Gå til innhold

tette - trenger hjelp.. igjen..

Anbefalte innlegg

Huff, føler jeg maser mye inne på sidene her nå. Og gutten min er bare 14 dager gammel.. Men:

Debuterte ned øm indre halvdel av høyre bryst natt til søndag. Fant ingen harde områder i det før mandag, fant da en slags streng med en kul midt på.

Fikk feber opp i 39,5 på søndag morgen. Startet da med varm dusj, massasje og hyppig amming. Prøvde også å pumpe og håndmelke, men føler jeg fikk ut lite. (kort utdrivingsrefleks) Startet med Lecitin granulat og oxytocin nesespray på mandag også, vet ikke om jeg syns det har hjulpet noe særlig.

Har etterhvert blitt bedre, ikke hatt feber siden mandag, og ømheten er borte. Vært i kontakt med ammepoliklinikken flere ganger, og da vi var der i går fant hun to små harde områder på oversiden av brystet også. Hun mente det ikke var noen betennelse da, så jeg hadde vel gjort noe riktig. Hun mente da at jeg kunne kutte ut pumpinga siden jeg ikke følte jeg fikk til den noe særlig likevel - og fortsette med amming når han ville ha, og ellers håndmelke forsiktig i dusjen.

Det jeg er skeptisk til nå er om jeg løper en risiko for at det blusser opp igjen ved å fortsette sånn. Jeg får jo aldri tømt den "vonde" puppen helt - selv om vevet er ganske mykt, så er den omtrent alltid større enn den andre puppen. Merker også at junior foretrekker den friske puppen, han suger den så og si tom, mens den vonde blir han fort ferdig med. Har altså to ganske myke kuler på oversiden av brystet, prøvd å amme oppned, men det funket dårlig, han bare virret med hodet, og fikk aldri riktig sugetak da..

Så: what to do? Pr nå er jeg jo i fin form, med to kuler i puppen - som jeg er usikker på om jeg får løs. Tar 3-4 varme dusjer med massasje og håndmelking i løpet av dagen, og lar junior suge der først før han får det friske. Kan brystet bli lett hovent av massasjen også? Er liksom fristet til å la det være i fred for å se åssen det går...

Noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9381743-tette-trenger-hjelp-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville prøvd å redusere på masasjen og dusjingen, nå siden du er såpass bra. Kanskje blir du veldig øm og sår av det?

Jeg har hatt god effekt ved å holde ett litt fast trykk med en finger, der kulene sitter, samtidig med håndmelink i dusj eller ved amming, da har de løst seg fort.

Det kan ta noen dager før alt er bra, men høres ut som om du er på god vei:).

Ja, men det er liksom skummelt, i og med at jeg er redd det kan blusse opp igjen. Med det samme: Du har ingen tips i forhold til pumping? Er jeg heldig, så får jeg til en utdrivingsrefleks som varer i 15 sekunder, også er det slutt... Syns ikke nesesprayen har hjulpet sånn veldig.

Kjenner til problemet ditt ja, men blir temmelig sliten etterhvert...

Kanskje bør du fokusere på å få sovet litt og spist godt, det vil nok hjelpe utdrivningen etterhvert. Man er jo kjempesliten etter en slik runde, og brystet blir veldig "tregt", både av kulene, massasjen og at du er sliten.

Ellers fortsett å gjøre det du gjør! Litt etter litt bør det løse seg. Legger du på varmeflaske på kulene litt før amming?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...