Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er snart 13 mnd å veier nesten 12 kg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hun er stor. Iallefall når det gjelder vekt. Du sier jo ingenting om hvor lang hun er.

Hun har kanskje store foreldre å slekte på?!

Skrevet

Etter mitt syn er hun perfekt :) De skal jo være litt runde. Så fort de blir skikkelig aktive så renner det av og dessuten er det kjekt å ha litt ekstra i tilfelle hun skulle bli syk. (Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn syltynne barn.DET er overhodet ikke pent) Nyt snuppa di og vær glad for at hun er slik :)

Skrevet

Frøkna mi er 13 mnd og veier rund 10.5 og hun er forholdsvis slank da hun er superaktiv og løper rundt. Har gått siden hun var 10 mnd og jeg ser at hun er slankere nå enn hun var før det. Hun spiser derimot som en hest og elsker mat:-)

Skrevet

større en min gutt på 16 mnd som veier 10,2 kg, men de er akkurat passe begge to ;o)

Skrevet

Hun er 80 cm så ja hun er lang:) mamman sin slekter hun iallefall ikke på, som bare veier 47 kg, hehe.. Klart de skal være gode og runde, det er jo litt av sjarmen;) men hører hele tiden atf olk synes hun er så stor, så ville bare høre noen flere meninger:)

Skrevet

Jenta mi var 80 cm lang og 11.650 g på 12 mnd-kontroll. Hun regner jeg som over gjennomsnittet stor, ja! :)

Skrevet

Jenta mi veide 8070 på 5 mnd kontrollen og var 12,5 på 12 mnd og nå er hun 22 mnd og veier ca 13 kg.

Skrevet

Her er link til normalkurvene for høyde/vekt.

http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php

Med 80 cm og 12 kg er hun på 97 percentilen på forholdet høyde vekt. D.v.s. at hun ligger helt øverst på det som regnes som normalvekt.

Skrevet

Grøsser når noen kaller sin 13 mnd datter for slank.....

Skrevet

Hva skal man si da? Tynn? Min er 80 cm lang og 9,4 kg tung. Ergo ingen tungvekter men heller ingen flis. Men betegnelsen "alle" inkludert meg selv bruker om henne er "lang og slank"...

Til HI: så lenge hun følger kurven sin så er det jo det som er viktig, og de jevner seg veldig fort ut når de blir litt større (at alle blir "likere") :-)

Skrevet

Synes det høres helt normalt ut. Vesla mi er 12 mnd, 11,1 kg og 80 cm. Er ikke noe for mye eller for lite noe sted, en helt vanlig herlig barneskrott ;o)

Skrevet

Det skjemaet virket rart. Om jeg forsto det riktig var den absolutte gjennomsnittshøyden for 12 mnd gamle jenter 74 cm. Det stemmer ikke overens med de jeg kjenner til og hva som står i barnebøker etc...

Skrevet

Og gjennomsnittsvekta for 12 mnd jente var under 9 kg! Herregud, det er da absolutt ikke normalen i Norge! Skal man tro på det der vil jo alle gå og tro det er noe galt med ungene sine..

Skrevet

gutten min veide 11,5kg og var 83cm lang ved 12mnd kontroll på tirsdag,stor gutt!

Skrevet

Men skjemaet var jo fra Verdens helseorganisasjon, så dette er ikke gjennomsnittet av norske barn...

Barn i mange andre land er jo kanskje mindre enn de norske... De har sikkert prøvd å lage en standard for barn over hele verden, da... Da ligger kanskje en del norske barn litt over, mens kanskje filippinske barn e.l. ligger litt under... (Har ikke peiling på størrelse på filippinske barn, men kjenner noen små filippinske damer, så det var bare et tenkt eksempel...)

Skrevet

Jeg tror du anonyme her misforstår hele prinsippet med gjennomsnitt og normalvariasjon. Det er ikke slik at gjennomsnittet som er normalt og at alt annet er unormalt. Skjemaene definerer det som kalles en normalvariasjon. Alt som er mellom 97 og 2,5 percentilen regnes som LIKE normalt. Hvis du ser på Høyde/vekt-skjemaet vil du se at normalvekt for ei jente på 80 cm er mellom 8,25 kg og 12 kg.

For å ta et eksempel som er enkelt å forstå at gjennomsnitt ikke nødvendig vis er det mest vanlige:

Gjennomsnittlig antall armer pr. person er litt under 2 fordi noen har mistet en eller begge armene. Hvis du har 2 armer har du faktisk mer enn gjennomsnittlig antall armer, men du er definitivt ikke regnes som unormal av den grunn.

;.))

Skrevet

Synes hun høres helt fin ut :)

Skrevet

Hehe, det var et rasende godt eksempel ;-)

Men da så, da skjønner jeg..

Gikk ut fra at linja i midten var normalen siden den er grønn, og at de andre er variasjonene innenfor normalen (men likevel ikke helt..) Om noen skjønner.. hmm vanskelig å forklare den der.

Synes kanskje ikke linja i midten burde være grønn uansett, sikkert flere enn meg som misforstår den.

Hadde det ikke vært mer hensiktsmessig å bruke mer regionale skjemaer, f.eks. skile mellom nord-Europa, sør-Europa, Asia osv..

Skrevet

Hun er da absolutt ikke for stor! Det er forskjellig og det kommer selvfølgelig an på lengden også.

Skrevet

men 80 cm er ikke for langt til å være 13 mnd! det er jo det som er gjennomsnittslengden på en som er 1 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...