Gå til innhold

Se hit!!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en liten ekstrajobb som gir ca 3000 i mnd, jeg kan motta både foreldre penger og stippend fra lånekassen i permisjonsåret sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for å få foreldrepenger må du tjente mer enn engangsstønaden.

de regner ut i fra inntekt 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon,

dvs da 3000x6 = 18 000.

(jeg mener dette stemmer, men sjekk for sikkerhetsskyld nav.no)

i tilfelle, så lønner det seg for det å søke om engangsstønad i stedenfor, som er på 33 000. disse pengene får du da utbetalt på en gang, i stedenfor småbeløp delt utover. I tillegg får du fødselsstipend i 42 uker, dersom du har mottat lån/stipend 6 av de 10 siste mnd før permisjon.

Denne stønaden blir utbetalt som normalt med studielån, bortsett fra at alt er stipend.

Skrevet

men er du sikker på at det ikke skal være 3000x12? tenker på at jeg skal ha utbetalt snittet hele permisjonstiden, da vil det i så tilfelle bli 36000..

Skrevet

Dette står det på nav.no:

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

* sykepenger

* foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

* svangerskapspenger

* dagpenger under arbeidsløshet

Grunnbeløpet er no på 66 812 kr, så du må ha tent over 33 406 kroner det siste året - då kan du søke om foreldrepengar i staden for eingangsstønad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...