Gå til innhold

RTG av hofte ved 4-5 mnd alder

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fant dette i et tidligere innlegg. Det står fler slike vinkelen der. Jeg er ikke spesielt klok på dette. Har en følelse av at graden av alvorlighet også varierer litt med hvilken lege du snakker med.

* Us. av barn som putebehandles: Alle barn kommer via barnepol.

* Alfavinkel < 55 grader: Fortsatt putebehandling i 2 mnd. og da rtg. kontroll.

* Alfavinkel 55-60 grader: Fortsatt putebehandling i 1 mnd. Foreldrene seponerer da puten selv.

* Alfavinkel > 60 grader: Seponere pute.

hei clio!

ble visst anonym istad jeg..er ei på barselgruppa som har ei datter som fikk skinner for to dager siden pga sen oppdaget hd..hun hadde ujevne hudfolder på lårene,men kun derfor det ble oppdaget.. fin bevegelighet i begge hoftene! hun var på rtg og fikk beskjed om at hofta ikke var helt bra - 35 grader..

de gradene over blir tatt på UL, jeg lurer på RTG.., finner ikke noe på nettet, kun at det skal være under 30 for å være normal..

hun skulle ikke ha skinnene så lenge da..bare spør for å kunne formidle videre til henne;)

hvordan går det forrsten med datteren din sine hofter??

jeg hadde rett jeg, og Hannah sine hofter var helt fine på rtg kontrollen - jeg avsluttet behandlingen selv etter 6-8 uker pga følte vi fikk puta uten å trenge den..deilig å være ferdig med det altså, var så deppa og nervøs for at jeg hadde gjort noe dumt, men fulgte bare magefølelsen..

klem fra hannah og

Hei!

Jeg er visst ikke helt våken, så ikke at det ene var røtgen og det andre var UL. Tåler vist ikke å jobbe igjen...Vi skal på kontroll igjen i juni, men vet ikke når. Ringte og ettrlyste time idag, og sykehuset hadde glemt oss.....De tør ikke slippe oss helt, Men vi bare trener, men ortopeden tror vi bruker skinne. Han er veldig fornøyd med utviklngen :)

Det som forundrer meg er uttalelsene fra røtgen (radiografen?) For 3 månder siden ble det påpekt minimale forskjeller, og jeg sitter med en følelse av at hvis jenta mi ikke hade hatt en hoftehistorie ville hofene ha gått igjennom som normale. Men, men vi trener og venter med spenning på neste kontroll.

Så flott forresten at datteren din er bra.

Klem fra

Annonse

Disse gradene igjen ja:) Jeg blir så sinnsykt oppgitt over at legene ikke kan ta seg bare 2 minutter til å forklare littegranne til oss foreldre, hadde ikke kosta dem noenting!!! Grrrr...

Hvertfall. Da snuppa fikk gips var hennes hofte 34 eller 36 grader, husker ikke helt. Og det var visst ganske ille. I tromsø sier de at de ikke gir seg med behandlingen før hoften er undre 25 grader, andre steder sier de visst 30... Litt rart, men det er nok fordi ikke kun vinkelen avgjør hvilken behandling som iverksettes. Behandlingen avgjøres jo også på grunnlag av om hoftene er stabile eller om de er helt eller delvis ute av ledd, om det er god eller dårlig bevegelighet, osv... For vår del ble nok behandlingen så omfattende fordi snuppa knapt hadde bevegelighet i hodteleddet og hofta var sklidd ut av ledd og opp i kroppen.

Din venns baby har jo en "høy" vinkel, men siden babyenhennes har god bevegelighet antar jeg at hofta ikke var ute av ledd og var ganske stabil. Da blir behandlingstiden kortere og mindre omfattende. Som legen sa til oss er ikke vinkelen nødt til å være perfekt før man avslutter behandlingen, så lenge hofta er helt stabil på plass, for da skal visst ledde utvikle seg selv etter hånd-i-hanske prinsippet...

Vet ikke om de ble mye klokere av dette, men mer enn dette vet ikke jeg:) Hils vennen din å si lykke til, det går nok kjempefint!!!

Litt mer var det visst likevel. I epikrisen til snuppa etter gipsinga har legen skrevet at "hofteskålen var svært steil".. Tror han referere til vinkelen da, så en vinkel på 35 grader er nok i utgangspunktet alvorlig. Men som sagt over, det er så utrolig mange andre faktorer som spiller inn, og vinkelen er kun en av disse:)

Ja, takk for svar lille-snupp, ble klokere;) det med at hofta er steil vil nok si at vinkelen er for stor ja - og desto større vinkel, desto større risiko for at "hofta går ut av ledd"..

Er helt enig med deg at legene kunne gitt mer informasjon om hva dette dreier seg om..og hvordan det ligger ann.. - man ser tydelig her inne at det er mangel på informasjon - og at dette kun skaper frustrasjon hos oss mammaer..SOM BRYR OSS; OG ER BEKYMRET - for det er faktisk det kjæreste vi har det dreier seg om!!

men slik jeg forsto det, var det kun de ujevne hudfoldene som var symptom på at det kunne være hd..så det er jo et godt tegn;) hun regnet med å måtte ha skinne i 12 uker..hele sommeren blir jo det da, men i ettertid ser jeg jo selv at dette her bare er en liten bagatell - vi har barn som blir friske..ikke alle har det..men selvfølgelig ønsker man jo at alt skal være bra.og ingen kan arrestere eller dømme oss for å tenke slik;)

Min oldemor bodde forresten oppi Tromsø, i Lyngen om det sier deg noe? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...