Gå til innhold

Hellas i juni - mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere.

Reiser til hellas i juni og i den forbindelser lurte jeg litt på dette med mat...grillet kjøtt går det greitt å spise??

Elsker tzatiki (hmmm..hvordan skrives det nå igjen...) dressing og gyros (som er kebab/kjøtt i pita).....kan jeg spise dette??

Fortsetter under...

Skrevet

Veldig viktig å passe på at kjøttet er helt gjennomstekt!!! Ikke spis det om det er rosa! VIKTIG!! Videre må du være forsiktig med salater og alt som har vært nær jorda... Dette kan inneholde toxoplasmose... Vær også forsiktig med meieriprodukter, melk osv.. Hviis du skal spise is, ikke spis fløte is, spis sorbe.. Ikke drikk vann fra kranen, osv..

Det viktigste er at ting er maten er varmebehandlet!

Skrevet

Jeg var i syden i 6.måned med forrige og holdt meg unna salater og andre grønnsaker som ikke var kokt. Spiste ikke is, frukt som ikke har godt skall på seg etc. Sørget for at alt kjøtt var kokt, stekt eller grillet godt. Ikke bestill medium biff f.eks. Den bør være gjennomstekt.

Jeg spiste tzaziki uten problemer og fetaost (var og i Hellas). Og holdt meg langt unna katter og hunder som spankulerte rundt om.

Sunn fornuft og noen få kjøreregler så får du nok en topp tur. Jeg koste meg masse og spiste masse....

Lykke til og god tur!!

Skrevet

Grillet kjøtt går fint så lenge det er gjennomstekt. Husk å skrelle frukt og sørge for at rå grønnsaker er skrelt. Jordrester er ikke noe for gravide!!! Sørg for at meieriprodukter er pasteurisert - kan være fetaoster og yougurtdressinger som ikke er det - spør om du er i tvil. Ville vært varsom med gyroer pga hygiene - kebabspidd er bakteriegrosted de luxe om ikke renholdet er på topp så velg gyrostedene dine med omhu. Ellers så er det masse nydelig gresk mat å kose seg med. God tur!

Skrevet

Tusen takk for svar:) Hellas er virkelig et go'land:) Så gleder meg masse til å reise:)

God sommer til alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...