Gå til innhold

Hjelp! Amming og omgangssyke

Anbefalte innlegg

Sønnen min på snart 11 uker har nettopp i helgen hatt magevirus/omgangssyke (Rota virus). Han var et par dager på sykehus, hvor alt han fikk i seg av væske ble målt. Da jeg ammet fikk han i seg mellom 50-75 ml pr måltid, og han fikk derfor NAN som suplement. Han har ikke lenger diare, men jeg merker at han av og til virker småkvalm og gulper litt mer enn ellers. Nå har jeg fått (antagelig) den samme smitten og har ligget langflat 1 1/2 døgn med oppkast og diare. Blir veldig usikker i forhold til å kun amme gutten min, da jeg er redd for at jeg ikke har nok melk ettersom all væske jeg tar til meg går "rett igjennom". I tillegg syntes jeg at jeg hadde overraskende lite melk da det ble målt på sykehuset. Har hele tiden trodd at jeg hadde nok, da han har lagt på seg mellom 125-175 g i uken. Noen gode råd? Jeg vil veldig gjerne fortsette å amme, men vil jo også selvsagt sikre at han får i seg nok næring og væske. Jeg har forsøkt å amme oftere for å stimulere til økt produksjon, men det er han overhode ikke intr. i. Da begynner han rett og slett å hyle når jeg legger ham til brystet.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9385058-hjelp-amming-og-omgangssyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amm i vei (om du orker selfølgelig)- og ta heller noen økedøgn når du blir frisk - melkemengden din kan gå ned litt fordi du er sliten - men melk prduserer du uansett - bets emåten å hold eden oppe på er å amme. Legg han til når han vil - det går helt fint.

Jeg orker å amme og er veldig (!) motivert for det, men er så redd for at han skal få alt for lite melk. merker at jeg sikkert bekymrer meg mer for dette enn sunt er. Da han lå på sykehuset, og ble veid før og etter amming, fikk han mellom 50-75 ml på hvert måltid. Dette var overraskende lite synes jeg mtp at han ikke er intr i mat mer enn hver tredje time på dagen og litt oftere på kvelden. På sykehuset fikk jeg beskjed om å fylle på med NAN for å komme opp i hans døgnbehov (fordi han hadde omgangssyke). Nå har jeg garantert enda mindre melk. Kan jeg ta sjansen på at dette går seg til av seg selv bare jeg blir bedre? Hadde han vært sugevillig bare jeg la han til brystet kunne jeg jo regulert dette mer, men han illskriker og er helt uintr i pupp hvis han ikke er skikkelig sulten...... Slik sett blir det ingen økedøgn uten at han er med på det for å si det slik...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...