Phiphi Skrevet 23. mai 2007 #1 Del Skrevet 23. mai 2007 må trolig ha ks på svangerskapsforgiftning. men har lest at det ofte er farligere for mor med ks, spesielt om hun er syk i tillegg.. noen her som har hatt svangerskapsforgiftning og fikk utført ks, og det gikk helt greit og rolig for seg? er så redd de skal drøye for lenge med å ta ut babyene sånn at jeg ender opp helt akutt.. men er bare ferdig med 28 uker så vil jo helst ruge lengre.. men er det farlig og ubehagelig for mor å ta ks når man har s.forgiftning? eller er det bare godt for kroppen? hvor syk må jeg bli før de forløser? dette ble mye... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9386625-blir-redd-jeg/
simo_04+07 Skrevet 23. mai 2007 #2 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg tok KS med første mann i uke 31 pga svangerskapsforgiftning. Vanlig med KS så tidlig, fordi dette er minst risikabelt for mor og spesielt for det premature barnet. Jeg hadde ligget inne til observasjon og gått på blodtrykkmedisiner i 12 dager da KS ble gjennomført. Da hadde jeg 3 i protein i urinen, blodtrykket 200/110 + ekstremt mye vann i kroppen (ekle utstående øyne). De begynte å ble engstelig for at jeg skulle få kramper. KS gikk veldig greit, men på grunn av blodtrykket lå jeg på intensiven/overvåkning i nærmere 13 timer, vanlig er 2-3 timer etter KS. Fikk ikke sett noe annet en bilder av gutten i mellomtiden. Man må regne med at man bruker litt lengre tid på å komme seg etter KS, enn for andre med et "vanlig" KS, da man har vært alvorlig syk. Ellers var jeg innlagt i en uke etterpå også, før jeg ble overført til barselhotellet. Dette ble litt rotete, men bare spør hvis du lurer på mer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9386625-blir-redd-jeg/#findComment-9387960
Phiphi Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 23. mai 2007 hei og takk for svar.) jeg har vært innlagt i 11 dager nå, 3+ protein, 160/110 i blodtrykk (men ofte 135/70 på morgenen..), ikke noe særlig vann i kroppen. jeg lurer på mye.. -hvordan følte du deg når du var på det sykeste? før ks altså. -fortell gjerne alt du husker rundt selve ks..har helt angst for alt (veneflonen,medisinene,kateter,romsteringen i magen, bli skjært i, følelsen av å være så dårlig osv), -er det forferdelig å være våken når de opererer? -blir man uvel? -hvor lenge gikk det fra du fikk s.forgiftning til babyen måtte ut? lurer på ALT med andre ord,hehe.. tusen takk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9386625-blir-redd-jeg/#findComment-9388557
Villeville Skrevet 23. mai 2007 #4 Del Skrevet 23. mai 2007 Heisann! Jeg fikk ks med gutten min pga svangerskapsforgiftning i uke 28 og hadde da masse vann i kroppen, høyt BT 200/110 og +3 på blod og protein i urin. Før KS var jeg ganske pjuskete, tungpustet, ekstremt trøtt, litt hodepine, trykk for brystet og pusteproblemer. Samtidig skjedde alt dette så gradvis at jeg selv ikke helt skjønte hvor ille det var, men alle rundt meg var veldig bekymret. Så også rett og slett ikke ut pga alt vannet i kroppen. Natten før gutten min ble tatt ut sluttet BT medisinene å virke og BT seg fortere og foretere til de plutselig fant ut at nå måtte han ut. Da hadde jeg lagt 17 dager på obs. Det hele skjedde da ganske fort og det gikk ca en time fra ks ble avgjort til veslegutt var født. Var så vidt pappaen rakk å bli med:-) Før de satt i veneflonen fikk jeg bedøvelseskrem så det var ikke så ille. Det samme fikk jeg i ryggen der de satt epiduralen og denne gangen merket jeg heller ikke at den ble satt. Ikke kateteret heller. Det setter dem i etter at epiduralen har begynt å virke. Man kjener hele tiden at noen gjør noe med deg, men har ingen smerter. Romsteringen i magen etter at sønnen min var ute og syingen var kanskje det unerligste, men heller ikke det gjorde vondt. Var bare rart... Guttten min var 1000gram. Jeg var utrolig glad for å være våken under ks. Jeg fikk holde gutten min med en gang han kom ut og han skrek og fikk også holde ham etter han var stelt, målt og veiet før de tok ham med til nyfødtposten. Det var jeg så takknemlig for fordi det nå gikk 1 1/2 døgn før jeg fikk se ham på annet enn bilde igjen. Måtte ligge så lenge på intensivavdeling etterpå. Fikk en umiddelbar følelse av "letthet" etter de to første døgnene. Pusten ble nomal, BT sank noe og de "tappet" 9 liter vann ut av med slik at jeg ble 15 kg letter på et par dager. Følte meg altså generellt myyye piggere etterpå og hadde tilogmed overskudd:-) Håper dette var til hjelp for deg:-) Lykke til og husk kamera slik at du har noe å se på på intensivavdelingen:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9386625-blir-redd-jeg/#findComment-9389071
