Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til spania i sommer, trengeren babyen eget pass eller holder det med å få han skrevet på mitt? Ordnes dette hos politiet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må ha eget pass,man får ikke skrevet inn barn i passene sine lenger! Ordnes hos politiet ja. Tror det koster 420, hvis jeg ikke husker feil!

Skrevet

Er slutt med at barna står i passet til foreldrene så han må nok ha eget ja. Dette fikser du hos politiet, koster 420 kr(tror jeg det var) og varer i 2 år. Har akkurat vært å fiksa til gutten min :) Husk at dersom pappan ikke er med når du skal søke om pass må du ha med fullmakt fra han samt kopi av hans leg.. Alt står på politiets nettside :)

Skrevet

Må¨man det ja! Syns at jeg hørte veldig nylig at de kunne skrives inn på foreldres i mange land i europa. Er dette helt nytt eller?

Skrevet

Takk så mye for svar dere! Da skal han få et pass, så nusselig he he...

Skrevet

Ja, de må ha eget pass, og det koster foreløpig 420 kroner. Ta med det babyen, passbilde (strenge krav til bilde, så vi gikk til fotografen), og helsekort (pga lengdemål) og gå til politi. Husk penger. Du får det i posten etter 2-3 dager.

Skrevet

Om det ikke haster så settes prisen på barnepass ned til 270 kr i løpet av juni (tror jeg leste "senest 29.juni")

Skrevet

Så bra! Reiser i begynnelsen av juli så da kan jeg kanskje vente? Hvis det bare tar 2 dager før det kommer mener jeg?

Skrevet

Jeg ordna pass til mathias i går, koster 420 kroner. Trengte ikke helsekort eller sånn. Men dåpsattesta kan være lur å ha med. står at man skal ha med det til små barn.. men de tittet ikke på den da..

Skrevet

hmm....vet ikke om jeg hadde turt å satse på det, kan visst ta opptil tre uker i travle perioder...

Skrevet

Dåpsattest? Skal se om jeg finner det, men hva med de ungene som ikke er døpt da?

Skrevet

Du bør høre med politikammeret der du bor hvor lang tid det tar, her i Oslo tar det minst 12 dager, mitt tok 14 dager (for to år siden). Ville ikke satset på at det holdt å bestille det etter 29. juni hvis du skal reise i begynnelsen av juli. Les på politi.no om pass til barn, der står alt du trenger å vite. Begge foreldrene må være med, ev må du ha fullmakt fra pappaen.

Skrevet

Fødselsattest er legitimasjon til de små, i denne forbindelse. Der står personnummeret.

Begge foreldre må møte opp, evt må den andre ha med bekreftelse fra den andre foreldren, som er datert, og legitimasjon med bilde og signatur (både egen og den andres).

Varigheten på passene varierer, men for de minste er det gyldig i 2 år.

Det er mulig prisen går ned 1. juli, men det er enda ikke avgjort. Politiet garanterer at man skal få passene innen 10 dager, leste jeg nettopp.

Skrevet

jeg har ingen dåpsattest heller.. hmm, men fødselsattest virker vel??? hva gjør de med bildet?? siden det er så mye regler nå om hvor mye av ansiktet som skal synes og alt det der.. leste at det også gjelde spedbarn.. må man gå til fotograf eller noe??

kan jo ikke sette ungen på krakken i en fotoautomat.. hehe

Skrevet

fødselsattest funker fint. men vi fikk pass uten å vise fram fødselsattest, vi hadde ikke fått den når hun fikk pass. Vi tok bilde hos en fotoknudsen butikk. Kosta 100kr, men hadde kosta MYE mer om vi skulle prøvd i fotoboks. Tok vel 10bilder før vi fikk ett som kunne brukes

Skrevet

Jeg tok passbilder av minsten her en dag. Fotografen sa at det var like strenge krav til bildene av babyer som til voksne, så jeg stod og holdt ham foran en hvit vegg mens hun tok bildet. Noe som tok litt tid, da det var mye interressant for en liten å se på... Tungt! Men bildene ble flotte!

Skrevet

Vi tok passbilder hos politiet, kostet 100 kr, men da fikk de det slik de ville.

Skrevet

På grunn av stor pågang ved passkontorene i sommersesongen, er leveringstiden for pass i en del tilfeller lenger enn garantitiden på 10 arbeidsdager. Derfor er det viktig at du søker om pass i god tid før du skal reise, helst så lenge som tre uker i forveien.

Kopiert fra politiets sider... Eh, lenger enn garantitiden? Hmmm, noen som skjønner den eller he he...

Skrevet

Jeg trengte ikke fødselsattest til lillemor. Hadde tatt det med i tilfelle for jeg tenkte på fødselsnummeret, men de så bare på helsekortet. (Fødselsnummeret står forresten på helsekortet også). De spurte i midlertid meg om legitimasjon, og fikk visstnok opp henne gjennom meg. Det holdt også med bare min underskrift. Før i tiden tok det opp til 3 uker å få pass, men ikke nå lenger...

Skrevet

hehe den var bra...

Skrevet

I Schengen kan alle reise uten pass, men skal man vise leg f eks hotell osv er pass eneste gyldige id.

Vi tok bilder hos fotografen, vi la junior på et lerret på gulvet og viftet med noen leker som pep..han kikket opp og vi fikk et perfekt (alvorlig) bilde av han.Et passbilde med en smilende baby er nemlig ikke gyldig!

Puhh..skal ikke være lett!

Skrevet

Men man trenger legitimasjon å vise flyselskapene likevel, når man skal reise utenlands.. Og de små har jo ikke bankkort eller sertifikat å vise fram..

Skrevet

Riktig som rødhette sier, om fly og legitimasjon. Munnen skal visst også være igjen på bildet.

Skrevet

jeg var og ordnet pass til meg og minsten i begynnelsen av august i fjor. Etter at det hadde stått flere historier i avisen om hvor lang tid det tok tenkte jeg å være ute i god tid, vi skulle reise i slutten av september. Passene kom i posten etter to dager:-)

Vi tok bilde hos fotograf. Man skal ikke smile, bildet skal være tatt rett forfra og begge ørene skal vises. Jeg satt og holdt han på fanget med et hvitt pledd mellom han og meg. Jeg måtte støtte opp hodet hans, holdt det ikke selv ennå da. Hans bilde ble godkjent av politiet men ikke mitt:-) måtte ta nytt på passkontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...