Gå til innhold

Ul på første svangeskapskontroll??


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal på svangerskapskontroll på tirsdag hos fastlegen. Får vi høre hjerteslag, eller ul??

 

Vi skal ikke bestille privat ul, men jeg lurer sånn på om vi får vite at om alt er i orden? på hvilken måte?

 

Legen jeg var hos da jeg fant det ut var utrolig dårlig til å si noe om hva som skulle skje frammover, så vi har liksom ingen peiling...(heldigvis ikke fastlegen min)

 

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ingen ekspert på dette, men føler du burde få et svar i alle fall.....

Ta med deg urinprøve, den vil vise legen at du er gravid og om du har bakterier, protein eller sukker i urinen.

Det jeg tror legen din gjør (det min har gjort) er å stille deg endel spm slik at han kan fylle ut helsekort for gravide. Han veier deg og spør om høyden din, siste mens, sykdommer osv.....

Han vil kanskje deretter ta noen blodprøver og sende inn.... samt måle blodtrykket ditt...

Har du ikke tatt prøve av livmorhalsen de siste tre årene vil han nok vurdere å gjøre dette også mens han tar en liten sjekk av underlivet ditt...

Ang UL; Vanlig UL finner sted i uke 17-19. Er det noe som tilsier at du skal få en tidlig UL, feks blødning vil legen henvise deg til dette hvis han ikke har UL apparat selv....

Hjerteslag kan sees på innvendig UL rundt uke 6. Når man kan lytte på det utenpå magen er jeg ikke helt sikker på, men mener å ha hørt noe om rundt uke 13.... Varierer sikkert litt fra person til person ettersom når livmoren kommer opp av bekkenet....

Dette ble et langt svar.... Håper det hjelper deg litt. Mulig du visste mye av dette?

Masse lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...