Phiphi Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 23. mai 2007 tusen takk for svar, det hjalp mye. må jeg be dem om å sette inn kateter etter spiralbedøvelsen eller gjør de det automatisk? godt å høre at emlakrem funker for jeg synes veneflon er så vondt! tror du man kan få beroligende ? hvordan gikk det med lille klumpen din på 1 kg da?.. stakar liten Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9386625-blir-redd-jeg/#findComment-9389400
simo_04+07 Skrevet 23. mai 2007 #6 Del Skrevet 23. mai 2007 På det sykeste, hadde jeg hodepine, pga alt vannet. Følte meg ikke så dårlig, MEN SÅ jeg var syk i speilet. I uke 28 hadde jeg begynt å få vann i kroppen og litt høyere blodtrykk (undertrykk på 85) Uke 30 ble blodtrykket målt til 200/105. Selv med blodtrykkmedisiner fikk de ikke trykket ned. Hadde 3+ i protein og blodtrykk på 200/110 så lenge jeg var innlagt. Fikk ikke ha besøk (men unntak av mann) og ikke kun stå opp for å spise. Følte jeg ble jaget tilbake av jordmora med blodtrykkmaskinen med en gang jeg hadde svelget maten. Gutten ble forløst i slutten av uke 31. Litt dysmatur (1400 gram og 42 cm) Fra selve KS, husker jeg at jeg var "hysterisk", mannen synes jeg var ganske fattet og rolig, men jeg følte det ikke slik. Sykehus angst. Fikk spinalbedøvelse, den grudde jeg meg skikkelig til, da mener jeg skikkelig, det kom mange hysteriske tårer og annet "babbel" men det var som et lite stikk i ryggen. Gikk bra. Når bedøvelsen virker, kjenner man at man blir tatt på, men ikke at det gjør vondt. Dette er en merkelig følelse og det tok litt tid før jeg skjønte at den hadde begynt å virke. Når jeg var klar, ble keisersnittet utført, merket at de "jobbet" med magen, men det gjorde ikke vondt. Kjente at de tok gutten ut + hørte det. Ligger med et forheng ved puppene og ser jo ingen ting. Selskap av mann, samt anestesisykepleier og anestesilege som så over forhenget og fortalte hele tiden hva som ble gjort. Det var veldig betryggened. Når gutten var ute, hørte jeg et lite skrik før de forsvant ut med ham til barnelegen. Mannen min fikk tatt et bilde av ham naken uten slanger og ledninger etc. før han ble sendt til nyfødtposten. Jeg fikk ikke sett ham. Jeg ble uvel og spydde når de sydde meg igjen, men tror bare det var lettelse over at det var over. Tror jeg var kvalm og uvel av bekymring. Blir fort uvel og kvalm når jeg blir redd og engstelig. Og det var jeg iallefall der. Tåler jo ikke å fly en gang.... gjør det, men spiser ikke noe før etter at jeg har flydd..... Ellers hadde jeg flere samtaler med lege fra nyfødt posten mens jeg var innlagt. Samt at mannen min og jeg hadde omvisning på posten og fikk se en baby på den størrelsen vi kunne forvente oss å få. Dette hjalp en del, men jeg må ærlig innrømme at jeg sov veldig dårlig når jeg var innlagt. Var redd og tenkte masse på hva som kunne gå galt og gråt med i søvn hver kveld. Men alt gikk veldig bra selv om han hadde pusteproblemer å lå med respirator i nærmere en uke. Først da fikk vi ta han ut av kuvøsen. CPAP i to uker etter det. Kuvøse i tilsammen 3 uker. Etter det var det klær og seng i 3 uker før vi fikk reise hjem. Nå er han en sprek 3 åring, som er opptatt av at han skal bli storebror Ønsker deg lykke til og det er bare å fortsette å spørre hvis det er noe mer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9386625-blir-redd-jeg/#findComment-9389586
Villeville Skrevet 23. mai 2007 #7 Del Skrevet 23. mai 2007 Heisann! Veslegutt som var 1010gram da han ble født hadde litt pusteproblemer i starten og brukte CPAP i nesten 7 uker. 4 uker lå han i kuvøse og 4 uker i seng og med klær på før vi fikk dra hjem vel 4 uker før termin. Da var han 2.2. kg:-) Det første året lå han litt etter i størrelse og utvikling men tok seg inn igjen da han var rundt ett år. Nå er han 2.5 år og heller tidlig ute for alderen. Han er 94 cm høy og 12 kg, snakker, springer, synger teller til 20 og kan navn på fargene og noen bokstaver. Er sosial og aktiv og ellers som alle andre 2 åringer:-) Har svangerskapsforgiftning i dette svangerskapet også, men får veldig tett og god oppfølging og er ikke spesielt bekymret siden alt gikk så bra sist. Håper det går godt med deg og babyene. Hvor langt er du kommet og hvor store er de? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9386625-blir-redd-jeg/#findComment-9391251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå