Gå til innhold

Risiko?

helt på tampen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok fostervannsprøve forrige gang, og skal på Ullevål (i dag faktisk) for å ta prøve denne gangen også.

På samtalen før prøven forteller de at risiko for å miste er 0,5%. Men merk at dette er på verdensbasis. I Norge har de god erfaring med prøven og tallene er lavere.

Det finnes jo andre tester du kan ta også. En tidlig ultralyd kan gi et bilde på hvor stor risikoen for kromosomfeil er (selv om man ikke kan gi et sikkert svar) og om en fostervannsprøve er "anbefalt". Nå tilbyr de også duo-test i Norge. Det er kombinasjon av tidlig ultralyd og blodprøve. Heller ikke her kan du bli helt sikker.

Som regel går det veldig fint med fostervannsprøve:-)

Jeg har vært til genetisk veiledning, det er ikke slik at de anbefaler å ta fostervannsprøve etter 38 - det er kun et tilbud.

Før genetisk veiledning fylte vi ut et arvelighetsskjema. Opplysninger der sammen med alder dannet grunnlag for et risikotall for ulike kromosonsavvik.

Jeg har fått barn med kromosonsavvik før som ikke var forenlig med liv.

Jeg valgte å gå for duotest og utvidet ultralyd.

Men her må man følge eget hjerte. Du bør sørge for å få genetisk veiledning så snart som mulig, ta gjerne med mannen din - så kan dere etter på ta en avgjørelse basert på mest mulig fakta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...