Gå til innhold

Herpes og keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsfødende og har herpes. Det har jeg hatt i 8 år! Første utbruddet mitt var kjempe ille og siden har jeg hatt kanskje ett lite ett i året. Jeg har informert samboer, lege og jordmor om dette, og det står i papirene mine MEN alle unntatt en litt skeptisk samboer mener at det ordner seg og jeg SIKKERT skal føde normalt. Så prater jeg med en annen jordmor som fortalte at alle som har utbrudd under fødselen tas keisersnitt, og at jeg burde forberede meg på at det kan hende utbrudd oppstår.

Jeg blir KJEMPE stresset, for jeg er allerede så redd for denne fødselen (føler meg helt teit når jeg sier det men jeg er skikkelig stresset) og føler nå at jeg ikke klarer å forbrede meg i det hele tatt for det blir så mye "hvis atte blabla da skal du.....". Går det ann å kreve keisersnitt? Hjelper disse herpes kurene noe? Min vanlige jordmor er ganske inkompitent og legen har alltid MASSE å gjøre. Er så bekymret for at jeg ikke får den hjelpen (enten med kur eller hva det skal være) som jeg burde hatt.

Noen som har noen forslag om hvor jeg hendvender meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9389177-herpes-og-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har også herpes,hatt 10år.men har hatt utbrudd nå 2måned,av og på ,blir ikke bedre når det er utflod hele tiden.nå bruker jeg asiclovir kur.fire uker før termin begynte jeg dette og ikke blitt bra igjen:(slitsomt.har 2 uker til termin.har vært på sykehuset i dag og snakket med lege der.vi bestemte at fødselen kan starte vanlig og hvis jeg har utbrudd fortsatt skal det blir KS.vil ikke smitte dette til barnet.

Hei!

Forstår at du er kjempestresset. Det var jeg også med mitt 1. svangerskap. Tenkte på herpesen konstant. Bodde da på et mindre sted og følte at jeg var spedalsk fordi legen min aldri hadde hatt noen pasienter med herpes. Fikk ingen kur før fødsel, men ble undersøkt av gynekolog da jeg kom inn på føden (også for å berolige mannen min).

Med nr. 2 tenkte jeg ikke så mye på det.

Nå skal jeg ha nr. 3 og bor i nærheten av Oslo. På sykehuset spurte de om jeg hadde fått resept på en kur. Snakket med legen min, men det var ikke noe hun kjente til. Jeg foreslår at du ringer sykehuset ditt og får snakket med jordmor/gynekolog der. Hvis du hører til et lite sykehus ring til føden på et større sykehus i Oslo eller Bærum. Der har de godt kjennskap til dette. OG prøv å slapp av.

Lykke til

jeg har termin om 2 uker.har hatt herpes 10år,men har utbrudd nå.bruker asiklovirkur nå.men blir ikke bedre når det er våt der nede hele tiden,heh.har snakket med legen og avtalt med sykehuset at det blir KS hvis jeg ikke blir bra før fødselen starter.noen andre i samme situasjon,hva tenker dere da?jeg vil ikke fød vaginalt hvis jeg har utbrudd.

• 4 uker senere...

Annonse

Heisann! Jeg fikk herpesutbrudd ( 2 gangsutbrudd) på termindatoen...! Gikk heldigvis 2 uker over termin. Fikk også gått på 2 kurer. Jeg hadde fremdeles sår da jeg fødte. Det var en vanlig vaginal fødsel. Det er dette som er anbefalt. Det er som regel bare ved 1.gangsutbrudd at man tar keisersnitt. Du bærer jo allerede med deg antistoffer som morkaken har passert videre til barnet ditt.

Man skal imidlertid ikke sette på en elektrode på barnets hode, om fostret skal overvåkes ( noe de ofte blir), men heller ha et bånd over magen. Dette er for å minske risiko for eventuell smitte. (elektroden blir jo satt fast i hodet og inn i huden...)

Jeg snakket mye med barnelege i ettertid fordi jeg var redd. Men alt gikk kjempe fint, barnet er friskt, og følge barnelegen er det uhyre sjelden at det faktisk blir overført smitte.

De neste dagene etter fødselen ble det dessutten tatt blod og bakterieprøver fra barnet mitt, så man er godt passet på!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...