Gå til innhold

Nattavveninng... 7 mndr

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann, trenger noen råd..

har en baby på 7 mndr som spiser 2 ganger i løpet av natten.. har lyst til å avvenne henne med dette da jeg føler meg så sliten nå og virkelig trenger litt sammenhengende søvn.. MEN.. synes hun spiser lite om dagen og vil jo ikke gjøre dette dersom hun er sulten..

Hun spiser litt pupp nå og da.. men synes ikke veldig mye.. og i det siste har hun ikke villet ha kveldsgrøt heller.. så vi har gitt henne middagsglass til både middag og kvelds iblandt.. da spiser hun ikke et helt glass til sammen på en hel dag en gang.. bortsett fra dette spiser hun litt fruktmos.. Hun virker i fin form, bli og fornøyd.. har ikke veid henne på en stund.. men hun har alltid vært stor for alderen da hun bare levde på morsmelk.. er nå i det siste at hun plutselig ikke er så opptatt av maten.. Kanskje en periode? er jo så mye som er spennede for henne nå.. Men altså ja.. hva tror dere med nattavvenning i denne perioden??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og en ting til.. hvor mye mm skal en baby på 7mndr / ca 9.5 kg ha i døgnet??

Skrevet

Hei!

Jeg er ingen spesialist, men kan jo dele min erfaring.

Vi tok nattavvenning ved ca. 6,5 mnd, og det gikk over all forventning. Jenta vår våknet konstant hele natten, og det eneste som hjalp var pupp. Spurte HS ang dette og hun sa;

- At de ikke har behov for nattmat etter 6 mnd. Det er heller ikke bra for tenner feks at de spiser på natta, og det kan gå ut over matlysten på dagtid (kanskje det dere opplever nå?). Det virker jo sannsynlig at hun ikke ser vitsen i å spise seg mett på grøt på kvelden, hun får jo melk litt senere likevel.

- At om man har mulighet til å legge barnet på eget rom, burde det absolutt gjøres samtidig med nattavvenningen. Det går å avvenne uten også, men det tar lenger tid.

- Under avvenningen skal faren trøste barnet når det våkner, moren = mat og vil bare uroe mer. Han skal ikke ta barnet opp, men stryke h*n lett over kinnet, og gå ut. Hvis barnet ikke roer seg, går han inn på nytt og på nytt, men med stadig lengre intervaller.

Vi gjorde som sagt dette selv, og ble veldig positivt overrasket. Tror bare det gikk et par netter før hun sov rundt.

Synes absolutt dere burde gjøre det. Men det er viktig å gjennomføre når man først har begynt, ellers vil ikke barnet skjønne bæret. Får mat, får ikke mat, får mat, får ikke osv. Så bruk heller litt tid på å la tanken modnes.

Lykke til!

(Ps. Vet ikke hvor mange ml de trenger, vet bare at HS anbef meg å amme 4 ggr/døgn på den tiden).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...