Gå til innhold

Vin under planlegging?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sluttet på p-piller for en uke siden, og nå satser mannen min og jeg på å la naturen bestemme når vårt første barn dukker opp:-) Men derfor lurer jeg på: bør jeg unngå alkohol allerede nå, eller er det viktigst å unngå når man vet man er blitt gravid? (Drikker generelt ikke mye, men synes det er hyggelig å nyte litt vin i ny og ne).

Har hørt så mye om negative ting fordi folk ikke har visst de har vært gravide og unnet seg litt vin i ny og ne.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9394380-vin-under-planlegging/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Vet du hva? De aller fleste av oss har drukket vin før vi visste at vi var gravide. Det kjipe er at vi blir så bombardert med hvor skadelig alkohol er for fosteret, at det skremmer jo vettet av oss. Er det noe bedre å påføre vordende mødre verdens verste samvittighet? Men planlegger du å bli gravid, så er det kanskje greit å holde seg unna. I alle fall når du ikke er sikker på om du er gravid eller ikke. Det ville jeg ha gjort. Jeg planla ikke å bli gravid, har vin som interesse og freelance-jobb og skvatt skikkelig da jeg skjønte at jeg var gravid. Men alt ser bra ut, og selvfølgelig: Jeg har ikke drukket vin siden jeg oppdaget graviditeten. Lykke til!

• 2 uker senere...

Fant dette på en nettside (helsenett.no).

"I dag vet vi jo at mange barn er blitt unnfanget i forbindelse med et festlig lag uten at de har tatt skade av det. En del kvinner har også inntatt øl eller vin før de visste at de var gravide. Her kan jeg berolige deg - det er uvanlig at et barn blir skadet av et enkelt alkohol inntak. Generelt er det det jevne forbruk og et stort enkelt-konsummisbruk som er farlig. Det beste er å råde kvinner som ønsker å bli gravide, eller som er gravide, til å holde seg helt borte fra alkohol."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...