen er i seng nøyaktig kl. 20.03... Har fast rutine på eldstejenta, altså, men det startet vi ikke med før hun var nærmere 6 mnd, kanskje? Og den "evalueres" fortløpende etter innspill fra 2-åringen (eks. hvilke godnattsanger hun vil høre, etc.)

Skrevet

Og vår minste er 6 uker også, glemte jeg å skrive.

Skrevet

Småen tok og morgen en dag kl 4. Var lyyys våken. Ikke noe gøy for mammaen og pappaen det, for vi var ikke klar til å stå opp;) hehe

Men vi hadde vel ikke noe valg, for småen var ikke lusten på noe mer soving før klokka ble 9, da sovnet han endelig en liten dubb;)

Hører til historien at han tok kveld kl 18 den dagen... Noe vi ikke lar han gjøre igjen;) hehe

Skrevet

Vi hadde ingen "rutiner" i starten heller - vi bar hun ned i sengen om kvelden, og prøvde å la hun sove med lyder rundt seg om dagen. I starten fulgte vi hennes døgnrytme - hun sov når hun var trett og var våken når det passet hun. Hun sov heldigvis bra om natten (hadde hun våknet og vært lys våken om natten hadde vi selvsagt prøvd å få hun til å sove igjen..). Tror helt ærlig at det ikke er noe poeng å få så veldig rutiner på når de skal sove og spise i starten. Det kommer naturlig etterhvert. Når hun var to mnd la vi hun mellom kl 21 og 22.30 (kom an på når hun var trøtt) Vi begynte å legge hun kl 19 når hun var tre mnd. Det har gått helt fint - nå er hun 6 mnd.

Synes det er litt snodig med de som har så mye rutiner i starten (før 2 mnd) - tilpass deg babyen, ikke la babyen tilpasse seg dere i starten..

Skrevet

Vår lillegutt er 2 måneder, og her er det ingen rutiner... Han må bysses i søvn og det blir som oftest til at han legger seg mellom 23 og 00 en gang. Har de siste dagene prøvd å legge han i senga for å la han sovne av seg selv, men det funker dårlig... I begynnelsen ligger han bare og blir enda mer våken og spreller med armer og bein og så går det over til gråting. Da tar jeg han opp og trøster, synger og bysser litt, men han vræler når jeg legger han i senga igjen... Så, han må sovne i armene mine... Skal prøve å begynne å legge han i senga i 8-tiden nå og så ta han opp og gi han mat når vi legger oss, men blir spennende å se om det går :)

Skrevet

Så godt å høre at det er flere som "ikke er så nøye på det" Anton har nå blitt tolv uker, men fortsatt legger han seg sammen med oss rundt elleve,tolv tiden. Deretter sover han til seks,sju tiden før han får bleie og pupp. Så sover vi videre til elleve tiden.. Så lenge han får nok søvn, er en blid,rolig og harmonisk liten gutt og alt fungerer så bra, så er jeg bare glad til.

Skrevet

Jeg syntes de 6 første ukene handlet om å overleve. (Ok, nå overdriver jeg litt..) Etter de 6 ukene begynte vi å tenke fremover og laget rutiner etterhvert. Man må jo bli kjent med barnet, og finne ut hva som er best for både foreldre og baby.

Skrevet

Duh...jeg har to på åtte måneder og jeg har FREMDELES ingen rutiner. Er ikke så greit som "ekspertene" skal ha det til, fordi det alltid skjer et eller annet som bryter rutinene

Skrevet

så enig, så enig...!!! litt sliten av å høre alle som har det heelt perfekt med en gang, det kan ikke være muulig! hun er 6 uker nå, og jeg kan knapt huske tiden fra fødselen til nå, kun snakk om å overleve, rett å slett=) først nå føler jeg at jeg har litt kontroll på ting, og kan begynne å bli meg selv...å jeg ammer ikke, kan ikke skylle på ammetåke heller! hehe=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...