Gå til innhold

spiser deres barn 20 mnd med bestikk????

Anbefalte innlegg

Skrevet

virker som at alle barn på 20 mnd er så selvstendig og dyktige her..de fleste spiser alene, prater som bare det, kan klæ seg selv, rett og slett små genier...( hvertfall i forhold til min)..

er det virkelig sån, eller " smører" dere foreldrer på ?? misforstå meg rett...det er kjempe viktig att skryte og være stolt av sitt barn, det eg mener er:

bare for att mitt barn har klart nesten EN hel middag med og bruke gaffel betyr det IKKE at ho kan spise selv

at barnet mitt klarte si EN settning med feks 4 ord, betyr det IKKE att ho snakker rent..

tror rett og slett at hvis barna klarer en ting en gang så sier mange foreldre at barna Kan det og DET....

er det sån eller er det bare eg som tror det??

så folkens, hva KAN deres barn på ca 20 mnd??

Skrevet

Hehe.. nå er min frøken 19 måneder og jeg føler kanskje at det går litt sent. Men nei, hun er så smått begynt å bruke gaffel, å det går veldig sent. Hun spiser brødskive selv, å prøver så smått å spise yoghurt mm med skje... men ingen ekspert nei:-) Jeg la nettopp inn et innlegg for ikke så lenge siden, og jeg ser det er mange flinke barn her. Det er nok litt forskjellig. Vi skal vel vere fornøyde viss de klarer å spise med bestikk når de begynner i skolen;-). Så jeg stresser ikkje.. prøver iallefall:-D

Skrevet

Jenta mi spiser alle middager selv med en liten gaffel. Og spiser alle brødmåltider selv med hendene. Men hun drikker som regel enda av tutekopp.

Ellers er det mye hun kan gjøre selv. Blandt annet ta på skoene(ikke hver gang), gå opp og ned trappa etc..

De lærer i forskjellig tempo.

Skrevet

Hehe, jeg har ingen grunn til å smøre på, hvorfor skulle jeg det liksom. Snuppa sier mange ganger setninger med både 4 og 5 ord, hun snakker ikke rent forde om, men begge mine har vært tidlig ute med språk. Noen går før dem er 9 mnd, noen snakker før de er 2 år, barn er forskjellige. ;o)

Snuppa spiser med gaffel og skje, blitt stadig flinkere å bruke gaffel til å stikke i pizzabiter, pølser og andre ting som er lett å bruke gaffel på. Men det blir jo en del gris da, og hun må jo mange ganger hjelpe til med fingrene. Vi får ikke lov å hjelpe, hun skal greie det selv. Og det er helt i orden det.

Hun har nå begynt å skulle kle på selv, men greier ikke trekke buksa over rumpa selv og greier ikke ta trøya over hodet selv, bare armene. Lua og halsen tar hun på, men ofte blir jo lua litt på skjeiva. Stort sett er det jeg som kler på henne, men hvis hun vil prøve selv først så får hun jo det.

Syns det er litt rart at man skal stille spm ved hva andre barn klarer bare fordi ens eget barn ikke greier det. Alle barn er forskjellige, sånn er det bare. :o)

Skrevet

Min datter spiser middag med gaffel og/eller skje hver dag, men er rask med å gå over til å bruke hendene om hun synes det er litt plundrete. Det er mye gris til tider, men lar henne holde på. Vet ikke om jeg kan si at hun mestrer bestikket men hun er jo på veg..

Hun kan ikke si setninger, det hender ofte at hun putter 2-3 ord etter hverandre men snakker langt fra rent .

Hun kan ikke kle på seg selv. Hun prøver å kle på seg bukser og sokker, men er ofte helt på bærtur når det gjelder hvilken ende hun skal begynne i.

Synes dattera mi er kjempeflink og at hun stadig overrasker meg med hva hun kan og forstår. Mange andre barn kan sikkert mer enn min men det bekymrer meg ikke :-) hvis noen forledre er for ivrige til å skryte av barnet sitt så mistenker jeg de for å være litt engstelige foreldre som er redd for at deres barn ikke er godt nok-- på en måte..

Skrevet

gutten her i huset spiser med gaffel og skje, har han i grunn gjort lenge, så dvs han spiser alle måltider sjøl, hjelper til innimellom og spes når vi er ute...

drikker av glass, men kan ikke suge med sugerør..hihi, men vi har alltid tutekoppen i nærheten, han liker å smake litt forskjellig...men tror vann smaker det samme uansett*ler*

snakker langt i fra reint, er nett begynt å sette to ord sammen så jeg er strålende fornøyd med det=D

når det gjelder å kle på seg så klarer han å ta på seg mine sko, hihi, samt mine hansker, men ikke sine egne....er blitt veldig flink til å hjelpe til når vi kler av og på ham men han er ikke så veldig på å prøve sjøl der..

tja det er vel det tror jeg sånnsett...han kan mye, men er også ting han ligger etter på..så jeg tar det ikke så nøye, det kommer en gang hit og=D

Skrevet

Jenta mi på 19mnd spiser all mat selv, men bare med skje da. Men hun kler ikke på seg selv, men har begynt ¨å kle av seg da, til min store fortvilelse.

Sier noen få setninger, men går for det meste i enkeltord da.

Spiller egentlig ikke så stor rolle hva de kan i den alderen, innen 2-3 års alder så er jo de fleste på samme nivå.

Skrevet

Han spiser alle måltider selv og det har han gjort i mange måneder. Middag spiser han med gaffel, yoghurt med skje osv.

Han er der han skal være i språkutviklingen, dvs. at han har toordssetninger og kan også av og til sette sammen flere ord til en helhet. Han kan gjøre seg forstått med det han sier (f.eks. der jucie, bæsj i bleien etc.) Han har veldig mange ord, og veldig mange av ordene er riktig og tydelig uttalt men han har fortsatt mye bablespråk igjen.

Han kan hoppe, løpe, klatre, danse, gå baklengs osv.

Skrevet

mi er snart 19 mnd og ja hun spiser HVER middag selv med gaffel eller skje. det har hun gjort ett par mnd. blir mye gris, men hun får i seg masse mat og :)

spiser også all brød mat selv og frukt. drikker av glass uten å søle(skjer jo innemellom) og spiser yoghurt med skje selv med myyye gris.

språk har hun ikke mye av men hun babler og prøver. og det kommer noen nye ord i ny og ne.

hun har begynt å prøve å kle på seg, MEN genseren og bukser og alt egentlig skal på på bena ;) men morro at hun prøver :)

det var litt om hva mitt troll kan så langt:))

Skrevet

mitt barn brukte bestikk når hun var et

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...