~mamma~ Skrevet 24. mai 2007 #1 Skrevet 24. mai 2007 Hun er ca 8 mnd. Sovner mellom 18 og 19 om kvelden, og våkner mellom 5 og 5.30. Grytidlig!! Prøver å gi smokk, men hun sovner ikke igjen. Noen som har noen tips?
Mynona Skrevet 24. mai 2007 #2 Skrevet 24. mai 2007 Uff sånn har vi det og. I går våknet hun da vi la oss, så da ga jeg henne melk, og hun sov til 6! Så nei, lite tips utover det. Hun holder ikke ut særlig lenge da om morgenen, så jeg legger meg igjen med henne jeg..
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #3 Skrevet 24. mai 2007 Jeg har lagt inn en ekstra lur og legger henne mellom 20 og 21, og nå sover hun til mellom 08 og 09! Himmelsk deilig!
Anonym8579 Skrevet 24. mai 2007 #4 Skrevet 24. mai 2007 Skulle jeg likt å vite også Her er det som regel morgen 05.00. Hjelper ikke for oss å legge han senere, kutte ut soving på dagen eller noe. Har i grunn gitt opp og innfunnet meg med at nå er det morgen 05.00. Så hvis noen har tips så kom med de
mamman til Ada Skrevet 24. mai 2007 #5 Skrevet 24. mai 2007 Hvis du forsøker over en uke's tid med å legge inn en lur slik at han sovener kl 21 vil det garantert fungere. Babyer vet ikke om kl er 19 eller 21, de vet bare om de er trøtte eller ikke. Jeg har altid lagt tulla mi kl 21 tom 22 hvis vi har gjort noe spesielt om kvelden og hun sover mellom 10-11 timer hver natt. Får to lurer på dagen også, den siste kl 16. Det er ikke barna som bestemmer når de skal legge seg men foreldrene så hvis du ikke må tidlig opp selv ville jeg forsøkt å lure han til å komme inn i en litt senere rytme. Uantsett om mange mener at barn skal legge seg kl 19, det har faktisk ingen betydning. Og det er min jente ett veldig godt eksempel på
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #6 Skrevet 24. mai 2007 Gjennomsnittlig nattesøvn ved 8 mnd. er mellom 8 og 12 timer. Medmindre hun har et vesentlig større søvnbehov enn gjennomsnittet så bør du være fornøyd med ca 11 timer. http://www.babyverden.no/templates/Article____4358.aspx Løsningen er å snu døgnrytmen slik at hun legger seg seinere. Våknet hun 4-4:30 på vintertid eller våknet hun 5 og 5:30 da også? Hvis hun våknet 5 både på sommer og vintertid har du allerede klart å flytte døgnrytmen en time. Gjenta det du gjorde da til du kommer til en døgnrytme som passer for deres familie.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 24. mai 2007 #7 Skrevet 24. mai 2007 Vår løsning er å gi en flaske velling/mme da, rett og slett, regner med hun vokser ut av det etterhvert, hun sovner hvertfall videre igjen da. Gir henne bare flaska i senga og sier ingenting. Har storesøstra på rommet også og hun trenger den søvnen hun kan få ellers så blir hun så sliten i barnehagen og ikke minst etterpå. Kanksje en enkel løsning, men jeg ser jo at hun er mer trøtt og da sovner hun som en stein til 7-8 en gang og våkner blid som ei sol.
~mamma~ Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. mai 2007 Takk for svar! Jeg vil ikke gi henne mat når hun våkner på morgenkvisten, fordi vi ganske nylig har sluttet med nattammingen, og derfor ønsker jeg å markere at hun bare får mat når vi står opp og da er det morgen. Har prøvd å drøye leggingen litt noen ganger, men det har ikke hatt noen innvirkning på hvor lenge hun har sovet. Kanskje vi må gjøre det flere kvelder på rad for at det skal ha noen virkning?? Dessuten er hun utrolig trøtt i 18-tida, så det er et styr å holde henne våken. Kunne kanskje gått tur om ettermiddagen, slik at hun fikk sove en lur da, og så lagt henne nærmere 21, men vil ikke det heller. Det er utrolig godt å ha den kvelden for seg selv! Tror faktisk at jeg foretrekker å stå opp tidlig, framfor å ha henne oppe til langt på kveld. Er nok A-menneske, både jeg og dattera mi :-) Skulle gjerne fått henne til å sove LITT lenger, f.eks. til 6.30-7.00. Det tenker jeg er en grei tid å stå opp på. Det er jo på den tiden vi må stå opp når hun skal begynne i bhg om noen måneder.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #9 Skrevet 24. mai 2007 Hvordan gjorde du det da vi gikk fra vintertid til sommertid da. La hun seg 17 på vintertid og 18 på sommertid eller har du justert døgnrytmen hennes 1 time nå når vi bruker sommertid? Klokkeslettet hun våkner på er vel gjerne basert på elementær matte. Leggetid + søvnbehov = MORGEN Du må skille mellom ditt behov for at babyen sover og babyens behov for søvn og forsøke å finne en døgnrytme som passer begge.
meg og jentene Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 Ja, det går nok for de færreste å både få tid for seg selv om kvelden OG god sammenhengende søvn OG slippe å stå opp tidlig om morgenen... Dessverre. Så hvis du egentlig er A-menneske, og synes tid for deg selv om kvelden er viktig, så må dere kanskje bare fortsette å stå opp så tidlig. Eller at du forskyver rytmen bare litte grann:-) Det har jeg tenkt å prøve å gjøre etter tipsene du har fått her, for vi har nemlig samme problem med lys våken baby kl 5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå