Gå til innhold

oppbevaring av mme

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du blander pulver og vann hjemme og tar med ut holder det ikke mer enn en time i romtemperatur. Hvis du har det i kjølebag som er kald nok holder det et døgn visstnok.

Da jeg kjølte ned ferdigblandet melk, lot jeg det først stå litt på benken til det var mer avkjølt, så satt jeg i kjøleskapet. Du kan også sette rett i kjøleskapet, tror ikke det har noe å si. Bedre å sette kaldt enn at det blir stående for lenge på benken.

Hvis jeg var deg ville jeg heller målt opp pulver på forhånd i et lite beger eller i f.eks Avent sin pulverdispenser (har brukt den mye, syns den er veldig kjekk, kan ha 3 doser med pulver i den og du får den i dagligvarebutikker). Så kan du f.eks ta med en liten termos med varmt (kokt) vann. Vet ikke om du koker alt vannet, her jeg bor behøver man ikke det ifølge hs, spør der. Er du i nærheten av springvann, så kan du ta litt kaldt vann fra springen (la det renne litt først), også fylle på med varmt vann på toppen til det er passe temperatur. Hell oppi pulver, rist og simsalabim - ferdig. Helt ferskt.

Alternativt kan du ta vann (enten kokt på forhånd og avkjølt, eller rett fra kaldtvannsspringen) og varme i mikroen før du heller i pulver, hvis du har tilgang på det.

Dersom du koker vann, kan du helle i en ren flaske og ta med på tur, er det ikke passe temp når det skal drikkes så fyll på med litt varmt på toppen. Det kokte vannet vil jo avkjøles mer og mer mens du er ute og farter, det går helt fint, det holder noen timer i romtemp. og må ikke settes rett i kjøleskapet.

Det finnes sånne termobager som visstnok skal holde melk/vann kaldt og varmt, men min erfaring er at det fungerer veldig dårlig. Så jeg ville gått for fremgangsmåtene over, eller kjøpe ferdigblandet mme som du først åpner når poden skal ha mat, heller i flasken og varmer enten i mikro eller i vannbad... Vannbad er jo greit, så lenge man har en vask og varmt vann i springen så får man jo varmet melken/vannet, men minuset er at det tar litt tid... Mikro er kjappere, men pass på så det ikke er inne for lenge og blir altfor varmt, det beste er å ta litt og litt og kjenne etterhvert. Viktig å riste godt for å fordele varmen og smake før man gir til barnet. Rundt 20-30 sek pleier å være passe, prøv deg frem. Du finner også utav etterhvert hvor mye varmt og kaldt vann du skal blande for å få rett temp. LYKKE TIL! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...