Gå til innhold

Bør en to-åring skjønne noe av bursdagen sin? Altså når han blir to?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min ble to år for ei god uke siden. Jeg hadde snakket endel om at han snart hadde bursdag, og at han da ble to år gammel. (Forklarte han at den dagen var litt "spesiell")

På selve bursdagen var det ingen "reaksjon" på at han hadde bursdag, han visste ingen "glede" når vi sang bursdagssang for han, presangen åpnet han, men virket ikke som han skjønte at det var en spesiell grunn for at han fikk presang. (Og han får aldri presanger utenom bursdag og jul)

Burde en to-åring "skjønne" at det er noe spesielt på bursdagen? Min oppførte seg bare akkurat som vanlig, selv om jeg prøvde å gjøre ekstra stas på han i løpet av dagen, og fortelle han at det var bursdagen hans.

Hvordan var deres barn når de hadde bursdag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente var litt "vill" når familien samlet seg og feiret.. Hun forsto at pakkene var til henne, og hun husker enda hvem hun har fått fire av gavene fra.. Hun feiret i barnehagen også, og der har flere andre vært gjennom samme "bursdag-rutinen" så hun var stolt når det endelig var hennes tur, med krone og greier. Men toåringer forstår jo ikke hvorfor de blir gjort så stas på denne dagen, de bare får med seg at det er noe spesielt og at de er midtpunkt. Hun viser to fingre og sier "to" når vi spør hvor gammel hun har blitt, da... Hi hi, akkurat som hun vet hva to er... En, to, tiiiiii........

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Han var helt i 100 gutten min=)rødma og greier når vi sang bursdagssangen for han. Vi spurte han hvem som hadde bursdag og da svarte han "e"=) Tror d er veldig individuelt hvordan barna er og hvor mye de "får med seg".. Hadde pynta til barnebursdag (selvom d bare var for familien),med alt han liker-mikke mus papptallerkner og diverse:) Og når d var tid for gavane var han ihvertfall i 110 hehe. Så han skjønte godt at d var noe spesielt og at d var hans dag,pappaen tok han med seg på akvariumet på formiddagen oxo hehe.

Alltid kjekt å se de små kose seg.. Hadde ikke barnebursdag for jenta mi kom med ks 7dager før,så e orka ikke så masse styr ;)

Skrevet

Sånn var jenta vår også da hun ble to:o) Til ett-års dagen var hun for det meste redd for alle folka :o(( -til tre-års dagen var det mer stas, ja -m pakker, papirhatter og kake, men hun tok ikke "helt av" heller.

Kommer vel an på hvordan foreldre/andre bygger opp til det, og om de har "erfaring" fra andres gebursdagselskaper, kanskje?

Skrevet

Jeg tror gutten vår skjønte mer enn jeg ante, faktisk. Det var først etter bursdagen sin at han begynte å snakke om det. Plutselig bare sa han noe om det som hadde hendt som "navnet sitt + bursdag, to år. Til neste år tenker jeg at han skjønner hele konseptet.

Skrevet

Hu her skjønte det, ja. Men så har vi vært i flere bursdager nylig, og flere har hatt bursdag før henne i b.hagen, så når styrer kom med krone denne dagen, hadde hu sagt med en gang "den e min". Så det er nok avgjørende for oppførselen hvordan de har forstått bursdager tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...