Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #1 Skrevet 23. mai 2007 2-åringen min sier ofte nei til middag fordi han ikke liker hva han får servert. Han elsker pizza og pasta, og hater fisk og poteter. Han spiser gjerne grønnsaker og frukt så jeg føler han får i seg sunne ting også. Men er så redd at han legger til seg uvaner. Pomme frites og hamburger er ikke det sunneste. De gangene han takker nei til middag (spiser gjerne bare gulrøttene,men ikke vårrullen) så får han brødskiver. Vil jo ikke at han skal gå sulten...... Er det noen som har det som oss? Og hva gjør dere med problemet?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #2 Skrevet 23. mai 2007 Vet du hva? Barn får som oftes i seg det de trenger av mat, selv om det ikke ser så mye ut for oss. Er han sulten, så sier han nok ifra. Og er han sulten nok, så spiser han maten han får. Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye om det akkurat nå. Barn spiser gjerne lite i denne alder. Det går selvfølgelig opp ned. Sønnen min er også 2 år, og han spiser ikke særlig mye han heller. Bare en kjøttbolle og par biter poteter til middag f.eks. Men det jeg gjør, er å friste han. Jeg sitter med han ved bordet, og spiser. Legger tallerken hans på plassen hans, og sier at han velger selv om han vil spise. Så begynner jeg og spiser og sier kanskje innimellom: åh...dette var godt, eller nå var det godt med mat. Og som oftes klare han ikke å motså, og begynner å spise. Noen ganger når han ikke vil spise maten jeg legger frem, legge jeg den til siden i tilfelle han blir sulten senere. Og det er han alltid. Jeg har lagt han for natten uten mat før, og blir han sulten utover natten, må han pent vente til frokos. Han får ikke bli vandt til å spise midt på natten. Blir vondt å vende den vanen.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #3 Skrevet 23. mai 2007 ......jeg må bare legge til: hjemme hos oss er vi ikke så nøye med å presse barna til å spise. Dem vil bare få en dårlig forhold til mat senere i livet. Så lenge dem er liten, er vi ikke så nøye. Vi bor tross alt ikke i et u-land. Barn får i seg nok mat hverdag. Men når han blir eldre, skal det bli mer bestemt. Men akkurat nå er han bare 2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå