Gjest Skrevet 23. mai 2007 #26 Skrevet 23. mai 2007 Jeg er ikke imot... (men det kommer an på definisjonen av skrikekur!!!! for dem er det mange av.) Jeg er riktignok imot skrikekur etter den definisjonen som er blitt gitt her inne tidligere.
Gjest Skrevet 24. mai 2007 #27 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er for best mulig behandling av barnet, utfra hvert enklet barns behov og utvikling. Det betyr at for noen barn er det helt uaktuelt å ligge alene å gråte før de skal sove. Mens for andre barn er det en god ting at de får ligge litt alene uten stimuli og sutre/gråte litt før søvn. Jeg er så heldig at jeg har 2 vidt forskjellige barn. Den første kunne jeg ikke komme på tanken å prøve å få til å sovne på eget rom ved hjelp av f.eks Ferbers metode. Han var veldig nærhetssøkende og morsjuk, og hvis han gråt litt alene eller sammen med en annen enn meg,kunne jeg bruke timer på å roe ham. Ergo han trengte nærhet, så vi praktiserte samsoving i nesten 2 år. Da gav han tydelig tegn på at han var klar for å sove alene. Nr 2 er helt anderledes. Vi har praktisert samsoving i 6-7 mnd, og så begynte han å gi tydelig tegn på at han ikke ville sove sammen med oss lenger. Han har aldri vært særlig nærhetssøkende. Han har alltid hatt behov for mørkt rom, stillhet for å roe seg (evt amming/byssing). Og han har alltid smågrått før han har sovnet. Jeg gjorde med han som med eldsten, og det funket stikk motsatt, alt ble verre. Hs foreslo Ferber, som jeg i utgangspunktet er skeptisk til. Vi gjorde en del undersøkelser på nett, og valgte en Ferber metode som ikke har så mange minutter borte fra barnet. Denne såkallte skrikekuren, gav resultat fra dag en og var akkurat det som passet vårt barn best. Så jeg er vel hverken for eller i mot, har lært at bastant holdning til råd og veiledning ikke nødvendigvis er det beste for familien.
OsloMor Skrevet 24. mai 2007 #28 Skrevet 24. mai 2007 Min erfaring er at det funker, så jeg er FOR!! Får ikke angst selv om barnet gråter litt fordi det ikke vil sove når det er trøtt
Freyja Skrevet 24. mai 2007 #31 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er for men med måte da.. Den skal utføres til helga her i huset.. Nå er jeg lei av å stå opp hundreogørtåførti ganger pr natt for å gi smokk. Han spiser så godt på dagen at det ene måltidet kan fint kuttes ut. Har prøvd alle metoder som jeg kan komme på og det har ikke funka for oss. Så her må vi nok ty til ferbers metode... Men det er ikke alle barn man kan gjøre dette på! Man må prøve seg frem..
Gullfiskkammerat og Iselin Skrevet 24. mai 2007 #33 Skrevet 24. mai 2007 Imot. Tror ikke jeg hadde hatt hjerte til det, selv om det sikkert funker.
Vildur Skrevet 24. mai 2007 #34 Skrevet 24. mai 2007 Jeg tror det er veldig lett å si at man er i mot når man ikke har problemer med sovingen! Teori og praksis er to vidt forskjellige ting her som med så mye annet. Jeg er IKKE for at barnet skal ligge alene og skrike lenge, men litt sutring må man tåle. Vet om mange som har måtte tydd til ferbers og som har løst søvntrøbbelet med den metoden, har ikke prøvd den selv.
ScaryMama Skrevet 24. mai 2007 #35 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er helt ekstremt i mot og tro meg, vi har problemer med sovingen! Men kommer likevel aldri til å velge den løsningen, da får mor heller være litt trøtt!
Babyfacepsycho Skrevet 24. mai 2007 #36 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er i mot det. Og det mener jeg at jeg kan si selv om vesla er flink til og sove. Når hun har hatt perioder som hun ikke vil sove så har jeg likevel aldrig latt henne ligge og skrike. Da har jeg tatt henne opp og holdt henne hos meg til hun har blitt så trøtt at hun har sovnet isteden. Etter et par netter så har hun igjen skjønnt det med at hun skal sove alene i sin egen seng, og det helt uten skriking.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #37 Skrevet 24. mai 2007 Synes denne passer seg som kveldens hete potet. Kan jo diskuteres i mange timer.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #38 Skrevet 24. mai 2007 jeg er for denne kuren. hadde veldig problem med sovinga i 3mnd så tok jeg meg taket å prøvde dette å da etter 2 dager så sovna han med en gang. nå sover han så greit. han er fornøyd, vi er fornøyd. å er så blid og fornøyd. men passet for oss er ikke sikker alle liker den. hører jo det på gråten. her er det bare sutring da ligger han men hvis han har vondt eller er redd så blir han tatt opp for trøst også sovner han igjen.
mammaentiltrulte Skrevet 24. mai 2007 #39 Skrevet 24. mai 2007 er fullstendig i mot denne skrikekuren
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2007 #40 Skrevet 24. mai 2007 Ser at det er flere som sier at de er for fordi den funker. Det er vel liten tvil om at den funker i de aller fleste tilfellene, men betyr det at den er bra for det?
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 24. mai 2007 #41 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er MOT, men det skal sies at mine barn verken har hatt kolikk eller vært noe skrikerunger.. Så kan jo ikke uttale meg om den siden av det å ha baby, blir man desperat så kan det vel hende man tåler litt mer enn man ellers ville gjort. Men nei, mine barn trenger ikke å skrike seg i søvn.. !
sirkelkatten Skrevet 24. mai 2007 #42 Skrevet 24. mai 2007 Sterkt i mot. Skjønner ikke at noen mammaer og pappaer har hjerte til å gjennomføre noe slik....
LivetErEnLek Skrevet 24. mai 2007 #43 Skrevet 24. mai 2007 Du skjønner ikke at mammar og pappar har hjerte til å gjennomføre noe slikt? Vel, tror de fleste som tar denne metoden i bruk, gjør det som siste utvei. Når du er så trøtt at du ikke ser land pga prekær søvnmangel over flere mnd, da har jeg ikke noe problem med å skjønne at noen bruker denne metoden. Selv har jeg vært så heldig at jeg har fått to barn med ekstremt gode sovehjerter og som har blitt født med en ferdig innstilt klokke som forteller dem når det er natta, så jeg har ikke brukt den.
OsloMor Skrevet 24. mai 2007 #44 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er en av de som er for skrikekuren, eller trøstekuren som jeg velger å kalle det. Synes overhodet ikke dette er hjerteløst eller dårlig. For mine barn er det mye mer hjerteløst å ha en mamma som er sur dagen lang pga. søvnmangel. Synes det mange mødre som overdramatiserer dette noe fryktelig, barn gråter når det er noe de ikke vil, og sove er som regel ikke høyest ¨på lista over morsomme gjøremål. Enhver mor kjenner barnet sitt best, og da må man jo bare stole på at hun gjør det riktige. Jeg går da ikke rundt og kaller alle som ikke har, etter min definisjon, ordentlige soverutiner på ungene sine hjerteløse og andre mindre flatterende saker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå