Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #1 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei! jeg har termin 17. juni, og har ikke nerver til å lese noe (nesten) om selve fødselen og hvordan man gjør ting og tang med tanke på sykehus ol.. jeg har skikkelig legeskrekk og sykehusskrekk, men har begynnt å innse at jeg burde finne ut litt av hver nå snart! Vil noen hjelpe meg?? Ikke skriv ting som kan skremme meg, det kommer jeg ikke til å takle..hehe.. er en stor pyse nå for tiden Jeg skal føde på sykehuset i Stavanger.. Når skal man gå og få omvisning på sykehuset, og å skrive sjornal? Hva er nummeret til sykehuset? Hvilke valg kan jeg ta, og hva bør jeg ikke gjøre med tanke på selve fødselen? Jeg vil ikke sove alene på sykehuset, er det muli at min kjære kan sove sammen med meg? og får jeg ha babyen hos meg så mye jeg vil, eller er det faste tider ol ? En annen ting jeg lurer på er å sette i gang fødselen.. det hadde vært fint å føde ca 1 uke før termin.. er det dumt å tenke slik?? det har med fritiden til min kjære å gjøre pluss at det blir mindre mas fra familie og andre om jeg føder litt tidligere.. jeg vil ha en stund alene med barnet før familie skal komme og bo hos oss for sommeren.. tror det kommer til å bli mye mas og stress da Hva gjør jeg for å sette fødselen i gang noen dager før termin? vertfall prøve på det.. hva er det negative ved å gjøre de forskjellige tingene?? jeg lurer på så mye, men tør ikke lese mer om det.. vil ta smertene og det skumle som det kommer, for jeg får ikke sove om natten når jeg leser ting jeg ikke takler å vite.. hjelp meg vær så snill.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9391760-%C3%A5-f%C3%B8de-p%C3%A5-sus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kruella Skrevet 24. mai 2007 #2 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei! Eg har ikkje føda sjøl, men ska føde på fødeloftet på SUS ca 12.juli.. Eg fekk brev om innskriving på fødeavdeling for ganske lenge siden, for det ska du på ca 4 uker før termin. Rart at du ikkje har fått d?? Du bør ringe til fødeavdelingen, tlf:51519480/81 og avtale med dem! Det er en innskriving som det er satt av en halvtime til deg, og i følge jordmora mi så får du ingen særlig omvisning.. Eg vil anbefale deg viss du går til jordmor å be henne fortelle litt om fødselen og det du lurer på!! Tenk positivt, d går nok kjempebra, når ungen er ute har du glømt alt (jaffal tenke eg sånn)! Lykke te! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9391760-%C3%A5-f%C3%B8de-p%C3%A5-sus/#findComment-9395549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #3 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg hadde også lege- og sykehusskrekk, men glemte det når fødselen sto på, det var så mye annet å tenke på. og nei, det var ikke skikkelig ille eller forferdelig eller noe. tvert imot. jeg tenkte at det var greit å lese minst mulig av skrekkhistorier, for det er jo liten sjanse for at de hender deg. og det var helt riktig, her skjedde det ingen skumle komplikasjoner eller andre iforutsette ting. vi hadde ingen omvisning, de var ikke praksis på vårt sykehus (oslo). tror dessverre ikke at det hjelper at det hadde passet bedre med fødsel før termin, babyen blir i magen så lenge den vil,og det er vanlig med noen dager lengre, særlig for førstegangsfødende. selvsagt kan du teste ut noen av rådene, men tror ikke de har så mye for seg.. lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9391760-%C3%A5-f%C3%B8de-p%C3%A5-sus/#findComment-9436068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamamaren Skrevet 28. mai 2007 #4 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg har et ganske avslappet forhold til fødselen. Var på fødselsforberedende kurs, hvor de var veldig positive, og understreket gang på gang hvor fordelaktig det er å ha positive tanker om fødselen. Derfor holder også jeg meg borte fra skremselshistorier; det har ingenting for seg. I hvertfall ikke før en har født... På svangerskapskurset fikk vi omvisning på SUS. Det vil jeg virkelig anbefale. Det avkrefter stygge myter som at en kan høre hyl i gangen og slikt. Sånn er det ikke! Fine rom, godt utstyr, hyggelig personale og fint sykehus generelt :-) Jeg vil anbefale deg å ringe føden og be om å få se fødestuene/fødeloftet. (Regner med det er gratis) Ring på forhånd, så du vet om det er noen som kan ta imot deg, og om det ikke er hektisk den dagen/kvelden. Ta med deg følget også, så han/hun får se, og være forberedt selv :-) Tror du vil ha godt av det. -hjelper deg å slappe av, og ikke la fantasien løpe løpsk nå når det nærmer seg. Om du var på ordinær UL skal de ha bestilt time til journalskriving for deg. Det hadde de antakeligvis glemt for meg, for jeg måtte oppsøke dem selv. Ringte ned og spurte, så fikk jeg time et par uker etter. (hr termin 21. jun) Anbefaler å ringe nå om du ikke har fått time i posten. Snakk med jordmor/lege om det og, hvis du lurer. Det er ganske greit å ha vært innom -om ikke nødvendig?. Grunnen til journalskriving er at du kan få ytre ønsker ang fødselen for en jordmor, både ang. smertestillende, og evt. andre ønsker) Kan i tillegg anbefale deg samtale med jordmor på sykehuset. Slik kan de være obs på at du har sykehusskrekk, og kan behandle deg med spesiell omhu. Ei venninne av meg fødte der for et par år siden med sykehusskrekk, og hadde en nydelig opplevelse! Derfor er det veldig greit at de vet om det... Mannen din kan sove på sykehushotellet med deg for i underkant av 300 kr natta m/frokost, om det er ledig dobbeltrom. For litt mer (husker ikke hvor mye) kan også han få full pensjon. Der er det akkurat som et hotellrom hvor du har barnet med deg hele tiden (om alt står bra til). Du kan ringe på hjelpepersonell om du trenger noe (ring-det er det de er der for), skulle det være hjelp med barnet, deg selv, eller noe du lurer på :-) Du får komme til sykehushotellet om du er god nok til å gå dit selv, og om du har klart å urinere etter fødselen. Kanskje er det også restriksjoner om barnet ikke er helt friskt, jeg er ikke sikker. Barnet kommer når det kommer. Er nok ikke så mye å gjøre med det. Du kan jo prøve deg med slike kjerringråd som Bim flyter over med; bringebærbladte/-kapsler, løpe, hoppe (ikke bra, pga fare for å løsne morkake?), løpe i trapper, sex (skader jo ikke ;-), lakserolje og mye mer. Det jeg ikke vil anbefale, og som sikkert ikke vil kunne gjennomføres, er drypp på sykehuset for å sette igang fødselen. Da blir riene mer unaturlige, og fødselen kan føles feil. Det er i hvertfall hva de sa på svangersk. kurset... Det ble langt dette... Jeg har ikke født selv, det skal sies, men jeg kan videreformidle det jeg selv har hørt fra dem som jobber med dette, og egne erfaringer rundt det jeg har sett og gjort selv. Vi har en vidunderlig tid i vente! Det er bare å glede seg! Husk at smertene er midlertidige, og ikke meningsløse. Husk også hva de fører til! -Verdens beste barn skal komme til verden! Vi er ikke på sykehuset fordi vi er syke, men som en sikkerhet. Gled deg! Deg gjør jeg! Håper dette har hjuøpet litt, selv om det var langt... Lykke så masse til! -Kanskje vi sees på sykehuset? ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9391760-%C3%A5-f%C3%B8de-p%C3%A5-sus/#findComment-9439225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå