Gå til innhold

Trippeltest. Andre med erfaring?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok trippeltest, og svaret jeg fikk tilbake var at samleg risiko dor Ds basert på min alder var 1/164. Dette er lik utgangsrisiko som forespeilet ved veiledningen. Er det andre som har erfaring med denne testen?

Innimellom blir jeg fra meg i engstelse, og klarer ikke tenke på annet. Huff....høres mer ut som et klageinnlegg dette..... sorry :(

Fortsetter under...

Hei,

har bare vært borti duotest, men det går vel kanskje ut på det samme, ultralyd og blodprøve, men hva er det tredje de sjekker? Du har vel risiko som ei på 38-39 år, men du kan jo ta fostervannsprøve hvis du vil være helt sikker. Jeg er 42 når barnet blir født og fikk resultat på ca 1: 1700 etter duotest, men valgte likevel fostervannsprøve.

Jeg er 40 år og førstegangsfødende. Tok dobbelttest i uke 11. Flotte resultater på ultralyden og fikk en risiko på 1:600. Så kom svaret fra blodprøven og jeg fikk høy risiko for Downs 1:154. Ble kjempeengstelig. Betydde den "dårlige" blodprøven min at jeg bar på ett barn med Downs. Som svar fikk jeg at det kunne bety det men det trengte ikke å bety noe som helst. Fikk en ny ultralyd i uke 13 og fortsatt var nakkefold og neseben helt normale. Ettersom risiko for spontaabort ble høyere enn at jeg bar på ett barn med Downs valgte vi å slå oss til ro med funnene på ultralyd.

Hei, skjønner godt at du er litt engstelig. Nå er jeg ikke kjent med trippeltest, kun duotest - men der får en tilbud om fostervannsprøve hvis den samlede risikoen er på 0,5% eller over. Sånn som jeg ser resultatene dine er du på 0,6% og burde da fått valget om fvp eller ikke etter eget ønske. Ikke for å skremme deg eller noe, for 0,6% er fortsatt veldig lite - men siden du er engstelig likevel kunne du kanskje tatt en telefon til legen du var hos og undersøkt mulighetene. Fvp taes ikke før uke 15, vet ikke hvor langt du er på vei. Lykke til, husk at det går bra med de fleste!!

Er i uke 30, og fikk utregna at risikoen var 0,5%. Tok testen i uke 16, kunne tatt fv-prøve, men ikke fått svar tilbake på den før mellom uke 20-22, og da hadde det i tilfell kommet for langt til at man evt. hadde fått tatt abort, uten å gått rettens vei. Klart man tenker og grubler innimellom....ja! Og redd...ja!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...